• Anonym (Sjuklingen)

Sjuklön. Ob?

Tjo Tjo. 
    Jag jobbar på mitt första sommarjobb någonsin och är osäker på hur det fungerar när man är sjuk. Det är mycket sjukdom just nu på boendet jag jobbar på och jag lyckades slutligen bli smittad. Har legat med en dunderförkylning sedan igår och skulle egentligen jobba helg, vilket jag nu inte kommer kunna göra.
    På helgen har vi runt 40 kr i OB. Jag skulle ha tjänat 1769kr per dag i helgen. Kan jag räkna 80% av den dagslönen eller är det enbart på grundlönen, alltså utan OB, jag ska räkna? 

Jag tjänar 124 kr i timmen och på helgen jobbar vi 6.30-17.30 med 30 minuters lunch.  

• Svar på tråden Sjuklön. Ob?
  • Tinto

Tack för svaret... Lite taskigt om man som jag haft 24 h-pass med sovande jour.

• missan75

C; vad grundar du ditt svar på? I alla år jag jobbade i vården fick vi sjuklön på ob ersättningen.

• Elsis00

Ang 8 timmars regeln: jag jobbar 24 timmarspass och ringde facket ang det. Karensen är alltid max 8 timmar, och det stämde när jag blev sjuk då dom första 8 timmarna av 24 timmars passet var karens och sedan övergick det till sjuklön...

• Elsis00

Och ob ersättningen räknas givetvis också in i sjuklönen eftersom det är den inkomst du skulle haft.

• Elsis00

MEN dock verkar det vara olika, vet inte om det beror på att det är 24 timmars pass eller olika avtal? Detta var privat men när jag jobbar inom kommunen så blir hela mitt nattpass karens, dvs 10 timmar...

• Tinto
    Elsis00 skrev 2013-08-10 12:31:30 följande:
    Ang 8 timmars regeln: jag jobbar 24 timmarspass och ringde facket ang det. Karensen är alltid max 8 timmar, och det stämde när jag blev sjuk då dom första 8 timmarna av 24 timmars passet var karens och sedan övergick det till sjuklön...
    Tack för svaret. Det verkar rimligare.
    Ganska taskigt om man t ex jobbar som jag gjort 10.00 igår till 10.30 idag inte skulle få något om jag blivit sjuk igår  medan någon som har schemalagt 8-16 igår och 8-16 idag skulle få lön för andra dagen. (Uttrycker mig krångligt men ni förstår förhoppningsvis).
  • vikarien

Jobbar som PA i privat bolag. Vi får bara karens på de första 8 timmarna. Allt annat vore ju orimligt :-S

• Anonym (Sjuklingen)
    Respekt skrev 2013-08-10 12:11:04 följande:
    Men varför frågar du om du redan vet ?

Kolla mitt andra inlägg i tråden.
  • Tinto

Krya på dig ts....hoppas du bara får 8 h karens, ursäkta att jag snodde din tråd lite till min fråga...

• Anonym (karensen)
    Elsis00 skrev 2013-08-10 12:35:13 följande:
    MEN dock verkar det vara olika, vet inte om det beror på att det är 24 timmars pass eller olika avtal? Detta var privat men när jag jobbar inom kommunen så blir hela mitt nattpass karens, dvs 10 timmar...
    Ja så funkar det i de allra flesta fall, att hela passet blir karensdag. Men å andra sidan har jag bara erfarenhet av löneadministration inom landsting o kommun, så inom privata företag kanske man väljer att göra annorlunda.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Tinto skrev 2013-08-10 13:49:03 följande:
    Krya på dig ts....hoppas du bara får 8 h karens, ursäkta att jag snodde din tråd lite till min fråga...

Jag har redan haft min karensdag, på en 8.5 timmars dag. Så det bör inte påverka helgens sjuklön.
  • Anonym (.)

Om det är mindre än 5 dagar du var sjukanmäld och du är sjuk i samma sjukdom så gäller första karensdagen. Inte annars.

• AxelO

Jag jobbade som NOC operatör, när jag var sjuk fick jag inget mer än grundlön. Privat arbetsgivare.

• Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (.) skrev 2013-08-10 15:43:08 följande:
    Om det är mindre än 5 dagar du var sjukanmäld och du är sjuk i samma sjukdom så gäller första karensdagen. Inte annars.

Jag har varit sjuk i mindre än 5 dagar.

Men är det inte så att man, om man är sjuk mer än sju dagar, måste lämna in sjukintyg till arbetsgivaren. Sedan efter dag 14 går det över till försäkringskassan. Det blir aldrig för ny karens hos arbetsgivaren.

Om man dessutom går tillbaks till jobbet och blir sjuk igen inom en viss period på blir ingen ny karensdag.
  • Anonym (.)

Ja, och en perioden är inom 5 arbetsdagar!

• Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (.) skrev 2013-08-10 17:27:53 följande:
    Ja, och en perioden är inom 5 arbetsdagar!

Ok, du skrev alltså om när någon blir sjuk igen efter en sjukperiod.
Svar på tråden Sjuklön. Ob?