• Eleonor86

1,5 åring med sömnproblem

Min lilla grabb har alltid haft svårt att sova och han har i sitt 18 månader långa liv sovit EN hel natt. En endaste liten natt. Resten av nätterna vaknar han och är ledsen minst 3 gånger per natt. Ibland är det nappen han söker, ibland inte. Han äter bra med välling så det borde inte vara hunger som spökar!

Såååå. Kom med tips på hur vi kan hjälpa honom sova bättre! Han sover middag, 1-2 timmar efter lunch och han lägger sig vid 19 för natten. Allt som oftast kliver vi upp 05, då har han sovit färdigt.

Har ni några förslag? Tack!

• Svar på tråden 1,5 åring med sömnproblem
  • gobit

Har haft liknande problem med min dotter på 17 månader. Vi började ge fil och smörgås istället för välling på kvällen och då blev det bättre!

Meen, hon somnar runt 20.30 och sover till 7.30. Hon kommer springande vid 06 och får ligga mellan oss...

Har ni spjälsäng? Om ni har det så testa en annan säng. Min tjej blev mycket tryggare och lugnare när vi bytte!

• Dr to be

Dra ner på sovtiden på dagen. Vi har just förkortat dagssömnen hos vår 16-månaders från 1-2h till 30 min. Detta då hon ibland inte somnade förrän 22. Nu somnar hon runt 20-20.30 vilket är mer acceptabelt. Om ni försöker med detta och ända lägger honom för natten tidigast 19 så kommer han kanske vara så trött att han inte vaknar så mycket och/eller sover längre på morgonen. Lycka till

• Eleonor86

Tack för tipsen!

Spjälsäng har vi fortfarande men vi har en Juniorsäng ute i förrådet.. Kanske skulle prova? Läskigt! Haha :)

Med det kanske faktiskt skulle funka bättre med något annat till kvällen istället för välling.. Eller kanske rent av byta välling? Han äter en ganska lätt välling, majsvälling från 6 månader nu.

Sovtiden på dagen är svårrubbad.. Om han sover mindre än 1 timme så blir han outhärdlig på eftermiddagen! Men det kanske går över?

Det som är det största problemet egentligen är ju att han fortfarande är jättetrött när vi kliver upp men han gråter hjärtskärande och vägrar somna om.. Det kanske är hunger ändå?

• Flickan och kråkan

Närmandefasen. Min yngsta (numera mellanbarn förresten sov som ett frimärke på mig - bokstavligen - under ett par 3 månader runt 1,5. Det går över. Sov tillsammans så underlättar det. Vi har haft våra barn i vanlig säng i kloss med vår dubbelsäng. De har vaknat rullat/krupit intill och somnat om.

• Eleonor86

Men han kan inte sova med oss, då är han vaken hela tiden, han kommer inte till ro alls! :( Och han har haft svårt att sova sen han föddes.. :/

Han kanske är ett hopplöst fall? Haha :)

• petra11

Vi har oxå ett litet hopplöst fall :) Hon är ett år och har alltid sovit jättedåligt. På dagen vaknar hon efter exakt 30min och är jätteledsen. Kan bara somna om om vi ligger bredvid. Somnar gott på kvällen vid 20-tiden men vaknar sen efter 1h, 2h och behöver somnas om. Vaknar igen mitt i natten, ledsen som alltid och får sova bredvid oss i stora sängen. Vaknar 05.00 pigg som en mört! Själv är jag konstant supertrött :( Fattar inte heller vad felet är?!

• Jkpg Deluxe

Pröva ge honom något som mättar bättre? 
    Vad gör ni då han vaknar mitt i natten? Nynnar, klappar, hyschhar, lyfter upp??
    Just nu vid 18 mån (min dotter är åxå 18 mån) så är nog sömnen överlag hos de flesta lite sämre än vanligt...så om ni väntar å hoppas på att den ska bli bättre, så trooor jag inte att den kommer att bli det JUST NU, men om några/någon vecka kanske??

På våra barn har det stämt in ganska bra med struligare perioder ungefär var 3:e månad...alltså en kulmen vid 9,12,15,18,21,24 mån osv...  

• Eleonor86

Min son har sovit oroligt sen födseln.. Han verkar inte ha ro i kroppen? Jag tror mig ha försökt ALLT :( Men det har blivit bättre nu sista halvåret, det måste jag erkänna..!

När han vaknar så behöver man bara stoppa om honom och ge honom nappen så brukar han somna om på en gång. Det som är jobbigt är ju att han vaknar massor av gånger per natt! Med vissa undantag, självklart! :)

• Eleonor86

Ikväll fick han banan och leverpastej istället för välling! Det låter kanske som en knepig blandning men han är dålig på att äta annat än riktig mat! Varken mackor, yoghurt eller gröt duger åt kruspellen..! Haha :)

• PetraK

Min dotter på 15 månader sover också dåligt, hon har sovit 2 hela nätter i hela sitt liv tror jag. Hon vaknar och vill ha nappen eller närhet, eller för att magen strular (hård i magen, går det en dag utan att hon bajsat så vet man hur natten kommer bli!). Sover jättedåligt inne i vår säng men ibland får hon komma över ändå.
    Vid 9 månader somnade hon själv i sängen på kvällen, men sen var vi borta i några dagar där hon inte kunde somna själv, sen dess har vi inte lyckats få henne att göra det igen, så vi sitter med henne i famnen tills hon är ordentligt trött eller nästan sover, sen tar det allt från 5-40 min innan hon somnar i spjälsängen.
    På natten försöker vi så långt det går att bara ge henne nappen och klappa när hon vaknar på natten, men ofta vill hon upp i famnen.

Funderar på att pröva låta henne sova i vanlig säng/madrass på golvet, men vi måste barnsäkra lite bättre på övervåningen först då.

Har ni andra hittat något som hjälpt?

• Eleonor86

Jag tror inte att vi har hittat något som direkt har hjälpt men jag tror att han har växt till sig lite. Han vaknar fortfarande några gånger per natt och vill ha nappen och lite närhet.

Jag personligen förespråkar spjälsäng så länge det bara går men alla barn fungerar olika! Så om du tror att det är lösningen så prova! Man kan ju alltid gå tillbaka till spjälsängen om det inte fungerar! Jag hoppas kunna använda spjälsängen i minst ett år till, då är han 2,5 år! :)

Har ni provat att ligga bredvid spjälsängen med en hand i sängen? Det funkade för oss när han skulle sova i egen säng! Och på nätterna/morgnarna fick vi ibland ligga där i flera timmar, så fort vi smög ut så vaknade han.. Men efter några veckor så behövde man bara stoppa om honom och ge honom nappen för att han skulle somna om! :)

Nu blev det kanske lite rörigt.. Haha :) Hoppas att hon snart sover bättre, för allas skull!

Svar på tråden 1,5 åring med sömnproblem