• skriva

Linoleumgolv!

Vi vill ha linoleumgolv, rutigt, i köket och de två hallarna. Det verkar billigare än ekparkett, som var alternativet, och tåligare.

Kan någon tipsa lite om kvalitéer, märken och priser?

Vi har kollat på Forbo som verkar dyra.

• Svar på tråden Linoleumgolv!
  • skriva

Här är skötselråd för Forbos golv. De ger tydliga instruktioner, antagligen pga att de ger 15 års garanti på sina golv.

www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/pages/skotselradlinoleumgolvforbostade&buttonid=b27c1aa12cec27e5c1256fe8003151b9

Man ska helst mest dammsuga och sopa dem, precis som parkett. Torkar man ska vattnet inte vara för hett och man ska bara använda diskmedel. Nån gång emellanåt polerar man med speciellt vax för linoleum. Skulle inte tro att man behöver göra det mer än en eller två gpnger om året.

• skriva

Ja där har du ju den som är en heltäckningsmatta. Ska kolla mer på Tarkett.

• skriva

Va? Nej men du kollar ju på plastgolv. Det är något annat det.

• turia

jag läste just oxå att linoleum ska vaxas med jämna mellanrum, då e det absolut inget för oss..det blir plastmatta!!
    den tål hårda tag av små barnfötter o lek o tjo o tjim..
    dessutom 2 katter som kör rally ibland..

• skriva

Ja, fast vaxningen är väl inget man behöver göra så ofta?

Hur är det med plastmatta nu för tiden? Hur mycket utsöndrar den? De plastmattor man lade in för tjugo år sen var ju rena hälsokatastroferna.

• turia

www.did.se/ccbygg/default.asp&meny=artiklar&kat=104&article=429&avdelning=4 där hitta jag info- bla
    Förr varje husmors fiende eftersom linoleum måste vaxas in tre till fyra gånger per år med allt som följde med det. Numera finns vax som håller betydligt bättre även om man inte helt kommer ifrån vaxningen. Redan vid tillverkningen förses linoleum med ett grundskydd baserat på akrylat som är en bas för alla skötselmetoder som golvet kan få. För att skydda golvet ska städningen helst vara torr, som dammsugning eller torrmoppning. När golvet ska behandlas på nytt passar däremot vatten bra som sköljmedel.
    -----------------
    så det e ju bättre idag men man bör nog följa bruksanv..

• turia

ja man hoppas ju att utvecklingen gått framåt!...
    men plast e iaf mest prisvärt o slitstarkt, orelativt billigt, man kan byta ut efter ett tag...

• skriva

Ja, jo jag lade ju in länken här innan till Forbos skötselråd, så det verkar som att man får tåla visst underhållsarbete.

Men jag är faktiskt tveksam till om plastmatta är ett bra val. Jag skulle inte välja det med tanke på plastångorna som utsöndras. Hellre då parkett med rejäl ytbehandling eller linoleum.naturprodukter känns ju bäst tycker jag i alla fall.

• skriva

ja, man får ju hoppas att utvecklinegn gått framåt, men jag skulle vilja läsa oberoende tester innan jag lägger in något sådant hemma.

• turia

vart skulle man kunna läsa om det med gifter då??

Men å andra sidan lever jag än o har gått på gamla golv länge
    man ska väl kanske inte ha golvvärme under plastgolv så då osar det än värre?

Svar på tråden Linoleumgolv!