• UngMamma1986

Tips tack!

Vi har en 2,5 årig kille som vägrar gå på pottan.
    Han är väldigt lång, har långa ben o får knappt plats i pottan längre... Jag har försökt visa att man kan kissa på toastolen, men han vägrar där med.
    Man ska ju inte tvinga barn att utvecklas. Men nu börjar jag tycka att det är dags att iallafall testa att kissa på pottan eller i toastolen... Han behöver ju inte bli blöjfri med en gång givetvis, men att visa att det finns andra alternativ än blöja tycker jag kan vara bra.
     Har nån ett roligt tips, som gör det hela till en lek eller så?
    Klistermärken funkar inte på den här svårflörtade killen... :P

• Svar på tråden Tips tack!
  • Laylay

Jag försökte med saker med min dotter men hon vägrade ^^. Men testa att sitta på toan du med och han på pottan med byxor på :).

Men sen när dotter blev 3 1/2 så sa jag att NEJ gumman blöjjorna är slut. :(((..
    Du får kissa på gräsmattan eller på toaletten. Hon valde toan och sen dess kissa hon alltid på toaletten. men vägra behov nr.2 så då fick hon blöjja men sen efter 3-4 månader så gjorde hon det på toan med när jag sa att blöjjorna va slut igen ;D..  

• UngMamma1986
    Laylay skrev 2013-08-07 16:56:07 följande:
    Jag försökte med saker med min dotter men hon vägrade ^^. Men testa att sitta på toan du med och han på pottan med byxor på :).

Men sen när dotter blev 3 1/2 så sa jag att NEJ gumman blöjjorna är slut. :(((..
    Du får kissa på gräsmattan eller på toaletten. Hon valde toan och sen dess kissa hon alltid på toaletten. men vägra behov nr.2 så då fick hon blöjja men sen efter 3-4 månader så gjorde hon det på toan med när jag sa att blöjjorna va slut igen ;D..  
    Det är sådana små tips jag är ute efter, tack!
    Jag har försökt alla de "vanliga" råden som att, som du säger, låta honom sitta på pottan. Pappan har visat att man kissar i toastolen. Men sonen vill inte, o när vi försöker pusha honom att testa, så blir han ledsen.. :(
     Han är nybliven 2,5åring, så än e det ingen stress. Men vid 3 år vill jag att han iaf har gjort nåt på pottan. Blöjfri är ju lite väl mkt att önska än så länge. Men det är som sagt dags att börja öva / vänja.
  • Laylay

Nä men kommer det inte igång så ansåg jag att när hon va 3 1/2 och snart 4 att hon måste kunna gå på toan och allt. Och då testa jag bara de, slog mig att bara se hur hon reagera om jag sa att allt va slut och vips hon blev blöjfri hela nätterna efter det och gick och kissa jämt på blöjja men bad om blöjja när hon skulle göra tvåan. Ibland funkar inte de vanliga tipsen. Barn har sina viljor men tillslut är dem ju mer mogna med och förstår och vid 3 1/2 va min dotter mer mogen än när jag börja vid samma ålder som din är nu :).. 

• Laylay

Blev dumt gick och kissa jämt på toan men bad om blöjja för tvåan ;)

• UngMamma1986
    Laylay skrev 2013-08-07 19:13:31 följande:
    Blev dumt gick och kissa jämt på toan men bad om blöjja för tvåan ;)
    Jag hängde med på hur du menade ;)
    Men jag ska verkligen testa detta. Jag brukar fråga honom om han ska kissa i pottan innan han ska bada, men då skakar han bara på huvudet o direkt när han kommer i badkaret så kissar han......
     Vi har en sån potta som spelar melodi när man kissar, men det vet ju inte han om än... Jag testade att spola vatten i för att se om det kom nån melodi, o det gjorde det. O så tänkte jag visa honom det, men så kom jag på att jag bara lär honom att man ska spola vatten i pottan, inte att man ska kissa i den... :P
  • pigglet

JAg tror inte vi diskuterade det så mycket med barnen, de var runt 2 år när jag började sätta på dem trosor/kalsonger i stället. Så höll vi oss ute några dagar (har gjort detta på somrarna). Frågade med jämna mellanrum om barnet behövde kissa och visade var pottan stod (ute). Det kom i byxorna under några dagar, sedan har de börjat känna igen signalerna och säga till just innan de kissar.

Då har vi löst det lite olika. Ett av barnen fick en blöja då, som hon kissade i och sedan tog vi bort den direkt. Ett av barnen valde att gå in och kissa i duschen under ett par veckor. Ett av barnen klarade direkt att kissa på pottan/toan. Jag tänker att huvudsaken är att de lär sig käna efter och säga till, själva kissandet i pottan/toan löser sig snabbt när de väl vant sig att veta NÄR de behöver kissa och hålla sig tills det är lämpligt att "släppa på". 

• Veritaslux

Är helt inne på Pigglets linje... Jag tog bara bort blöjan, och lät min dotter gå naken/med bar underkropp nu i sommar.  Sedan hade jag pottan redo och sprang med den när dottern kissade. Ibland kom det en skvätt i, bland blev det lite pölar... Min dotter hade aldrig kissat på potta/toa, verkade helt enkelt inte fatta grejen. Men efter ett par kissningar trillade poletten ner och vips så satte hon sig på pottan själv och kissade, eller så sade hon i alla fall till när hon kissade vilket var ett framsteg det med. Ute gick vi bakom en buske eller något nu när vi var på semester. Hon började säga "kissa där" och peka på marken och så gjorde hon det! Så gick jag och köpte trosor som hon tycker är så fina, vilket hjälpte det också.

Visst, några olyckor har det blivit, men hon är efter bara någon vecka i princip dagtorr (har dock inte fått till bajseriet ännu). Man får påminna och hjälpa förstås, men hon kissar när hon behöver. 

Har också lärt mig att det inte är någon idé att tjata om pottan för ofta. Hon kissar med ungefär tretimmars-intervaller, precis om en vuxen... kan bli irriterad om jag tjatar.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Tips tack!