• Aniiee

va detta en bra lunch

Helt ok lunch tycker jag, hur mucket bacon och hur mycket lax var det? Rent nyfiken fråga.

Biffus skrev 2013-08-11 07:52:06 följande:

Det får plats för att dryga 130 kcal inte är en portion... Äter man inte animalier blir man inte tjock av att äta sådana mängder heller. Eftersom att jag gillar att äta så passar jag på att äta mycket! (Fö är jag 168 cm lång och har midjemått på 55 cm, så jag är ingen tjockis direkt ;) ).
    Det här handlar inte på något vis om kalorier, (broccolidiskusionen, alltså) utom om volym. Jag skulle ALDRIG kunna äta så mycket som ett kilo broccoli ens på 40 minuter. Min mage skulle vara full för länge sen. Om man sedan skulle lägga 4 dl havregryn till det så skulle jag absolut inte få behålla allt det ens om jag ville eller försökte. Det är min magsäck helt enkelt inte gjord för. Men det kanske din är =)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Flisan79 skrev 2013-08-13 08:39:41 följande:
    Nej en portion avgörs inte av antalet kcal, det avgörs av volymen om kcal:et är lågt. Vad man bör bli mätt på.

Äter själv havregrynsgröt och för en portion (enligt paketet) och vad jag blir mätt av, är måttet en dl havregryn och två dl vatten. Min man kan lägga till en halv dl havregryn extra.
    Just för att kcal nivån är så låg är detta perfekt om man vill gå ner i vikt (eller inte upp) men ändå känna sig mätt.
    Och jag blir nog mätt innan den där decilitern havregryn är uppäten... Tror jag, har inte testat. Avskyr havregrynsgröt.
  • Aniiee

Snabb, ickeprecis (vet ju inte hur mycket bacon och lax som ingick i den här måltiden) uträkning sager att TS måltid var sammansat som följer: 54% protein, 30% fett, 12% kolhydrater och 4% fibrer (jag har inte räknat med vatten och aska i den här uträkningen, då hade det sett lite annorlunda ut...)

• Aniiee
    Biffus skrev 2013-08-13 10:10:21 följande:

Jag hade svultit ihjäl om jag hade ätit en viss volym. Hade jag ätit samma volym som man äter med fettrik och uttorkad mat (sådant som majoriteten äter) så hade jag kanske fått i mig 500 kcal per dag.

Senast jag kollade behövde man ca 2000-2500 kcal/dag, inte 1 l.
    Fast om vi låtsas att 1 kg broccoli = 1 liter broccoli (är det nog inte) så kan jag lova dig att du inte har gått över 2000 kalorier vare sig du är mätt eller inte. Jag skulle som sagt vara kräkmätt. Däremot blir jag inte kräkmätt om jag äter 2000 kalorier glass, för det är tätare på energi, och jag behöver alltså inte äta en liter glass. Däremot är det risk att jag fortfarande är hungrig, eftersom magen rymmer mer än 2000 kalorier glass.

(ja, ett grovt exempel, och nej, varken 2000 kalorier glass eller broccoli är rimligt någonstans.) 
  • Aniiee
    Fröken Vargh skrev 2013-08-13 14:20:01 följande:
    Tycker det verkar vara en väldigt stor portion, men det beror ju på hur mycket mat du behöver och vad du i övrigt äter. Jag hade själv valt antingen ägget eller laxen och gärna käkat någon potatis eller ris till, blir inte mätt annars.
    2000 kcal i bara glass är ju jättemycket!! typ 14 marsglassar  Förvånad
    Ja, eller nästan två burkar B&J's. Men som sagt, det är inte rimligt någonstans att någon äter det i ett svep

Fridayyy skrev 2013-08-13 16:06:18 följande:

Men hur broccoli är det inte då? Alltså 2000 kcal.
    5,71 kg.....
  • Aniiee
    Biffus skrev 2013-08-17 18:13:15 följande:

Du kanske har missat den största studien som har gjorts på kostens påverkan på hälsa? Den heter The China Study.

Din katt saliverar inte därför att du inte tillhör hennes/hans kost. Precis som att vi inte saliverar av att se en björk. Har du sett en katt som får syn på en råtta eller en kanin? De slänger sig ner på marken direkt och förbereder sig på att springa. Precis på samma sätt som jag går mot en bärbuske och äter bär när jag ser den. När jag ser en ko har jag ingen tanke på att gå och suga på hennes juver eller leta efter något vasst att döda henne med. Det tillhör helt enkelt inte den kosten i är skapta för. Åter igen, oavsett vad vi är skapta för så håller det inte att äta kött i dagens värld. Jag bor på en planet med 7 miljarder (!!!) människor, var bor du?
    Så olika det kan vara.... När jag ser en bärbuske så rycker jag på axlarna och konstaterar, se där, hallon/björnbär/krusbär/whatever, och när jag ser en ko tänker jag, Fan vad gott det skulle vara med en biff.. men så ser jag fler bärbuskar än jag ser kor också....
  • Aniiee
    Biffus skrev 2013-08-17 18:38:29 följande:

Jag missade att du hade skrivit mer...

För att ha nog med yta för att föda upp naturbeteskött behöver vi mer yta än vad det finns på den här planeten. Har du ett förslag på hur vi ska flytta köttproduktionen till en annan planet och samtidigt hålla den inom ett rimligt pris?

1ha mark mättar fler människor om man odlar vegetabilier än om man ska mata kossor. Du kanske har missat att för varje steg i näringskedjan så förloras mycket energi genom värme. För att inte tala om allt rent dricksvatten som den allt för stora popularitionen uppfödda kor "slösar"! De dricker ca 100 l vatten varje dag. Du kanske även har missat att vi inte har oändligt mycket vatten på den här planeten?
    Grejen med naturbeteskött är ju dock att de ska beta p mark som INTE går att odla. Och det har vi gott om....
Svar på tråden va detta en bra lunch