• Anonym (beror på)

Separata boenden för bebis?

Socialstyrelsen håller på att revidera rekommendationerna. Barn kan ha växelvis boende från väldigt ung ålder, om föräldrarna kan samarbeta och byten sker ca var 3:e dag.

• Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 07:37:37 följande:
    Att det "går" betyder knappast att det är särskilt nyttigt. Skulle man själv vilja flytta runt var och varannan dag. Rätt sjukt att utsätta en bebis för
    Nåt så ickeidealiskt pga ett jobb?! Ibland måste man sätta bebisens bästa före sina egna önskningar.
    Även om du har ett motstånd till det så betyder inte det att din känsla är rätt för alla.

• Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 08:32:23 följande:

Jo faktiskt.
    Nej. Jag vet föräldrar som har haft växelvis boende sen 8-9 månaders ålder (byte varannan/var tredje dag utan problem) och där barnen idag går i skolan och är hur trygga som helst med båda sina föräldrar. Alla barn och relationer är inte lika. Men det krävs oerhört gott samarbete för att det ska gå bra.

Även Socialstyrelsen har uppmärksammat detta och nya riktlinjer är på gång.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (A) skrev 2013-08-07 08:35:45 följande:

Jag lyssnar hellre på dennes känsla i inlägget du citerar då denna resonerar förnuftigt och med barnets bästa i sikte, som du kanske ser resonerar ts med byte vv, vh eller var 6dag och det är för lång tid för en bebis. Tror du st vill byta boende med de premisserna eller är du själv beredd att byta boende så ofta eller bara nått man kräver av bebisar?
    Så du menar att alla de föräldrar som kan samarbeta och som har haft växelvis boende, där det fungerat, har fel och har struntat i barnets bästa?

Varannan vecka är för sällan men 2-3 eller 3-4 schema brukar fungera bra för de som har gjort detta.

Det handlar inte om att "byta boende" utan om att få vara med båda föräldrarna....
  • Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 09:40:42 följande:
    Växenvis boende är nåt man har för att det är ett nödvändigt ont, men aldrig det bästa för barnet om det inte är nödvändigt. Att utsätta en bebis för det i onödan är en omsorgsbrist.
    Haha

• Anonym (beror på)
    hymafr skrev 2013-08-07 10:51:58 följande:
    Så du kan ärligt svara att du själv skulle vilja byta boende med några få dagars mellanrum de närmaste 20 åren?
    Givetvis kan du heller inte bestämma reglerna i ditt hem utan det gör en annan vuxen person, dvs du byter inte bara hem utan även regler och vanor. 
    Hellre det än att ha en dålig kontakt med en av föräldrarna. Skulle du hellre träffa din mamma 24 helger per år än att ha en vardaglig relation till henne?

Och? Man får väl anta att båda föräldrarna är normalfungerande och inte har regler i hemmet som saboterar barnets utveckling och hälsa? Barn klarar av att hantera att det är olika regler och vanor på olika ställen och/eller med olika människor.
  • Anonym (beror på)
    mylittleponny skrev 2013-08-07 13:16:03 följande:
    Jag skulle mycket hellre ha träffat min egna pappa varannan helg, än att flippas fram och tillbaka år ut och år in.
    Jag hoppas att det även gäller att du hellre hade träffat din mamma varannan helg.

Var skriver Ts att det kommer att vara så under flera år?
  • Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 16:42:59 följande:
    Fast om ni ändå ska bo i samna stad så är det jättesvårt att förstå varför två boenden skulle vara nödvändigt pga jobb? Det är efter vad jag förstår inte så att ni ska separera?
    Pga ekonomi skriver Ts. Det kan vara så att en av dem t.ex blivit arbetslös och saknar a-kassa så den andre får försörja båda och då går inte ekonomin ihop utan man separerar hellre och får bostadsbidrag och försörjningsstöd så att man har råd att betala de utgifter man har. Obs, det är en gissning.
  • Anonym (beror på)
    Dr Mupp skrev 2013-08-07 22:07:20 följande:
    Jag träffade min mamma mer sällan än så och är hur nöjd som helt med det. Hellre det än skickas runt som en vante.
    Intressant. Mina barn har haft två hem och de är supernöjda med sin barndom och har inte alls upplevt sig vara vantar... Antar att det betyder att alla är olika och mår bra av olika saker.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-08-07 22:46:47 följande:
    Och på att föräldrar är olika bra på att hantera situationen!!
    Självklart. Mår föräldrarna dåligt så märker barnen det. Det är inte rättvist mot barnen.
Svar på tråden Separata boenden för bebis?