Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Stallkläder i tvättstugan

Anonym (Kent) skrev 2013-08-10 12:05:41 följande:
    allvarligt? hon ska inte få ta hissen för att NI är allergiska? Jag förstår att hon blev sur.

Jag får besvär av astman när jag kommer nära folk som varit istallet, ex i mataffärer, en hiss är ju ett ännu trängre utrymme och är man riktigt allergisk kan de gå illa.
  • elmadumle
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:37:02 följande:
    Låter som att du skulle behöva ett studiebesök i ett stall Ts och se hur hästvärlden faktiskt ser ut. 

verkar mer som att du är rädd för fenomenet "häst"  än att du är allergisk.

Du är välkommen till mitt jobb, många allergiska föräldrar är där tillsammans med sina ridande barn och det går bra.  

Hur skulle det gå till om ts är allergisk mot hästar? jag kan inte vara i ett stall många minuter innan jag får andnöd.
  • elmadumle
    Insatt skrev 2013-08-10 12:49:38 följande:
    Jag är själv väldigt allergisk mot diverse saker, bland annat parfym, men jag fattar ju ändå att jag inte kan kräva att hela världen ska anpassa sig efter mig oavsett hur illa det kan gå. Finns det ingen möjlighet till allergibostad i din kommun?

Min bostad är inget problem, har hus, men får besvär av andningen när folk kommer in i en affär direkt från stallet. Tror fö inte att det finns allergibostäder här alls.
  • elmadumle
    Tygtiiger skrev 2013-08-10 22:46:07 följande:
    Jag skulle aldrig låta en främling ge mig en adrenalinspruta. De ska ringa ambulans! Om jag har en adrenalinspruta på mig pga allergi är det min egen skyldighet att ha den tillgänglig och kunna ge den. Inte tusan börjar jag gräva igenom kläderna på främlingar om de faller ihop i tanken "ojdå, de kanske är allergiska, undrar om de har en JEXT i fickan!" 

Jag följer ABC och kollar andning och puls och ringer efter ambulansen.

(och ja, jag kan ge både adrenalinsprutor och diverse andra läkemedel.)

När jag var barn var jag så allergisk att jag inte kunde gå förbi en häst på fem meters avstånd utan att omedelbart reagera i ögon och luftvägar. Det var skitjobbigt. Jag är bara tacksam att jag har pälsallergi och inte födoämnesallergi - jag blir sjuk av pälsdjur, men jag dör inte om någon på en restaurang glömmer att milda margarin innehåller mjölk, eller att mandel räknas till en trädnöt. 
    Det är ju direkt ingen raketforskning att ge en adrenalinspruta, jag vill hellre att någon ger mig den om jag håller på att dö istället för att vänta på ambulans vilket skulle kunna ta kål på mig om jag får i mig nötter av misstag.
  • elmadumle
    slutatsnusa skrev 2013-08-10 23:23:59 följande:
    men är du allergisk mot etvättat hästhår?
    trodde det var stövet man va allergisk mot

Jag reagerar på allt hästhår, vare sig det är tvättat eller inte, man kan ha olika grader av allergi.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan