Linoleumgolv!
Vi vill ha linoleumgolv, rutigt, i köket och de två hallarna. Det verkar billigare än ekparkett, som var alternativet, och tåligare.
Kan någon tipsa lite om kvalitéer, märken och priser?
Vi har kollat på Forbo som verkar dyra.
Vi vill ha linoleumgolv, rutigt, i köket och de två hallarna. Det verkar billigare än ekparkett, som var alternativet, och tåligare.
Kan någon tipsa lite om kvalitéer, märken och priser?
Vi har kollat på Forbo som verkar dyra.
NEJ jag menar linoleumgolv. Absolut inte laminat eller plastmatta. Linoleum är billigare än ekparkett, som kostar ca 7000 kr för 20 kvadrat. Linoleum kostar ca 4000 för den ytan.
Grå/vitrutig.
Någon som kan svara på mina frågor?
Kolla här! Det är jättefint.
www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/folders/marmoleumplattor
turia: Vilka märken har ni tittat på?
Jag har precis pratat med min svåger som är inredningssnickare. Jag sa till honom att jag hade fått reda på att Forbos Marmoleum ligger på ca 230 kr/kvm. Han sa att det går att hitta billigare om man tar ett annat märke. Han kunde inte föreslå något på rak arm eftersom han inte själv har jobbat så mycket just med linoleum, men han tycker det är ett jättebra material. Han är mycket för det naturliga och giftfria.
I en artikel i Vi i Villa på nätet läste jag att det även finns linoleummatta som rutig heltäckningsmatta. Jag frågade min svåger om han tyckte det skulle kännas B-igt att lägga en sådan istället för palttor. Han sa att han tvärtom skulle tycka att det var bättre eftersom man slipper fogar som det kan rinna ner vätska i (om man har det i köket).
Jag skulle vilja ha rutigt i benvitt och grått.
På lördag ska vi åka och titta på olika golv. Jag rapporterar sedan!
Här är skötselråd för Forbos golv. De ger tydliga instruktioner, antagligen pga att de ger 15 års garanti på sina golv.
www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/pages/skotselradlinoleumgolvforbostade&buttonid=b27c1aa12cec27e5c1256fe8003151b9
Man ska helst mest dammsuga och sopa dem, precis som parkett. Torkar man ska vattnet inte vara för hett och man ska bara använda diskmedel. Nån gång emellanåt polerar man med speciellt vax för linoleum. Skulle inte tro att man behöver göra det mer än en eller två gpnger om året.
Ja där har du ju den som är en heltäckningsmatta. Ska kolla mer på Tarkett.
Va? Nej men du kollar ju på plastgolv. Det är något annat det.
Ja, fast vaxningen är väl inget man behöver göra så ofta?
Hur är det med plastmatta nu för tiden? Hur mycket utsöndrar den? De plastmattor man lade in för tjugo år sen var ju rena hälsokatastroferna.
Ja, jo jag lade ju in länken här innan till Forbos skötselråd, så det verkar som att man får tåla visst underhållsarbete.
Men jag är faktiskt tveksam till om plastmatta är ett bra val. Jag skulle inte välja det med tanke på plastångorna som utsöndras. Hellre då parkett med rejäl ytbehandling eller linoleum.naturprodukter känns ju bäst tycker jag i alla fall.
ja, man får ju hoppas att utvecklinegn gått framåt, men jag skulle vilja läsa oberoende tester innan jag lägger in något sådant hemma.
Man får söka på nätet och ringa miljö- och hälsoskyddsnämnden eller konsumentvägledaren.
Du märker inte när det utsöndras farliga ämnen. Kan ge upphov till allergi hos dig eller dina barn.
Man kan ju också fråga sig om det finns miljöcertifiering på plastmattor. Det ska matthandlaren kunna svara på.
Tänk på att du måste låta ett rum stå och vädra ut i minst fem veckor om du har målat det, innan du lägger en baby i det. Gäller även vattenbaserade färger, som i princip är flytande plast.
Det är den stora boven i dramat när det gäller allergier, har man nyligen konstaterat.
Vår bebis kommer den 9 juni och vi ska börja med sovrummet nästa vecka. Vi kommer bara att använda naturfärger baserade på linolja utan lösningsmedel.
Nej tapetsering är nog helt oK så länge det är klister utan kemiska medel i. Jag kollar i galleriet!
Jag har också funderat på billigt ekklickgolv på övervåningen. Vår övervåning innehåller bara sovrum, barnrum och kontor så det är liksom ingen zon där folk kommer att röra sig med skor. Alla sällskapsytor är på nedervåningen.
Kan man tänka sig att till och med gå så lågt i pris att lägga ett Tundragolv från IKEA?
Har ni ett billigt klickgolv i ert sovrum just nu? Hur länge har det legat och hur ser det ut med slitaget?
Ja det får man verkligen säga är billigt. Fast svårt att veta hur det ser ut efter fem år förstås...
Det är ju så jobbigt att riva upp och lägga nytt.
Ja ja ja... snacka går ju
Ärligt talat - jag orkar inte hålla på o byta golv så ofta. Fast du som är pigg på det har ju kanonmöjligheter nu när det finns så billiga golv.
Vi andra får surt sitta och vänta ut vårt dyra golv tills det inte gnager samvetet (eller knäna) så mycket att byta ut det!
Fast jag tycker det är jag som är snål (fattig). Jag vill att det ska hålla länge och tar nåt som ska hålla även stilmässigt, så behöver jag inte byta ut det på läääänge.
Nu när vi ska göra om i exempelvis köket så tänker jag på att jag ska ha det såhär i femton år utan att kräkas på det. Och då kan man ju fläska till med kakel för 700 kr/kvm, det blir ju väldigt billigt per år och håller sig förhoppningsvis snyggt. Tidsmässigt är dte också en besparing känns det som eftersom man inte behöver göra nytt efter ett par år, så tänker jag.
Men sen finns det ju de som älskar att skaffa det senaste, som nu verkar vara starkt färgade, blanka köksluckor. Och hur länge orkar man ha det? Då vet man antagligen att det blir byte efter några år.
Grejen här är att vi har kanske fem rum som måste fixas, stööön!