• Salikon

Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst

Hej
    Jag min dotter fick för två månader sedan en lillebror som hon älskar.

Allt har gått bra och nu funderar jag på hur jag ska fördela timmarna för henne i höst på förskolan.

Det står mellan 9-16 mån-tor för att vara ledig på fredagar och 9-15 varje dag. Om det blir alternativ 1 kommer min man att hämta tre dagar.

Hur skulle ni gjort och varför. Jag kan villigt erkänna att jag stundtals tycker det är skitsvårt att vara ensam med två. Samtidigt tror jag det kan vara skönt med en dag i veckan då vi kan ta dagen som den kommer utan tider att passa.

Och liten blir ju snart större.

Tråden handlar alltså inte om huruvida jag ska vara hemma med båda två. Jag har ingen familj som kan hjälpa och jag har heller inga vänner med barn. Dessutom trivs min dotter på sin förskola och jag tycker förskola är bra.

Någon som vill tycka till?

• Svar på tråden Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst
  • hannis

Beror på hur långt ni har till förskolan tycker jag. Är det gångavstånd hade jag valt mån-fre. Är det långt och ni måste ta bilen så hade jag heller valt en ledig dag.

• Flickan och kråkan

Det beror mycket på vad du gillar att göra/hur du känner att du vill ha tillvaron nu. När man har ett äldre syskon på förskola (här är det bara 15 timmar som föräldraledig så 9-14 mån-ons) så hinner man inte så mycket på dagen. Man hinner vardagsbestyr och liknande, men kan ju inte åka på utflykt eller liknande - varken med lilla eller med båda tillsammans. Känner du att din dotter är nöjd och glad av aktiviteterna på förskolan och att du gärna håller dig hemmavid med liten så skulle jag säga att varje dag färre timmar är ett bättre alternativ. Känner du att du vill ha en dag för att kunna göra något mer tilllsammans så kör du på alternativ ett. 

• Alexi

Vi hade väldigt kul ihop på öf när jag var föräldraledig med lillebror och dottern hade en dag i veckan ledigt. Jag föreslår ju en dag i veckan ledigt oavsett hur schemat är de öveiga dagarna.
    Ni kunde kanske ha två korta dagar och två långa på förskolan.

• Salikon

Tack för alla tankar. Jag har nära till förskolan. Jag lutar åt en ledig dag i veckan men är orolig för att det ska bli mer jobbigt/bråkigt än mysigt.

• älskarlivet81
    Salikon skrev 2013-08-08 21:42:05 följande:
    Tack för alla tankar. Jag har nära till förskolan. Jag lutar åt en ledig dag i veckan men är orolig för att det ska bli mer jobbigt/bråkigt än mysigt.
    Jag har bara min dotter 15 timmar på förskolan, mer får man inte i min kommun. Även om vi hade fått ha henne där mer vet jag inte om jag hade velat! Jag ser föräldraledigheten som en möjlihet att mysa med båda barnen!
  • Alexi
    Jag lovar, du kommer slita ditt hår vissa dagar och vara helt slut på kvällen. Men jag lovar dig lika mycket att du kommer bli stärkt som tvåbarnsmamma av att känna att du faktiskt kan ta hand om båda dina barn själv och av att se att ni kan ha jättemysiga dagar tillsammans.
  • Flickan och kråkan

Att ha konflikter, stöta och blöta, ha tråkigt en stund och att barn blir frustrerade....och vuxna är inte farligt. Det är också utvecklande. Jag har en 5-åring, 4-åring och 1,5-månaders här hemma. Om två veckor ska äldsta börja förskoleklass (25h/veckan) och mellanbarnet förskola (15h/veckan). Har man flera barn så skrattar man tillsammans och sliter sitt hår tillsammans.
  • Vinterankan

Jag tycker du ska lyssna på din dotter hur hon vill gå. Min dotter gick 15 timmar i veckan för det var vad man fick gå. Det optimala hade varit 24 timmar. Dvs att hon gick en dag till och en timme längre varje dag (hon gillade inte att gå hem innan mellanmålet). Förskolan när man är föräldraledig är för barnets skull, inte för din.

• annak81

Om du väljer att ha henn e en dag ledig o sen känner att d inte blev som du tänkt kan du väl byta då?

• Dr Mupp

Varför lämna henne så mycket över huvudtaget. Jag hade aldrig lämnat 30 timmar i veckan om det inte var absolut nödvändigt, men så vill jag umgås med mina barn.

Så jag hade valt 9-15 tre dagar i veckan, detta för att det inte ger så långa dagar, och ger fler lediga dagar än dagisdagar.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst