Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Stallkläder i tvättstugan

Anonym (tvättstugan) skrev 2013-08-10 12:13:49 följande:
    Så hon får förpesta världen utan att man kan göra något? Hon går ju överallt med de där kläderna hon handlar i dem de ligger ibland höstrån och lera i trappen och hissen.
    Jag tycker det är ohygieniskt att alltid gå omkring i stallkläder. Vi måste hela tiden få i trappen för hon åkt i hissen. Stötte på henne i porten nyss och sa till henne hon påstod att hon inte kan torktumla sina kläder för att de blir förstörda. 
    Jag kan inte köpa en egen maskin då den inte får plats.
    haha klart hon får, varför skulle hon inte få det???
    hon kanske är en sån som jag som ducshar när hon kommer hem från sin träning?? jag åker till gymmet och hem i mina gymkläder och vet du de är sällan nytvättade. nu åker jag bil, men jag gjorde det när jag åkte kommunalt med på t-banan i sthlm i 20 min. att handla på vägen hem från träningen är inte heller ovanligt.
    hästhår och lera i hissen..jaha??? tror du inte att dina barn skitar ned hissen också?

jag är själv allergiker (japp jag har en 5.a på skalan för både katt, häst, björk och gråbo vilket är det högsta värdet = jag är dödligt allergisk) och nej jag skulle aldrig ens komma på tanken att be någon att inte åka hiss. jesus.
  • Mineralvatten
    elmadumle skrev 2013-08-10 12:46:37 följande:

Jag får besvär av astman när jag kommer nära folk som varit istallet, ex i mataffärer, en hiss är ju ett ännu trängre utrymme och är man riktigt allergisk kan de gå illa.
    och då får du precis som t ex jag medicinera.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 15:54:29 följande:
    Nja, för vissa kan det ju bryta ut oerhört snabbt. Själv var jag under en period så dålig att jag började nysa så fort jag träffade någon med pälsdjur, så det där är högst individuellt. Mitt barn gick tidigare på en allergiförskola och fröknarna hade fullt sjå så fort de gick iväg till den närliggande parken då ett av barnen var så allergiskt att den svimmade av så fort den var i närheten av ett djur. Så ja. Det händer.

eftersom de har allergner på sig då. kattallergener är t ex luftburna.
  • Mineralvatten
    roffe skrev 2013-08-10 16:27:19 följande:
    Ja, jag har träffat folk som fått andningsproblem av att någon dom pratat med har ätit snickers. Personen har alltså nötallergi. Det är av denna anledning många kommuner har infört att personalen på förskolorna inte får ha ätit nötter innan arbetspasset eller under tiden.

Läste i tidningen om pojken som var så allergisk att ingen på flygplanet fick äta nötter för han fick akut andningsnöd då.

Ja, en del allergiker kan ha husdjur, en del klarar knappt att stå bredvid mig som har katt utan att nysa och få klåda och utslag i ansiktet.  

En del kan äta liiite produkter med laktos, en del får magknip och diarré av minsta lilla laktosprodukt. 
    och att få en allergisk chock är inget som är förenat med just födoämnesallergi, man kan få det om man träffar någon med pälsdjur om man som jag t ex som har en 5.a på skalan för det (och björk och gråbo) och ja 5.a är högsta värdet. jag är dödligt allergisk.
    de som får allergichock om någon ätit snickers reagerar ofta på jordnötter som är en böna och inte en nöt.
  • Mineralvatten
    roffe skrev 2013-08-10 16:56:46 följande:
    Nej, men det är en sån typisk kommentar. "mina grannar spelar musik till 02 varje dag" - "flytta till ett hus då!". Ja för folk i hus klipper aldrig gräset kl 09 när nattarbetare ska sova t ex. Oavsett var man bor kommer man kunna ha något problem. Bor man i hus kanske någon på bussen har stallkläder. Eller någon i kassakön på Ica Maxi osv. 

Det man kan göra som allergiker är ju att undvika i den mån det är möjligt, och att äta medicin.

Precis som astmatiker får ta med sig inhalator om dom skulle få plötsligt anfall någonstans.
    Eller dom med pollenallergi tar en tablett varje morgon för att slippa rinnig näsa, kliande ögon osv när man ska till jobbet.
    Man KAN ju flytta till en ensam bunker och arbeta hemifrån, men det är kanske bättre att bara göra det bästa av situationen istället.  =)
    en tablett?? jag tar 4.
  • Mineralvatten
    roffe skrev 2013-08-10 17:04:20 följande:
    Ja, jag kan väl inte veta allas recept och antal milligram, jag gjorde bara en poäng i att är man sjuk på något vis så får man äta medicin =) Sen förstår jag att det är jävligt drygt att ha svår allergi, och jag önskar att folk helt slapp sånt. 
    ;) retades lite bara =D.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:18:13 följande:

Nej, det är inte alls bra för hälsan. Jag bor i lägenhet med djur i trappuppgången, och lägenheten är dessutom inrökt. Jag håller mig BORTA hemifrån så mycket som möjligt. Är i skolan till klockan 17, pluggar på biblioteket till klockan 20, tränar till klockan 22, hem, öppna alla fönster, ta medicin och genomlida natten med astma. Har allergiska utslag över hela kroppen och den säger ifrån. Men vad gör man? Jag är 20, min familj har flyttat till annan stad, studerar på komvux. Hur sjutton skulle jag ha råd att köpa mig ett hus med bra luft och ventilation?
    finns det inte allergivänliga lägenheter?
  • Mineralvatten
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 17:20:16 följande:
    Man har sett samband mellan magnesiumbrist och astma och allergi. Bara som ett tips, det finns mycket intressant att läsa.

Det är oftast pga födoämnen som anafylaktisk chock blir utlöst.

tack men alla mina värden är bättre än en frisk person så.
    ja oftast ja, men det kan utlösas av all typ av allergi.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 17:37:55 följande:
    Du menar att stallkläderna inte innehåller några som helst allergener? Den synar jag.
    HAHA klart de gör...
  • Mineralvatten
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 17:37:55 följande:
    Du menar att stallkläderna inte innehåller några som helst allergener? Den synar jag.
    opps glömde att detta är FL där man ibland får förklara saker in i minsta beståndsdel.
    Jag svarade på ett inlägg där en person känner av när den träffar folk som har pälsdjur, och då svarade jag att det beror på att de har allergener på kläderna och att t ex kattallergener är luftburna vilket betyder att de även sprids via luften. det hade inget och göra med stallkläder.
    så förstår du nu??
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:20:16 följande:
    Det finns 4 stycken i min stad, har ansökt men alla är upptagna tyvärr.
    ok då får du helt enkelt flytta till en annan stad eller till ett eget hus.
  • Mineralvatten
    Anonym (Kent) skrev 2013-08-10 17:43:56 följande:
    Fast det finns folk som är så allergiska att dom kan dö av lukten av jordnötter. Är det inte som ett dödligt gift för dessa personer då?
    allergivaccination kan man få då.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:46:43 följande:

Det är för riskabelt för mig.
    ?
    ja då får du tyvärr stå ut med dina allergier.
    jag ska börja allergivaccination efter sommaren.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:52:52 följande:

Jag försökte få till det förra året men då hade jag för dåliga värden. Kanske kan få det i framtiden. Men det finns väl inte för jordnötter? Utan pälsdjur osv
    det finns nog för det mesta, det tar ju inte bort allergin, men lindrar den.
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 17:51:16 följande:
    Hur jag gör när jag handlar mat? Jag tar mina mediciner, går in snabbt, håller mig på avstånd och tar det jag behöver. Och hoppas att det ska gå bra. Vad mer kan man göra? När jag kommer hem åker alla originalförpackningar bort, saker sköljs och allt hanteras varsamt. Lägger t.ex inte en gurka med plasten kvar på skärbrädan. Det kan räcka för att en reaktion ska bryta ut. 

Jag har självklart inte handskar på mig när jag tar i dörrhandtag. Men några gånger per år blir det ilfart i ambulans till akuten, adrenalin, kortison, svullet ansikte och knappt någon luft. Så är det att leva med kraftig allergi.   
    men hur gör du när du ska träna då?
  • Mineralvatten
    Anonym (allergisk) skrev 2013-08-10 18:07:20 följande:

Jag brukar oftast jogga ute, det går bra. Annars tränar jag kampsport i en stor sal med bra ventilation så det går också bra bara jag tar min medicin. Astman mår bättre om man håller igång kroppen :)
    jo jag tränar väldigt mycket själv så det behöver du inte säga till mig.
  • Mineralvatten
    syy skrev 2013-08-10 22:58:39 följande:
    Köp en egen tvättmaskin. Ni kommer undan problemet, och ni slipper boka tider och kan tvätta när det passar.
    NJA man har ju fortfarande regler att förhålla sig till, man kan ju inte starta igång en tvättmaskin kl. 23 eller 06 lixom.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan