• Eleonor86

1,5 åring med sömnproblem

Min lilla grabb har alltid haft svårt att sova och han har i sitt 18 månader långa liv sovit EN hel natt. En endaste liten natt. Resten av nätterna vaknar han och är ledsen minst 3 gånger per natt. Ibland är det nappen han söker, ibland inte. Han äter bra med välling så det borde inte vara hunger som spökar!

Såååå. Kom med tips på hur vi kan hjälpa honom sova bättre! Han sover middag, 1-2 timmar efter lunch och han lägger sig vid 19 för natten. Allt som oftast kliver vi upp 05, då har han sovit färdigt.

Har ni några förslag? Tack!

• Svar på tråden 1,5 åring med sömnproblem
  • Eleonor86

Tack för tipsen!

Spjälsäng har vi fortfarande men vi har en Juniorsäng ute i förrådet.. Kanske skulle prova? Läskigt! Haha :)

Med det kanske faktiskt skulle funka bättre med något annat till kvällen istället för välling.. Eller kanske rent av byta välling? Han äter en ganska lätt välling, majsvälling från 6 månader nu.

Sovtiden på dagen är svårrubbad.. Om han sover mindre än 1 timme så blir han outhärdlig på eftermiddagen! Men det kanske går över?

Det som är det största problemet egentligen är ju att han fortfarande är jättetrött när vi kliver upp men han gråter hjärtskärande och vägrar somna om.. Det kanske är hunger ändå?

• Eleonor86

Men han kan inte sova med oss, då är han vaken hela tiden, han kommer inte till ro alls! :( Och han har haft svårt att sova sen han föddes.. :/

Han kanske är ett hopplöst fall? Haha :)

• Eleonor86

Min son har sovit oroligt sen födseln.. Han verkar inte ha ro i kroppen? Jag tror mig ha försökt ALLT :( Men det har blivit bättre nu sista halvåret, det måste jag erkänna..!

När han vaknar så behöver man bara stoppa om honom och ge honom nappen så brukar han somna om på en gång. Det som är jobbigt är ju att han vaknar massor av gånger per natt! Med vissa undantag, självklart! :)

• Eleonor86

Ikväll fick han banan och leverpastej istället för välling! Det låter kanske som en knepig blandning men han är dålig på att äta annat än riktig mat! Varken mackor, yoghurt eller gröt duger åt kruspellen..! Haha :)

• Eleonor86

Jag tror inte att vi har hittat något som direkt har hjälpt men jag tror att han har växt till sig lite. Han vaknar fortfarande några gånger per natt och vill ha nappen och lite närhet.

Jag personligen förespråkar spjälsäng så länge det bara går men alla barn fungerar olika! Så om du tror att det är lösningen så prova! Man kan ju alltid gå tillbaka till spjälsängen om det inte fungerar! Jag hoppas kunna använda spjälsängen i minst ett år till, då är han 2,5 år! :)

Har ni provat att ligga bredvid spjälsängen med en hand i sängen? Det funkade för oss när han skulle sova i egen säng! Och på nätterna/morgnarna fick vi ibland ligga där i flera timmar, så fort vi smög ut så vaknade han.. Men efter några veckor så behövde man bara stoppa om honom och ge honom nappen för att han skulle somna om! :)

Nu blev det kanske lite rörigt.. Haha :) Hoppas att hon snart sover bättre, för allas skull!

Svar på tråden 1,5 åring med sömnproblem