frökenelisabeth skrev 2013-08-09 14:23:09 följande:
Nej nej, det är ju som en snack. Fördelen med majskrokar är att de är lätta för små händer att hålla i, de går inte att sätta i halsen eftersom de smälter så snabbt, och så innehåller de inget salt eller socker eller annat onyttigt.
Barn som håller på att lära sig äta tycker ofta det är spännande att ha något att gnaga på i handen. Det kan vara en majskrok, en bit gurka eller ett smörgåsrån t ex. För min son, som aldrig varit stor i maten, kunde en majskrok eller två innan maten väcka aptiten litegrann, så att man kunde lura i honom några skedar mat.
Jag kan komma på flera anledningar till att man köper burkmat till sina barn. T ex att det är enkelt att slänga ner en burk i skötväskan om man ska iväg nånstans, i stället för att fixa hemlagat. En annan är att många barn faktiskt föredrar burkmat framför hemlagat, även om du personligen tycker att den smakar skit. Förvånas över att det ska vara så svårt att förstå dels att barn är olika och har olika preferenser för mat (och det är faktiskt rätt ohyfsat att kalla andras mat för "äcklig"), och att familjer gör på olika sätt. Tror du att folk köper burkmat för att de gillar att köpa äcklig mat till sina barn, och för att de inte har något bättre att slänga sina pengar på?
Jag tror faktiskt att många ger burkmat av ren och skär okunskap. Det verkar tyvärr vara vanligt att föräldrar tror att burkmaten är lika bra eller tom
bättre än hemlagad mat rent näringsmässigt, vilket är totalt felaktigt! Det är precis tvärtom, burkmat är väldigt näringsfattigt och innehåller till stor del bara vatten. De allmänna råden är att man måste tillsätta extra fett om man ger burkmat, inte ens detta tycks många känna till! Men tester har också visat att det är extremt lite protein i de flesta burkar, och när det kommer till vitaminer och mineraler vågar jag inte ens tänka på hur stora bristerna är... om fler visste hur näringsfattig burkmaten är tror jag man skulle lägga betydligt mer energi på att faktiskt göra riktig mat redan från första smakisen. Att skylla på att vissa bebisar "bara" äter burkmat är ju för att man någonstans
själv som förälder valt att prioritera att köpa smörjan! Visst kan burkmat vara ok som nödalternativ, eller som en smidig lösning om man ska iväg. Men det bör verkligen inte ges regelbundet eller av ren lathet/vana, men jag tror som sagt att de som i huvudsak ger burkmat till sina bebisar gör det av okunskap och inte för att de vill sina bebisar illa!