• Anonym (Hmm)

Separata boenden för bebis?

Vad tycker ni, när kan bebisen börja ha två boenden?
    Varannan vecka, eller varje helg, eller kanske varannan helg?

Soc rekommenderar 2, 3 år...

• Svar på tråden Separata boenden för bebis?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-08-07 22:02:02 följande:
    Rent psykologiskt är det så att ett barn behöver få en trygg anknytning som liten för att bli en välmående vuxen. Förutsättningarna för en trygg anknytning är en kontinuerlig nära fysisk o psykisk relation i en van miljö där synintryck, lukter, ljud o smaker är väl kända. Hälftenboende _kan_: fungera tidigt om barnet tex får med sig sina vana saker i flytten mellan hemmen, att föräldrarna har så bra samarbete att båda kan finnas nära till hands om barnet visar tecken på oro eller att må dåligt på annat sätt. Det är också viktigt att hälftenboende inte blir en fråga om rättvisa mellan föräldrarna utan vrekligen görs till något positivt för barnet.
    Jo frågan är vad som är bäst för flickan,,,min man vill ju träffa henne lika mycket som mig såklart, det är svårt att inte vara egoistisk i denna fråga, det är vår dotter. Men måste försöka ta undan dom känslorna här. Kanske är bättre att hon får en trygg start i ett och samma hem dom första åren, sen kan hon börja flytta runt. Vi har ju så nära till varandra så vi får väl försöka träffas dagtid hos pappan isåfall,,
  • Anonym (Hmm)
    Dr Mupp skrev 2013-08-07 22:07:20 följande:
    Jag träffade min mamma mer sällan än så och är hur nöjd som helt med det. Hellre det än skickas runt som en vante.
    Hur ofta träffade du din pappa som liten? Vill att hon ska få god kontakt med oss båda,,
  • alfabetan

Är det på grund av bostadsbidrag etc som ni planerar att göra detta? Annars kan jag inte förstå vad som skulle kunna göra att ni skulle bli särbo med kort avstånd mellan varandra.

• Anonym (Hmm)

Nej inte bostadsbidrag. Det är min sambos företag som bl a behöver nya lokaler och det ska de ordna i lägenheten, det är ett stort projekt så det är mycket att förklara. Men hur som helst, så är det antingen eller, han får antingen säga nej till detta och bo med oss eller flytta med villkor att vi löser detta med dottern på ett sunt sätt för henne.

• Anonym (Polly)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 11:20:54 följande:
    Nej inte bostadsbidrag. Det är min sambos företag som bl a behöver nya lokaler och det ska de ordna i lägenheten, det är ett stort projekt så det är mycket att förklara. Men hur som helst, så är det antingen eller, han får antingen säga nej till detta och bo med oss eller flytta med villkor att vi löser detta med dottern på ett sunt sätt för henne.

Varför ska han bo i annan lägenhet än er om det är samma stad?
  • MsMagnolia
    Anonym (Polly) skrev 2013-08-08 11:43:07 följande:

Varför ska han bo i annan lägenhet än er om det är samma stad?
    Det undrar jag också. Låter alldeles galet i mina öron. Väldigt nyfiken på detta, TS. Kan du svara? Och varför kan inte du och barnet flytta med honom? Vad hindrar att DU också bor i hans lägenhet om nu barnet kan/får bo där?
  • Anonym (Hmm)
    MsMagnolia skrev 2013-08-08 12:10:14 följande:
    Det undrar jag också. Låter alldeles galet i mina öron. Väldigt nyfiken på detta, TS. Kan du svara? Och varför kan inte du och barnet flytta med honom? Vad hindrar att DU också bor i hans lägenhet om nu barnet kan/får bo där?
    För att den nya lägenheten kommer vara hans arbetsplats.
    Vi har ett underbart hem här redan. Det är för hans jobb som han isåfall skulle flytta.

Om han nu ska det. Det lutar åt att han bor kvar och lägger ner projektet. Vi vill inte utsätta barnet för flytt så tidigt framochtillbaka. Känns inte alls bra i hjärtat
  • Queenie70
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 12:24:47 följande:
    Vi har ett underbart hem här redan. Det är för hans jobb som han isåfall skulle flytta.

Om han nu ska det. Det lutar åt att han bor kvar och lägger ner projektet. Vi vill inte utsätta barnet för flytt så tidigt framochtillbaka. Känns inte alls bra i hjärtat

Låter väldigt klokt.
  • MsMagnolia
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 12:24:47 följande:

Men varför måste han antingen tacka nej till projektet eller sova i en annan lägenhet? Det låter orimligt.
  • Anonym (Hmm)
    MsMagnolia skrev 2013-08-08 12:54:17 följande:
    Men varför måste han antingen tacka nej till projektet eller sova i en annan lägenhet? Det låter orimligt.
    Fast det är inget konstigt, han är egen företagande, de håller på med ett projekt och nya lokaler ska göras, min sambo jobbar 24 h varje dygn, han bestämmer sina tider. Han bor med sitt jobb. Och de behöver flytta. Det är oväsentligt varför han behöver flytta egentligen, frågan är ju vad den bästa lösningen är. Vi vet ju redan alternativen..
  • MsMagnolia
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 12:59:03 följande:
    Fast det är inget konstigt, han är egen företagande, de håller på med ett projekt och nya lokaler ska göras, min sambo jobbar 24 h varje dygn, han bestämmer sina tider. Han bor med sitt jobb. Och de behöver flytta. Det är oväsentligt varför han behöver flytta egentligen, frågan är ju vad den bästa lösningen är. Vi vet ju redan alternativen..
    Isåfall så låter det ju inte som ett bra ställe för en bebis att vara på, det låter inte som ett hem utan snarare som om han övernattar på en byggarbetsplats eller nått! :)

Lycka till!
  • Queenie70

Fast om han ska jobba 24 timmar om dygnet, så kan ju en bebis inte heller bo där med honom....
  • Anonym (Polly)

Ja, det låter som om det på inga sätt är rimligt att barnet har dubbelt boende.
  • Anonym (Hmm)
    MsMagnolia skrev 2013-08-08 13:05:04 följande:
    Isåfall så låter det ju inte som ett bra ställe för en bebis att vara på, det låter inte som ett hem utan snarare som om han övernattar på en byggarbetsplats eller nått! :)

Lycka till!
    Fast ska hon flytta varannan vecka så kommer han ta ut föräldraledigheten de veckor hon är hos honom, så att han inte jobbar.
    Hon kommer isåfall ha ett rum där. Och han har alla sina saker där också...
    Men som sagt så har vi dumpat idén istort sett.. Känns inte bra!

tack för alla tips!
  • MsMagnolia
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 13:24:37 följande:
    Fast ska hon flytta varannan vecka så kommer han ta ut föräldraledigheten de veckor hon är hos honom, så att han inte jobbar.

tack för alla tips!
    Och varför skulle han inte kunna vara hos er varannan vecka isåfall, om han ändå tänker vara föräldraledig halvtid? Det låter... underligt.

Nä, är ni ett par så får ni helt enkelt flytta till och från barnet. Snart är hon 8-9 månader och då kommer hon förmodligen in i en fas där anknytningen är viktig och hon kan bli väldigt mammig (eller pappig). Det låter bra att ni skrotat idén om två boenden!
  • Queenie70
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-08 13:24:37 följande:

tack för alla tips!

Då skulle han ju kunna ta föräldrarledigt och vara i er gemensamma bostad också...
  • Anonym (Hmm)
    Queenie70 skrev 2013-08-08 14:46:26 följande:

Då skulle han ju kunna ta föräldrarledigt och vara i er gemensamma bostad också...
    Ja, hela idéen ville vi iallafall bara se över. Men vi har dumpat den nu. Flickan ska inte behöva flytta när hon är så liten {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (abc)

Är detta en trolltråd?

Jag känner inga egenföretagare som kan ta i princip någon föräldraledighet alls och definitivt inte de som jobbar 24 timmar per dygn. 

Och som andra sagt - varför skulle han inte då i så fall vara i ert hem och varför kan inte du vara i hans lägenhet så att ni är hela familjen som flyttar fram och tillbaka?   

• Anonym (Hmm)
    Anonym (abc) skrev 2013-08-09 13:14:47 följande:
    Är detta en trolltråd?

Jag känner inga egenföretagare som kan ta i princip någon föräldraledighet alls och definitivt inte de som jobbar 24 timmar per dygn. 

Och som andra sagt - varför skulle han inte då i så fall vara i ert hem och varför kan inte du vara i hans lägenhet så att ni är hela familjen som flyttar fram och tillbaka?   
    Som jag svarat ovan så har vi lagt ner idéen om en flytt.
Svar på tråden Separata boenden för bebis?