• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Respekt

Varför inte prata med henne själv ?

• Anonym (tvättstugan)

För att jag inte vill att hon blir sur.

• Missis Solros

Alltså vad jag vet så är det ju inte hästhåren som man är allergisk mot utan mot stövet, hudavlagringar och det försvinner ju i maskinen. Jag förstår dig, men det skulle ju innebära att alla med djur eller de som röker och så vidare skulle få tvätta i en annan tvättstuga. Det lättaste är nog om du lugnt förklarar det för ehnne och frågor om hon skulle kunna tvätta det värsta i den andra tvättstugan. Jag skulle ju bli betydligt surare om ngn hyresvärd bad mig. Jag har känslig hud och använder bara parfymfria medel, samtidigt som jag ser att andra sprutar fläckborttagningsmedel och använder sköljmedel och så vidare, men har fått inse att det r så det är när man bor i flerfamiljshus.

Honung söker bi
  • Anonym (J)
    Anonym (tvättstugan) skrev 2013-08-10 11:55:29 följande:
    Du får väl fråga snällt? Jag tror de flesta hade tagit hänsyn i ett sånt här fall.
  • Nyfiken gul
    hon lär garanterat bli surare om du går direkt till hyresvärden istället för henne. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (gemensamt)

Tyvärr får ni nog köpa egen maskin om ni vill ha allergifritt.
    Den gemensamma tvättstugan är ju för alla och tyvärr har vissa djur eller starkt luktande medel. Jag håller på och sparar ihop pengar till en egen, tycker inte om när det finns medel rester kvar för att vissa överdoserar medel. 
    Vet inte om du kommer nån vart med att klaga... Är nog fler som har päls djur och använder maskinerna.
    Lycka till dock. 

• Respekt

Tror nog att bristen på kommunikation är orsaken till många bråk.
    Är det inte bättre att du förklarar att du/ni har allergi än att det kommer en lapp i lådan eller att hyresvärden kontaktar henne.

Så feg att man inte kan påpeka en sådan enkel sak får man inte var   
  • Anonym (A)

Hon får tvätta sina ridkläder i tvättstugan om hon vill. Att ni är allergiska är ert problem. Vill du att hon ska tvätta ridkläderna i den andra tvättstugan får du vara kvinna nog att fråga henne själv.

• viseversa

Oj det är sånt man får ta om man bor i hus med gemensam tvättstuga. Folk som har katt tvättar sina kläder ÄVEN fast det finns katt allergiker i samma hus.  

• Majsan70

Fast helt seriöst!! Har man en gemensam tvättstuga så kommer ju allt möjligt ner i de maskinerna. Vill ni vara allergifria får ni skaffa egen  maskin kan jag tycka.
    Nån är allergisk mot hästar en annan mot hundar, nån mot katter och nån mot tvättmedel osv osv.

Jag har själv 6 katter, 1 hnd och 1 häst o innan vi skaffade egen maskin tvättades ALLT i den gemensamma tvättstugan. Däremot var jag hövlig nog att alltid köra en tom maskin när jag var klar.

Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan