• Tudelu

BILD! Får man inte parkera så här?

Jag fick en parkeringsböter häromdagen, efter att ha stått efter en gata där ALLA står. JÄMT!
    Det är nästan alltid fullt efter den gatan , men den här dagen hade jag tur. Personalparkeringen till jobbet var full, så det var ju bra att det fanns en ledig parkering efter gatan tyckte jag. Ställde mig mellan två andra bilar.
    Har själv bott där och vet att även hyresgästerna har sina bilar ståendes där dag som natt.

Men efter jobbet satt en gul lapp på rutan .
    1000:- för att ha "stått för nära korsande körbanas närmaste ytterkant, 4,0 meter. "

Nog vet jag att man måste hålla 10 meter från en korsning och övergångsställe, men inte fasen trodde jag att det gällde utfarterna från hyresfastigheternas parkering också -.-

Är det så, får man inte stå såhär? Den röda bilen är min, infarterna ser ni åt höger och dom grå rutorna är hyreshusen.

Tycker det är förbannat orättvist att bilar står sådär JÄMT utan att få böter, men bara för att jag råkade ställa mig där vid fel tillfälle tydligen, så ska jag behöva betala 1000 spänn :(
    Jag vet, jag borde väl veta om reglerna eftersom jag har körkort.. men de flesta fattar nog att man inte har koll på precis ALLT ..
  • Svar på tråden BILD! Får man inte parkera så här?
  • viseversa

Ja eftersom du fick böter så antar jag att man inte får parkera där. Bara att betala helt enkelt.

• Tudelu
    Sweet life skrev 2013-08-07 09:20:14 följande:
    Du står för nära den vägen som är på vänster sida...
    På VÄNSTER sida?? Är det DET dom har anmärkt på? Varför då? :S Vägen är ju jättebred och man hindrar varken sikt eller trafik på något vis! Jag trodde dom anmärkte på utfarterna :P
  • Sweet life
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:23:13 följande:
    På VÄNSTER sida?? Är det DET dom har anmärkt på? Varför då? :S Vägen är ju jättebred och man hindrar varken sikt eller trafik på något vis! Jag trodde dom anmärkte på utfarterna :P
    Jag kan ha fel, men enligt den där bilden tycker inte jag du står för nära parkeringsutfarten och då måste det ju vara den vänstra vägen, vilket också känns helt galet.. Hade bilen framför också fått en bot?
  • Tudelu
    viseversa skrev 2013-08-07 09:14:38 följande:
    Ja eftersom du fick böter så antar jag att man inte får parkera där. Bara att betala helt enkelt.
    Ja , det har jag också förstått. Jag tycker bara att det är konstigt att dom inte haffar alla bilar varje dag . Finns en gata som är ännu värre, den är smalare med infarter med jämna mellanrum (mindre än 10 meter) på båda sidor av vägen. Trots det står bilarna efter hela gatan dygnet runt och jag har aldrig , under mina 3 år som hyresgäst där, sett en enda böteslapp.

Ska dom göra det så kan dom väl göra det korrekt i så fall. Klart man tror man får stå där när alla andra gör det utan bekymmer. :/
  • Tudelu
    Sweet life skrev 2013-08-07 09:25:12 följande:
    Jag kan ha fel, men enligt den där bilden tycker inte jag du står för nära parkeringsutfarten och då måste det ju vara den vänstra vägen, vilket också känns helt galet.. Hade bilen framför också fått en bot?
    Det vet jag inte, han stod inte kvar när jag slutade jobbet såklart..

Det är ju mindre än 10 meter från utfarten som min bil stod, men det är en gata med väldigt lite trafik, som är bred och med bra sikt. Jag har som sagt själv bott där och har aldrig haft problem med sikten när bilarna stått efter vägen och jag ska köra ut från parkeringen.
    Jag trodde som sagt inte alls det gällde 10 meter vid parkeringsutfarter, bara vid korsningar och övergångsställen -.-

Galet orättvist att inte alla får böter. Suck!
  • Sweet life
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:25:22 följande:
    Ja , det har jag också förstått. Jag tycker bara att det är konstigt att dom inte haffar alla bilar varje dag . Finns en gata som är ännu värre, den är smalare med infarter med jämna mellanrum (mindre än 10 meter) på båda sidor av vägen. Trots det står bilarna efter hela gatan dygnet runt och jag har aldrig , under mina 3 år som hyresgäst där, sett en enda böteslapp.

Ska dom göra det så kan dom väl göra det korrekt i så fall. Klart man tror man får stå där när alla andra gör det utan bekymmer. :/
    För att kommunen/vägföreningen skiter i det. Men bostadsrättsföreningen som äger den andra marken kanske inte vill ha folk felparkerandes, tyvärr är det så. Vi har parkeringsförbud utanför vårt hus och det står dagligen bilar där flera timmar och ingen verkar bry sig. Kommunen skyller på vägföreningen som i sin tur varken behagar svara i telefon eller ringa tillbaka när man lämnar meddelande.
  • Maria 434
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:25:22 följande:

Men herregud människa bara för att folk parkerar där friskriver ju inte dig från ansvar.
    Det är väl som så att det inte är parkeringkontroller där speciellt ofta, men detta splar ju ingen som helst roll. Det är du och endast du som är skyldig till att kunna och förstå trafikreglerna.
    Förstår inte hur man kan skylla på "folk har alltid parkerat här"

Så om du skulle åka fast för fortkörning på en vägsträcka där alla brukar köra för fort men det inte normalt är hastighetskontroller så är det inte ditt fel för alla kör minsann för fort här?

Tänk om, tänk rätt      
  • Sweet life
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:28:21 följande:

Det är ju mindre än 10 meter från utfarten som min bil stod, men det är en gata med väldigt lite trafik, som är bred och med bra sikt. Jag har som sagt själv bott där och har aldrig haft problem med sikten när bilarna stått efter vägen och jag ska köra ut från parkeringen.
    Jag trodde som sagt inte alls det gällde 10 meter vid parkeringsutfarter, bara vid korsningar och övergångsställen -.-

Ok, är det mindre än 10 meter så är boten rätt och för utfarten på höger sida. Det gäller alla korsningar, utfarter osv. 
  • listo
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:28:21 följande:

Är det mindre än 10 meter från både utfart och korsning så är det ju för båda du har fått boten.

De som sköter parkeringsövervakningen patrullerar ju och kan ha väldigt stora områden att täcka, därför är det helt rimligt att inte alla felparkerare får böter.
    Har man tur så parkerar man fel under en tid då det inte görs kontroller i just det området, har man otur så prickar man in en kontroll. Det är inte konstigare än så.
  • Tudelu

Det sjuka är ju bara, att jag som sagt själv bott där. Hyreslägenheterna har 3 gästparkeringar på max 3 timmar, så när min mamma skulle sova kvar ringde jag till hyresvärden och frågade var hon skulle ställa bilen över natten.
    "Den kan stå ute på gatan som alla andra" svarade dom då. Mellanrummen mellan utfarterna på gatan är MAX 15 meter, så hur sjutton ska flera bilar kunna parkera där utan att få böter i så fall?

Är det konstigt att man tror att man får stå där då liksom? -.-

• Elaifiknow
    Tudelu skrev 2013-08-07 09:48:50 följande:
    Det sjuka är ju bara, att jag som sagt själv bott där. Hyreslägenheterna har 3 gästparkeringar på max 3 timmar, så när min mamma skulle sova kvar ringde jag till hyresvärden och frågade var hon skulle ställa bilen över natten.
    "Den kan stå ute på gatan som alla andra" svarade dom då. Mellanrummen mellan utfarterna på gatan är MAX 15 meter, så hur sjutton ska flera bilar kunna parkera där utan att få böter i så fall?

Är det konstigt att man tror att man får stå där då liksom? -.-

Man ska väl inte parkera där? De andra har väl haft tur? Eller så tycker de att det är OK med en bot lite då och då.

Känner nästan för att dra klassikern "Om alla skulle hoppa från en bro, skulle du också göra det då?", men jag hoppar den Du står för nära korsningen till vänster.
  • jassikan

Sorry, men du stog nog för nära T-korsningen.

http://www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH012052.htm  

Av 3 kap. 53 § trafikförordningen (1998:1276) framgår att ett fordon inte får stannas eller parkeras i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant. Bestämmelsen motsvarar den som tidigare fanns i 72 § vägtrafikkungörelsen (1972:603) med undantag för att det tidigare andra stycket i paragrafen avseende undantag från förbudet att stanna på den anslutningsfria sidan i en s.k. T-korsning inte har överförts till trafikförordningen.

Förbudet mot att stanna eller parkera ett fordon i en vägkorsning eller inom tio meter från korsande körbanas närmaste ytterkant gäller alltså även i en T-korsning, trots att det på den anslutande sidan egentligen inte finns någon korsande körbana.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
    3
    kap. 53 §

53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
    1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,
    2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
    3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
    4. i en vägport eller tunnel,
    5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
    6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
    7. i ett cykelfält,
    8. i ett spärrområde,
    9. i en cirkulationsplats, eller
    10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. 

• tojak

Det är som andra nämner att T-korsningen på vänstersida om din bil är problemet. Jag har fått p-bot 1000:- för samma typ av parkering. Otroligt larvigt att man inte får stå 10 meter från korsningen trots att man står på den sidan som inte har en anslutande väg. Förklaringen jag fick var att stor lastbilar ska kunna svänga runt i t-korsningen på ett säkert sätt .

• Steven01

Vet inte varför, men jag får för mig att ts är en kvinna? ;)

-ALLA står. JÄMT!
    -även hyresgästerna har sina bilar ståendes där dag som natt.
    -orättvist att bilar står sådär JÄMT utan att få böter,
    -de flesta fattar nog att man inte har koll på precis ALLT ..
    -Finns en gata som är ännu värre,
    -Klart man tror man får stå där när alla andra gör det utan bekymmer.
    -Galet orättvist att inte alla får böter. Suck!

• mrrip72

fick en likadan bot för ett tag sen och var säker på att det va fel men efter en del googlande så såg jag att dom ändrade år 96 till att det även va pförbud på motsatta sidan av en T-korsning 

Svar på tråden BILD! Får man inte parkera så här?