Inlägg från: UngMamma1986 |Visa alla inlägg
  • UngMamma1986

Tips tack!

Vi har en 2,5 årig kille som vägrar gå på pottan.
    Han är väldigt lång, har långa ben o får knappt plats i pottan längre... Jag har försökt visa att man kan kissa på toastolen, men han vägrar där med.
    Man ska ju inte tvinga barn att utvecklas. Men nu börjar jag tycka att det är dags att iallafall testa att kissa på pottan eller i toastolen... Han behöver ju inte bli blöjfri med en gång givetvis, men att visa att det finns andra alternativ än blöja tycker jag kan vara bra.
     Har nån ett roligt tips, som gör det hela till en lek eller så?
    Klistermärken funkar inte på den här svårflörtade killen... :P

• Svar på tråden Tips tack!
  • UngMamma1986
    Laylay skrev 2013-08-07 16:56:07 följande:
    Jag försökte med saker med min dotter men hon vägrade ^^. Men testa att sitta på toan du med och han på pottan med byxor på :).

Men sen när dotter blev 3 1/2 så sa jag att NEJ gumman blöjjorna är slut. :(((..
    Du får kissa på gräsmattan eller på toaletten. Hon valde toan och sen dess kissa hon alltid på toaletten. men vägra behov nr.2 så då fick hon blöjja men sen efter 3-4 månader så gjorde hon det på toan med när jag sa att blöjjorna va slut igen ;D..  
    Det är sådana små tips jag är ute efter, tack!
    Jag har försökt alla de "vanliga" råden som att, som du säger, låta honom sitta på pottan. Pappan har visat att man kissar i toastolen. Men sonen vill inte, o när vi försöker pusha honom att testa, så blir han ledsen.. :(
     Han är nybliven 2,5åring, så än e det ingen stress. Men vid 3 år vill jag att han iaf har gjort nåt på pottan. Blöjfri är ju lite väl mkt att önska än så länge. Men det är som sagt dags att börja öva / vänja.
  • UngMamma1986
    Laylay skrev 2013-08-07 19:13:31 följande:
    Blev dumt gick och kissa jämt på toan men bad om blöjja för tvåan ;)
    Jag hängde med på hur du menade ;)
    Men jag ska verkligen testa detta. Jag brukar fråga honom om han ska kissa i pottan innan han ska bada, men då skakar han bara på huvudet o direkt när han kommer i badkaret så kissar han......
     Vi har en sån potta som spelar melodi när man kissar, men det vet ju inte han om än... Jag testade att spola vatten i för att se om det kom nån melodi, o det gjorde det. O så tänkte jag visa honom det, men så kom jag på att jag bara lär honom att man ska spola vatten i pottan, inte att man ska kissa i den... :P
Svar på tråden Tips tack!