• Anonym (Sjuklingen)

Sjuklön. Ob?

Tjo Tjo. 
    Jag jobbar på mitt första sommarjobb någonsin och är osäker på hur det fungerar när man är sjuk. Det är mycket sjukdom just nu på boendet jag jobbar på och jag lyckades slutligen bli smittad. Har legat med en dunderförkylning sedan igår och skulle egentligen jobba helg, vilket jag nu inte kommer kunna göra.
    På helgen har vi runt 40 kr i OB. Jag skulle ha tjänat 1769kr per dag i helgen. Kan jag räkna 80% av den dagslönen eller är det enbart på grundlönen, alltså utan OB, jag ska räkna? 

Jag tjänar 124 kr i timmen och på helgen jobbar vi 6.30-17.30 med 30 minuters lunch.  

• Svar på tråden Sjuklön. Ob?
  • Anonym (Sjuklingen)

Jag hittade en sida där det stod att sjuklön beräknas på både grundlön och OB

• Erki

Glöm inte bort första dagen som är karens vilket ger 0 kr i ersättning.

• Anonym (Sjuklingen)
    Erki skrev 2013-08-09 15:15:58 följande:
    Glöm inte bort första dagen som är karens vilket ger 0 kr i ersättning.

Den här jag redan räknat bort.
  • Anonym (C)

Det är bara på grundlönen. OB är för att du jobbar obekväm tid och det kommer du ju inte att göra.

• trissemiss

Det spelar ingen roll att man inte jobbar den obekväma arbetstiden -sjuklön är ju en ersättning grundad på den inkomst man SKULLE ha haft. Jag jobbar inom kommunal omsorg och får sjuklön baserad på grundlön+eventuellt ob.

• Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (C) skrev 2013-08-10 06:31:05 följande:
    Det är bara på grundlönen. OB är för att du jobbar obekväm tid och det kommer du ju inte att göra.

Du har fel. Men tack för svaret.
  • Tinto

Blev nyfiken nu, vad gäller vid långa pass mer är 8 timmar som är schemalagda? Blir karensdagen hela passet el bara 8 h?

• Respekt
    Anonym (Sjuklingen) skrev 2013-08-10 10:29:18 följande:

Du har fel. Men tack för svaret.

Men varför frågar du om du redan vet ?
  • Omogen citron
    Tinto skrev 2013-08-10 12:09:47 följande:
    Blev nyfiken nu, vad gäller vid långa pass mer är 8 timmar som är schemalagda? Blir karensdagen hela passet el bara 8 h?

Det blir hela passet.
Svar på tråden Sjuklön. Ob?