• skriva

Linoleumgolv!

Vi vill ha linoleumgolv, rutigt, i köket och de två hallarna. Det verkar billigare än ekparkett, som var alternativet, och tåligare.

Kan någon tipsa lite om kvalitéer, märken och priser?

Vi har kollat på Forbo som verkar dyra.

• Svar på tråden Linoleumgolv!
  • skriva

Man får söka på nätet och ringa miljö- och hälsoskyddsnämnden eller konsumentvägledaren.

Du märker inte när det utsöndras farliga ämnen. Kan ge upphov till allergi hos dig eller dina barn.

Man kan ju också fråga sig om det finns miljöcertifiering på plastmattor. Det ska matthandlaren kunna svara på.

• turia

vi har mkt göra framöver, huga. har köpt hus, måste göra om 2 toaletter, hallgolv, köksgolv, sen tapeter lite här o var..
    får tillträde 31 mars
    (börjar jobba heltid igen 1 mars)
    Jag ska få bäbis 3 juli..
    däremellan ska vi renovera..
    men mattläggning ska proffs få sköta!..
    tapeter klara vi..

Vi ska ha plastmatta på toaletterna oxå...
    sett nått snyggt i plastmatteväg?

Alla tar ju klinker o kakel nu för tiden, men det känns så himla stelt, o man måste ha golvvärme, det blir dyrt, gör ont att ramla, tappa saker, att man nästa gör det för livs tid, så mkt jobb.
    en plastmatta kan man snabbt byta yt efter några år om man tröttnar...
    O tänk om golvvärmen pajjar under klinker?!!

• skriva

Tänk på att du måste låta ett rum stå och vädra ut i minst fem veckor om du har målat det, innan du lägger en baby i det. Gäller även vattenbaserade färger, som i princip är flytande plast.

Det är den stora boven i dramat när det gäller allergier, har man nyligen konstaterat.

Vår bebis kommer den 9 juni och vi ska börja med sovrummet nästa vecka. Vi kommer bara att använda naturfärger baserade på linolja utan lösningsmedel.

• turia

fast vi ska bara tapetsera, det tar väl bara nån dag så e värsta lukten borta?
    Sen lägga billigt ekklickgolv i sovrummen... lite slitage det får bli billigt...
    vi har det faktiskt i vårt nuvarande svrum, funka utmärkt..
    bild i galleriet om du e nyfiken

• skriva

Nej tapetsering är nog helt oK så länge det är klister utan kemiska medel i. Jag kollar i galleriet!

• skriva

Jag har också funderat på billigt ekklickgolv på övervåningen. Vår övervåning innehåller bara sovrum, barnrum och kontor så det är liksom ingen zon där folk kommer att röra sig med skor. Alla sällskapsytor är på nedervåningen.

Kan man tänka sig att till och med gå så lågt i pris att lägga ett Tundragolv från IKEA?

Har ni ett billigt klickgolv i ert sovrum just nu? Hur länge har det legat och hur ser det ut med slitaget?

• turia

klickgolv eklaminat 59:-kvm...6 månader, inget slitage..
    så det e billigt! trodde det skulle bli rätt slitet o lättrepat..

• skriva

Ja det får man verkligen säga är billigt. Fast svårt att veta hur det ser ut efter fem år förstås...

Det är ju så jobbigt att riva upp och lägga nytt.

• turia

nej inte e det jobbigt att bryta upp, det säger ju bara klick
    O när det e så billigt så har man allt råd att byta ut efter några år...

tänk lägga in ett svindyrt trägolv då?
    om man tröttnar? huga, nä variation e bra -- o bra för plånboken

• skriva

Ja ja ja... snacka går ju

Ärligt talat - jag orkar inte hålla på o byta golv så ofta. Fast du som är pigg på det har ju kanonmöjligheter nu när det finns så billiga golv.

Vi andra får surt sitta och vänta ut vårt dyra golv tills det inte gnager samvetet (eller knäna) så mycket att byta ut det!

• turia

hehe jo precis snacka går ju
    man e väl helt enkelt snål..haha

• skriva

Fast jag tycker det är jag som är snål (fattig). Jag vill att det ska hålla länge och tar nåt som ska hålla även stilmässigt, så behöver jag inte byta ut det på läääänge.

Nu när vi ska göra om i exempelvis köket så tänker jag på att jag ska ha det såhär i femton år utan att kräkas på det. Och då kan man ju fläska till med kakel för 700 kr/kvm, det blir ju väldigt billigt per år och håller sig förhoppningsvis snyggt. Tidsmässigt är dte också en besparing känns det som eftersom man inte behöver göra nytt efter ett par år, så tänker jag.

Men sen finns det ju de som älskar att skaffa det senaste, som nu verkar vara starkt färgade, blanka köksluckor. Och hur länge orkar man ha det? Då vet man antagligen att det blir byte efter några år.

Grejen här är att vi har kanske fem rum som måste fixas, stööön!

Svar på tråden Linoleumgolv!