HasseA skrev 2013-08-21 15:55:20 följande:
Men hur ska du ha det? I en mening är Anders 386 ett svin som inte berättar, och i nästa mening skriver du att hon skulle bli krossad om hon får veta?
Så, ska han berätta eller inte, anser du? Hon har rätt att få veta, anser du - och visst, så kan man ju uttrycka det, absolut. Tror du hon kommer tacka honom om han berättar?
Sen vore det ju roligt om du inte ljög så rakt ut som du gör. "Utan några som helst problem eller ånger" - du kan inte ha läst det Anders 386 skrivit speciellt bra om det är den bild du fått. Eller - fel, förstås! Du vet att han ljuger! Jaja! Så är det ju! Snacka om ärlighet går ju bra att göra...
Ibland tycker jag du skriver rätt bra om ditt favvo-ämne, och det är bra att någon är tydlig med hur fel otrohet är, tycker jag. Men ibland spårar det ur...
Nu kommer jag väl bli påhoppad av diverse intelligensbefriade FL-debattörer att jag förordar otrohet, så då kan jag förekomma med att det är inte sant. Man kan till och med diskutera logiken i ett inlägg utan att ens ha en åsikt om själva ämnet. Men, jag vet, nu börjar det bli svårt...
Helt ok , kommer inte hoppa på dig

Alla har rätt till en åsikt och att tycka till / ifrågasätta / bemöta , etc andras inlägg , det är meningen med ett öppet forum.
Anledningen till mitt logikfel i just detta fall är att det är så passt svinigt att jag ärligt talat är lite kluven till det , å ena sidan brukar jag förespråka ärlighet i första hand , det brukar (anser iaf jag) vara bäst i längden för alla parter. Men i detta fall så är sveket så passt vidrigt , dvs Anders fru har blivit grundligen lurad av ett flertal människor i sin omgivning som hon antagligen älskar och litar på mest i världen att om det kommer fram så kommer det antagligen krossa henne helt speciellt nu när det gått så lång tid , längre tid innebär oxå fler middagar födelsedagskalas , och andra upplevelser med samma personer som svikit henne på det sättet , vilket oxå innebär mer förnedring , en del av mig anser att Anders gör rätt i att inte berätta med tanke på vad det skulle innebära för hans fru , en annan del av mig blir äcklad och förbannad över fegheten i att påstå att det är för hans frus skull de håller käft , det är ganska tydligt att den enda anledningen är att rädda sina egna skinn. Och dessutom att hans fru ska även i fortsättningen behöva leva i en lögn , omgiven av falska människor.
Om Anders och co hade haft en gnutta ryggrad , vilket varken han eller de andra inblandade bevisligen inte har så hade Anders och co sagt det redan från början , efter så lång tid är förnedingen för hans fru total
Så din iaktagelse är helt korrekt , jag ÄR ganska kluven till det , en del av mig önskar att sanningen kom fram så att Anders fru själv fick välja vilka människor hon vill omge sig med och slapp leva i en lögn , en annan del av mig inser vilket oerhört lidande det skulle orsaka henne.