• Anonym (Hmm)

Separata boenden för bebis?

Vad tycker ni, när kan bebisen börja ha två boenden?
    Varannan vecka, eller varje helg, eller kanske varannan helg?

Soc rekommenderar 2, 3 år...

• Svar på tråden Separata boenden för bebis?
  • Anonym (beror på)

Socialstyrelsen håller på att revidera rekommendationerna. Barn kan ha växelvis boende från väldigt ung ålder, om föräldrarna kan samarbeta och byten sker ca var 3:e dag.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (beror på) skrev 2013-08-07 01:26:16 följande:
    Socialstyrelsen håller på att revidera rekommendationerna. Barn kan ha växelvis boende från väldigt ung ålder, om föräldrarna kan samarbeta och byten sker ca var 3:e dag.
    Ok Jag och min pojkvän funderar på att bli särbo ett tag pga jobb (lång historia). Samma stad fortfarande dock! Så frågan är om tösen kan flytta fram och tillbaka varje vecka, så hon kan träffa båda problemet är att jag ammar henne, hon är 7 månader snart

Hmm.. Men vad menar du med att det beror på om föräldrarna kan samarbeta, påverkar det hur mycket bebisen kan flytta runt i veckorna?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-07 01:31:25 följande:
    Ok Jag och min pojkvän funderar på att bli särbo ett tag pga jobb (lång historia). Samma stad fortfarande dock! Så frågan är om tösen kan flytta fram och tillbaka varje vecka, så hon kan träffa båda problemet är att jag ammar henne, hon är 7 månader snart Hmm.. Men vad menar du med att det beror på om föräldrarna kan samarbeta, påverkar det hur mycket bebisen kan flytta runt i veckorna?

En bebis skall dock träffa den förälder de inte bor med ofta och länge då för de kan inte behålla bilden av den de inte är med och kan lätt känna sig övergiven, men visst kan vv funka om ni ses varje dag några timmar åtgången. Varför vill ni satsa på att få ett osäkert bebis och som kanske inte känner trygghet och stabilitet runt sig och hur motverkar ni de känslorna tänker ni
  • jEnNiK

Varför blir man sambos pga ett jobb? I samma stad?
    Som ovanstående skrivit, varför vill ni flytta runt på en liten? Riskera, med flit, att h*n ska bli osäker och otrygg...

• Queenie70

Att det "går" betyder knappast att det är särskilt nyttigt. Skulle man själv vilja flytta runt var och varannan dag. Rätt sjukt att utsätta en bebis för

Nåt så ickeidealiskt pga ett jobb?! Ibland måste man sätta bebisens bästa före sina egna önskningar.

• Salmania
    Queenie70 skrev 2013-08-07 07:37:37 följande:
    Att det "går" betyder knappast att det är särskilt nyttigt. Skulle man själv vilja flytta runt var och varannan dag. Rätt sjukt att utsätta en bebis för Nåt så ickeidealiskt pga ett jobb?! Ibland måste man sätta bebisens bästa före sina egna önskningar.

• Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 07:37:37 följande:
    Att det "går" betyder knappast att det är särskilt nyttigt. Skulle man själv vilja flytta runt var och varannan dag. Rätt sjukt att utsätta en bebis för
    Nåt så ickeidealiskt pga ett jobb?! Ibland måste man sätta bebisens bästa före sina egna önskningar.
    Även om du har ett motstånd till det så betyder inte det att din känsla är rätt för alla.

• Queenie70
    Anonym (beror på) skrev 2013-08-07 08:30:21 följande:
    Även om du har ett motstånd till det så betyder inte det att din känsla är rätt för alla.

Jo faktiskt.
  • Anonym (beror på)
    Queenie70 skrev 2013-08-07 08:32:23 följande:

Jo faktiskt.
    Nej. Jag vet föräldrar som har haft växelvis boende sen 8-9 månaders ålder (byte varannan/var tredje dag utan problem) och där barnen idag går i skolan och är hur trygga som helst med båda sina föräldrar. Alla barn och relationer är inte lika. Men det krävs oerhört gott samarbete för att det ska gå bra.

Även Socialstyrelsen har uppmärksammat detta och nya riktlinjer är på gång.
  • Anonym (A)
    Anonym (beror på) skrev 2013-08-07 08:30:21 följande:

Jag lyssnar hellre på dennes känsla i inlägget du citerar då denna resonerar förnuftigt och med barnets bästa i sikte, som du kanske ser resonerar ts med byte vv, vh eller var 6dag och det är för lång tid för en bebis. Tror du st vill byta boende med de premisserna eller är du själv beredd att byta boende så ofta eller bara nått man kräver av bebisar?
Svar på tråden Separata boenden för bebis?