• Biffus

va detta en bra lunch

För mycket protein (särskilt animaliskt). Du skulle kunna öka grönsaker och få in mer kolhydrater (från oraffinerade källor, såsom potatis, sötpotatis och frukt).

• Biffus
    My S skrev 2013-08-07 20:45:57 följande:
    fast som sagt, 300 g broccoli.... :D orkade du äta upp allt?

Är det verkligen mycket? Jag brukar äta 1 kg broccoli + ex osaltad havregrynsgröt på 3-4 dl havregryn som en måltid :S
  • Biffus
    Flisan79 skrev 2013-08-09 19:50:38 följande:
    OMG 3-4 dl havregryn? Det är 3-4 portioner. En portion är 1 dl havregryn och 2 dl vatten. Den portionen är normalstor. Dessutom med ett kg broccoli till, hur får det plats i magen?

Det får plats för att dryga 130 kcal inte är en portion... Äter man inte animalier blir man inte tjock av att äta sådana mängder heller. Eftersom att jag gillar att äta så passar jag på att äta mycket! (Fö är jag 168 cm lång och har midjemått på 55 cm, så jag är ingen tjockis direkt ;) ).
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-12 15:30:39 följande:
    ett kilo är ju jättemycket....!!!!! Hur lång tid tar det att få i sig det?

Beror på hur lugnt jag tar det. Jag brukar inte ha bråttom någonstans, så jag sitter och löser sudoku, korsord eller något sådant samtidigt. Om jag tar det lugnt tar det kanske 30-40 minuter, men då gör jag annat samtidigt :)
  • Biffus
    Flisan79 skrev 2013-08-13 08:39:41 följande:
    Nej en portion avgörs inte av antalet kcal, det avgörs av volymen om kcal:et är lågt. Vad man bör bli mätt på.

Äter själv havregrynsgröt och för en portion (enligt paketet) och vad jag blir mätt av, är måttet en dl havregryn och två dl vatten. Min man kan lägga till en halv dl havregryn extra.

Just för att kcal nivån är så låg är detta perfekt om man vill gå ner i vikt (eller inte upp) men ändå känna sig mätt.

Jag hade svultit ihjäl om jag hade ätit en viss volym. Hade jag ätit samma volym som man äter med fettrik och uttorkad mat (sådant som majoriteten äter) så hade jag kanske fått i mig 500 kcal per dag.

Senast jag kollade behövde man ca 2000-2500 kcal/dag, inte 1 l.
  • Biffus
    Aniiee skrev 2013-08-13 11:31:22 följande:
    Fast om vi låtsas att 1 kg broccoli = 1 liter broccoli (är det nog inte) så kan jag lova dig att du inte har gått över 2000 kalorier vare sig du är mätt eller inte. Jag skulle som sagt vara kräkmätt. Däremot blir jag inte kräkmätt om jag äter 2000 kalorier glass, för det är tätare på energi, och jag behöver alltså inte äta en liter glass. Däremot är det risk att jag fortfarande är hungrig, eftersom magen rymmer mer än 2000 kalorier glass.

(ja, ett grovt exempel, och nej, varken 2000 kalorier glass eller broccoli är rimligt någonstans.) 

Det är av den anledningen som jag äter frukt. Det är inte möjligt att äta 2000 kcal broccoli på en dag. Däremot struntar jag i om en banan räknas som en portion, jag tänker ändå äta 6 st för att få nog mycket energi för en måltid :)
  • Biffus
    Omogen citron skrev 2013-08-13 14:07:36 följande:
    Halvbra. Det är för mycket animaliskt protein och för lite kolhydrater.

• Biffus
    Annelie 76 skrev 2013-08-13 16:11:43 följande:
    Ok lunch, lite lite fett bara. Med lite smör eller majonnäs hade det varit perfekt. Eller en creme fraishesås...

Allt är för fett, förutom broccolin. Broccolin ligger perfekt på ca 10E% fett. Resten är ju över 60E% fett! Helt sjukt mycket. Jag får nästan diabetes av att tänka på det...
  • Biffus
    Jennie med ie skrev 2013-08-13 20:17:04 följande:
    Jo om man anser att 10% av energin ska komma från fett så ligger broccoli perfekt (om 10E% stämmer, det kan jag inte garantera). Som enskilt livsmedel... Procenten är ju lika hög oavsett mängd Dock, oavsett vilken E%-nivå man tycker är den bästa så är det viktigare hur det ser ut över hela dagen än hur det är för enskilda livsmedel. Som tur är, annars skulle många livsmedel gå fetbort. Ta bara olja t ex som är 100% fett

9,7E%, men med tanke på variationer så valde jag att använda en värdesiffra.
  • Biffus
    Fridayyy skrev 2013-08-13 20:04:27 följande:
    Ja, då kan man ju inte säga att broccoli ligger perfekt för ingen människa vill väl äta 5 kg broccoli per dag....

Att den har en bra andel fett innebär inte att man bara kan äta det. Det finns nämligen fler livsmedel som också har en bra andel fett. Bananer, päron, äpplen, dadlar, fikon, zucchini, tomater, apelsiner, potatis, sötpotatis ... ananas, papaya, drakfrukt, passionsfrukt, paprika ...
Svar på tråden va detta en bra lunch