Inlägg från: Anonym (allergi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergi)

Stallkläder i tvättstugan

Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:31:00 följande:
    men alltså - jag är både allergiker och jobbar med hästar - ni blir ju inte automatiskt tvärsjuka bara för att ni kliver in i en hiss där hon åkt med möjliga stallkläder på sig. Allergier funkar inte så.

det är ju samma som att en nötallergiker inte skulle kunna gå på Ica o handla för kunden före kanske har köpt nötter o lagt på bandet.

Nja, för vissa kan det ju bryta ut oerhört snabbt. Själv var jag under en period så dålig att jag började nysa så fort jag träffade någon med pälsdjur, så det där är högst individuellt. Mitt barn gick tidigare på en allergiförskola och fröknarna hade fullt sjå så fort de gick iväg till den närliggande parken då ett av barnen var så allergiskt att den svimmade av så fort den var i närheten av ett djur. Så ja. Det händer.

• Anonym (allergi)
    Insatt skrev 2013-08-10 12:54:09 följande:
    Ja faktiskt, jag kan inte gå in på Bodyshop för jag får andnöd av parfymen. Den första timmen av min tvättid går åt till att köra maskinerna tomma för att tvätta ur eventuellt parfymerat tvättmedel (förlåt miljön). Men det är inte som att jag kan sätta upp lappar i tvättstugan och kräva parfymfritt för grannarna för det.
    Nej, det kan du inte, vad du däremot hade kunnat göra var att kommunicera med dina grannar och kanske lösa det genom att de också använder sig av parfymfritt. Vem vet vem som står bakom grannens dörr, måhända kanske denne har en smula empati och inte tycker att ett byte av tvättmedel/sköljmedel är för mycket begärt för en annan människas hälsa?

• Anonym (allergi)
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 16:00:23 följande:
    Jag skulle aldrig byta tvättmedel/sköljmedel för att en granne ville det. Däremot skulle jag kunna köra maskinerna tomma på 90 grader efter jag hade tvättat klart.
  • Anonym (allergi)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 16:52:38 följande:
    eftersom de har allergner på sig då. kattallergener är t ex luftburna.
    Du menar att stallkläderna inte innehåller några som helst allergener? Den synar jag.
  • Anonym (allergi)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:40:31 följande:
    opps glömde att detta är FL där man ibland får förklara saker in i minsta beståndsdel.
    Jag svarade på ett inlägg där en person känner av när den träffar folk som har pälsdjur, och då svarade jag att det beror på att de har allergener på kläderna och att t ex kattallergener är luftburna vilket betyder att de även sprids via luften. det hade inget och göra med stallkläder.
    så förstår du nu??
    Det var mitt inlägg du svarade på...
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan