Biffus skrev 2013-08-17 18:13:15 följande:
Du kanske har missat den största studien som har gjorts på kostens påverkan på hälsa? Den heter The China Study.
Din katt saliverar inte därför att du inte tillhör hennes/hans kost. Precis som att vi inte saliverar av att se en björk. Har du sett en katt som får syn på en råtta eller en kanin? De slänger sig ner på marken direkt och förbereder sig på att springa. Precis på samma sätt som jag går mot en bärbuske och äter bär när jag ser den. När jag ser en ko har jag ingen tanke på att gå och suga på hennes juver eller leta efter något vasst att döda henne med. Det tillhör helt enkelt inte den kosten i är skapta för. Åter igen, oavsett vad vi är skapta för så håller det inte att äta kött i dagens värld. Jag bor på en planet med 7 miljarder (!!!) människor, var bor du?
Nej, den har jag så klart inte missat, det är bland annat den jag hänvisar till. Eftersom du verkar engagerad i ämnet, förmodar jag att du är medveten om att den omtalade studien i dagsläget står och vacklar.
Katten har en mycket mer välutvecklad jaktinstinkt än vi har, just därför att den har underhållts genom generationerna. Och ja, om jag ser en hare på en åker så känner jag definitivt av en förhöjd uppmärksamhet och en svag pulshöjning.
Om vi inte var rovdjur, varför har vi då flera yttre attribut som underlättar jakt?
Exempelvis har vi i likhet med andra carnivora däggdjur ögonen placerade rakt fram, för att lättare kunna fokusera på ett bytesdjur, än riktade åt sidorna (som på många herbivorer), för att ha ett större blickomfång.
Och varför har vi canintänder? Varför har vi ett matsmältningssystem som är olämpligt till att bryta ner de flesta lättåtkomliga vegetabilier?
Biffus skrev 2013-08-17 18:38:29 följande:
Jag missade att du hade skrivit mer...
För att ha nog med yta för att föda upp naturbeteskött behöver vi mer yta än vad det finns på den här planeten. Har du ett förslag på hur vi ska flytta köttproduktionen till en annan planet och samtidigt hålla den inom ett rimligt pris?
1ha mark mättar fler människor om man odlar vegetabilier än om man ska mata kossor. Du kanske har missat att för varje steg i näringskedjan så förloras mycket energi genom värme. För att inte tala om allt rent dricksvatten som den allt för stora popularitionen uppfödda kor "slösar"! De dricker ca 100 l vatten varje dag. Du kanske även har missat att vi inte har oändligt mycket vatten på den här planeten?
Överbefolkningen är ett långt större problem än att köttet inte räcker till. Som jag sagt tidigare ser jag ingen lösning på problemet i nuläget.
Problemet uppstår dock inte bara i köttproduktionen, utan även i spannmålsproduktionen. Dels är spannmålsproduktion på dagens nivå en enorm miljöbov (som tidigare påpekat), och dels finns det en hel del som tyder på att vi blir sjuka av att basera en kost på den varan. (Det är ju egentligen inte människomat. Lika lite som att gräs är människomat.)
Och att odla ekologiska grönsaker lämpade för människans matsmältningssystem har vi heller inte plats för.
Tyvärr ser framtiden mörk ut.
Jag vill leva i samklang med naturen så gott det går. Inte ställa mig ovanför den.
Jag har full respekt för att folk väljer att avstå från animalier av etiska skäl (det gjorde jag själv under tre år för att jag är emot köttindustrin och dagens generella köttframställning), men jag förväntar mig faktiskt samma respekt tillbaka.
Jag har gjort ett annat val, men det är inget som säger att det inte är precis lika påläst och genomtänkt.