Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Dum fråga?? Majskrokar

Teodorra skrev 2013-08-08 20:42:21 följande:

Det står det inte att det är, men man ska introducera gluten långsamt och kan majskrokar vara ett bra alternativ
    Eh jag fattar inte, majs innehåller inget gluten och har ju inte ett dugg med introduktion av gluten att göra...
  • skogsvitter

Många tycker att majskrokar är ett dåligt alternativ till "snacks" för bebisar eftersom det är tomma kalorier, fastnar i eventuella tänder och ger en grund för småätande som många anser vara negativ.

Själv undrar jag varför i hela friden du köper majskrokar till en så liten som en fyra månaders bebis?! De är ju alldeles för små för majskrokar, och ska ju bara äta bröstmjölk/ersättning fortfarande i den åldern!

Håller med ovan om att när det nu blir dags för smakportioner, så kan knäckebröd eller skorpa av vettig sort vara ett bättre alternativ eftersom det faktiskt är nyttigt till skillnad från majskrokar. Och på tal om gluten så är knäckebröd (husman) ett sådant perfekt alternativ som faktiskt innehåller väldigt små mängder gluten, om man nu vill börja långsamt (vilket man ju ska göra).

• skogsvitter
    frökenelisabeth skrev 2013-08-08 20:56:07 följande:

Nej troligen inte, jag läste inte ts tillräckligt noga tror jag. Men det var mest för att förklara hur något glutenfritt kan ha med glutenintroduktionen att göra
    För mig är det ungefär lika osammanhängande som att säga att man ger smakisar av potatis för en långsam glutenintroduktion...
  • skogsvitter
    begrundaren skrev 2013-08-08 21:22:44 följande:
    Nej om bebisen är glutenintolerant ska man såklart inte ge något alls med gluten i!
    Varför skriver du om laktosfri yoghurt? Du vet väl att bröstmjölk (liksom ersättning) innehåller extremt mycket laktos? Det är bebisens huvudsakliga föda, just mjölksocker
  • skogsvitter
    Maddi skrev 2013-08-08 21:51:01 följande:
    Jo ett dåligt snacks om man ger dom hela påsen, men 1 någon gång ser jag inte riktigt som snacks hon sa inte att hon skulle ge hela påsen?

Då kan du gå ut och predika på hela familjeliv hur dåligt de är med majskrokar som snacks, jag tror du inte fr många med dig.
    Öh va..?
  • skogsvitter
    kaffeamanda skrev 2013-08-08 21:55:40 följande:
    Ja jag vet inte, men jag gillar katter!
    Haha!
  • skogsvitter
    Teodorra skrev 2013-08-08 23:15:02 följande:
    Å trots det kommenterar du själv gluten och knäckebröd två inlägg senare...

Knäcke innehåller gluten, så vad menar du?
  • skogsvitter
    minerva123 skrev 2013-08-09 18:39:27 följande:

Majskrokar innehåller bara majs och inget annat. Men det kanske är processad mat ändå? Var går gränsen?
    Självklart är det processad mat, eftersom majs inte ser ut sådär egentligen
  • skogsvitter
    frökenelisabeth skrev 2013-08-09 14:23:09 följande:
    Nej nej, det är ju som en snack. Fördelen med majskrokar är att de är lätta för små händer att hålla i, de går inte att sätta i halsen eftersom de smälter så snabbt, och så innehåller de inget salt eller socker eller annat onyttigt. 

Barn som håller på att lära sig äta tycker ofta det är spännande att ha något att gnaga på i handen. Det kan vara en majskrok, en bit gurka eller ett smörgåsrån t ex. För min son, som aldrig varit stor i maten, kunde en majskrok eller två innan maten väcka aptiten litegrann, så att man kunde lura i honom några skedar mat.

Jag kan komma på flera anledningar till att man köper burkmat till sina barn. T ex att det är enkelt att slänga ner en burk i skötväskan om man ska iväg nånstans, i stället för att fixa hemlagat. En annan är att många barn faktiskt föredrar burkmat framför hemlagat, även om du personligen tycker att den smakar skit. Förvånas över att det ska vara så svårt att förstå dels att barn är olika och har olika preferenser för mat (och det är faktiskt rätt ohyfsat att kalla andras mat för "äcklig"), och att familjer gör på olika sätt.  Tror du att folk köper burkmat för att de gillar att köpa äcklig mat till sina barn, och för att de inte har något bättre att slänga sina pengar på? 
    Jag tror faktiskt att många ger burkmat av ren och skär okunskap. Det verkar tyvärr vara vanligt att föräldrar tror att burkmaten är lika bra eller tom bättre än hemlagad mat rent näringsmässigt, vilket är totalt felaktigt! Det är precis tvärtom, burkmat är väldigt näringsfattigt och innehåller till stor del bara vatten. De allmänna råden är att man måste tillsätta extra fett om man ger burkmat, inte ens detta tycks många känna till! Men tester har också visat att det är extremt lite protein i de flesta burkar, och när det kommer till vitaminer och mineraler vågar jag inte ens tänka på hur stora bristerna är... om fler visste hur näringsfattig burkmaten är tror jag man skulle lägga betydligt mer energi på att faktiskt göra riktig mat redan från första smakisen. Att skylla på att vissa bebisar "bara" äter burkmat är ju för att man någonstans själv som förälder valt att prioritera att köpa smörjan! Visst kan burkmat vara ok som nödalternativ, eller som en smidig lösning om man ska iväg. Men det bör verkligen inte ges regelbundet eller av ren lathet/vana, men jag tror som sagt att de som i huvudsak ger burkmat till sina bebisar gör det av okunskap och inte för att de vill sina bebisar illa!
  • skogsvitter
    minerva123 skrev 2013-08-09 19:04:31 följande:

Men då är den hemmalagade palsternackspuren också processad?
    Den är kokt... i hemmet. Inte processad i stora maskiner i fabriker i flera steg och i värsta fall med en massa kemikalier. Nu tror jag inte att just majskrokar processas med kemikalier för att få sin form och konsistens, men de förvandlas ju på ett eller annat sätt från majs till vad de är genom kemiska processer i maskiner.
  • skogsvitter
    minerva123 skrev 2013-08-09 19:48:30 följande:

Ok, då förstår jag. Du har f ö säkert rätt i att burkmaten är sämre näringsmässigt än hemlagat. Men det budskapet försvinner någonstans i ordvalet "smörja", att folk ger det av okunskap och inte för att de vill sina barn illa (=barn far illa av burkmat) etc. Det vettiga i det du säger drunkar åtminstone för mig i ett gigantiskt fördömande ångestmoln, herregud, jag måste mäkta med det här också i mitt föräldraskap. Hur ska jag räcka till. Du skulle nå ut till så betydligt fler om tonen i dina inlägg var lite mer peppande, lite mer pedagogisk, lite mer entusiasmerande och lite mindre fördömande och nedlåtande. Tonen skymmer den vettiga informationen och det är synd, tycker jag.
    Jösses, du verkar ha stora problem med ditt föräldraskap. Att beskylla mig eller andra användare på FL för det känns däremot mer snedvridet än något annat...
  • skogsvitter
    frökenelisabeth skrev 2013-08-09 19:59:12 följande:
    Det tror inte jag. De allra flesta föräldrar jag känner VILL ge sina barn hemlagat. Tycker det är en jättetråkig attityd att se ner på andra föräldrar som inte gör som man själv. Att förutsätta att människor runtomkring antingen är okunniga och/eller lata, då känns det som om man har nåt slags hävdelsebehov som tar sig uttryck i att man trycker ner andra för att framhäva hur bra man själv är som förälder. Riktigt trist mao. 

När det gäller mat så är det ju en sak vad man serverar barnen och en helt annan sak vad barnen faktiskt äter. Men har man barn som är som fågelungar och bara gapar stort när skeden kommer, så förstår jag att man kanske har svårt att sätta sig in i hur det är för andra. Att tro att om man bara gör "rätt" från början (dvs serverar varierat och hemlagat) så kommer barnen att äta allt med god aptit, det är lika fel som att tro att om man bara väljer att låta barnen somna i egen säng från första natten så kommer de att lära sig det utan problem. Vissa gör, andra inte. Barn är olika. 

Ponera att du hade lagat god, varierad mat till ditt barn varje dag i två veckor, och barnet äter i stort sett bara lite av pastan eller brödet. Ponera att du ska iväg en dag, har lite bråttom och haffar en barnmatsburk i affären. Ponera att ditt barn äter hela burken med god aptit. Skulle du inte då överväga att åtminstone till kanske ett mål varannan dag servera en burk så att barnet äter? 

Jag ser öht inte ner på föräldrar bara för att de inte är allkunniga, var i hela friden får du för dig något sådant?! Och att trycka ner?! Nu får du ändå ge dig! Folk gör saker av okunskap hela tiden! Även jag, naturligtvis. För jag vet inte heller allt, har aldrig vetat och kommer aldrig att göra. Vem fan är du att kalla mig för dömande?! Det är du som dömer här!
  • skogsvitter
    Aaglars skrev 2013-08-09 20:41:05 följande:
    Varför skulle hon ha problem i sitt föräldraskap???

Även om jag håller med dig i många frågor så håller jag med Minerva att du ofta är mkt moralpredikande och fördömande i dina inlägg på olika sidor! 
    Hon skriver om ångestmoln och det är helt och hållet hennes eget bekymmer, inget som har med mig att göra. Jag anser inte att jag varit minsta lilla moralpredikande eller dömande i den här tråden. Läser man däremot in sina egna högst negativa värderingar i inläggen så blir det naturligtvis väldigt fria tolkningar... 
  • skogsvitter

Det är helt uppenbart en jävligt het potatis med burkmat, väldigt ångestladdat tydligen...

• skogsvitter

Vad intressant att en tråd om majskrokar kom att handla om mig istället, tackar ödmjukast för all denna massiva uppmärksamhet

Svar på tråden Dum fråga?? Majskrokar