Inlägg från: Anonym (allergisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergisk)

Stallkläder i tvättstugan

Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:41:04 följande:
    En fråga Ts:

Hade du reagerat likadant om hon faktiskt aldrig visat sig i stallkläder?

Den dagen du ville tvätta på hennes tvättid hade du garanterat inte brytt dig om hon redan tvättat sina ridkläder o haft dom vikta i sin påse och kanske bara flaschat ett par  jeans för dig .

Hon kanske kommer direkt från stallet ändå vissa dagar fast hon är klädd i jeans och vanlig jacka.  Jag tror inte att du höjer på ögonen särskilt då utan kanske mer bara nickar åt henne och sen inte reflekterar mer.

Hade hon aldrig visat sina ridkläder hade du aldrig vetat att hon hållt på med hästar....
    och du hade följdaktligen inte heller börjat gaffla om allergier hit o dit.... det hade aldrig slagit dig... 

något att tänka på....  
    Fast det där var väl en väldigt dum kommentar? Jag antar att TS självklart känner av hästarna. Då spelar det ingen roll om man ser plagget eller ej. Andnöden kommer ändå.  
  • Anonym (allergisk)
    Anonym (allergi) skrev 2013-08-10 15:54:29 följande:
    Nja, för vissa kan det ju bryta ut oerhört snabbt. Själv var jag under en period så dålig att jag började nysa så fort jag träffade någon med pälsdjur, så det där är högst individuellt. Mitt barn gick tidigare på en allergiförskola och fröknarna hade fullt sjå så fort de gick iväg till den närliggande parken då ett av barnen var så allergiskt att den svimmade av så fort den var i närheten av ett djur. Så ja. Det händer.

Precis!  Jag har varit så allergisk att jag reagerade på en DVD-film som hörde hemma i ett hem med djur. Alltså, en vän gick ut på gården, gav mig filmen. Vi kramades inte eller något eftersom hon hade djurhår på kläderna. In i bilen, lägger DVD-filmen i knät. Ansiktet svullnar, halsen svullnar. Åker in till akuten, får adrenalin, kortison och blir kvar över natten.
  • Anonym (allergisk)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:31:00 följande:
    men alltså - jag är både allergiker och jobbar med hästar - ni blir ju inte automatiskt tvärsjuka bara för att ni kliver in i en hiss där hon åkt med möjliga stallkläder på sig. Allergier funkar inte så.

det är ju samma som att en nötallergiker inte skulle kunna gå på Ica o handla för kunden före kanske har köpt nötter o lagt på bandet.

Du vet ju verkligen INGENTNG om allergi. Det är ett helvete ibland att som nötallergiker handla på ICA. Så lägg av bara.
  • Anonym (allergisk)
    Anonym (Folk alltså) skrev 2013-08-10 16:42:25 följande:
    Är man SÅ allergisk kanske man inte ska bo i lägenhet som TS gör..

Nej, det är inte alls bra för hälsan. Jag bor i lägenhet med djur i trappuppgången, och lägenheten är dessutom inrökt. Jag håller mig BORTA hemifrån så mycket som möjligt. Är i skolan till klockan 17, pluggar på biblioteket till klockan 20, tränar till klockan 22, hem, öppna alla fönster, ta medicin och genomlida natten med astma. Har allergiska utslag över hela kroppen och den säger ifrån. Men vad gör man? Jag är 20, min familj har flyttat till annan stad, studerar på komvux. Hur sjutton skulle jag ha råd att köpa mig ett hus med bra luft och ventilation?
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:19:15 följande:
    finns det inte allergivänliga lägenheter?
    Det finns 4 stycken i min stad, har ansökt men alla är upptagna tyvärr.
  • Anonym (allergisk)

Det jag menar är att självklart ska inte alla behöva anpassa sig till oss allergiker. Men varför inte visa lite hänsyn till omvärlden? Det är en självklarhet för de allra flesta att hålla upp dörren för en rullstolsbunden. Allergi är ett livsfarligt dolt handikapp. Och som allergiker lever man i en värld där det finns dödligt gift, överallt. Vi, eller jag, kräver inte att ni skall ställa upp på oss och anpassa er livsstil. Men vi kan alla försöka göra samhället mer tillgängligt för alla, oavsett om det handlar om en person utan ben, en blind, en döv eller en med allergi. Vi är alla lika mycket värda och förtjänar en hygglig tillvaro här på jorden.

• Anonym (allergisk)
    Anonym (A) skrev 2013-08-10 17:26:57 följande:
    Dödligt gift? Det är en stark överdrift det du skriver.

På vilket sett är det en överdrift? 1/2000 del jordnöt räcker för att jag ska dö. Så, på vilket sätt överdriver jag när dessa jordnötter säljs överallt och äts överallt? Att jag tar i ett dörrhandtag efter någon som ätit jordnötter räcker för att en dödlig chock skall bryta ut. Hur ska jag göra då tycker du, för att vara säker?
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:45:48 följande:
    allergivaccination kan man få då.

Det är för riskabelt för mig.
  • Anonym (allergisk)
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 17:48:00 följande:

Men hur gör du då när du ska handla mat?

Och jag antar att du har handskar när du öppnar dörrar. Eller typ alltid.
    Hur jag gör när jag handlar mat? Jag tar mina mediciner, går in snabbt, håller mig på avstånd och tar det jag behöver. Och hoppas att det ska gå bra. Vad mer kan man göra? När jag kommer hem åker alla originalförpackningar bort, saker sköljs och allt hanteras varsamt. Lägger t.ex inte en gurka med plasten kvar på skärbrädan. Det kan räcka för att en reaktion ska bryta ut. 

Jag har självklart inte handskar på mig när jag tar i dörrhandtag. Men några gånger per år blir det ilfart i ambulans till akuten, adrenalin, kortison, svullet ansikte och knappt någon luft. Så är det att leva med kraftig allergi.   
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:48:06 följande:
    ?
    ja då får du tyvärr stå ut med dina allergier.
    jag ska börja allergivaccination efter sommaren.

Jag försökte få till det förra året men då hade jag för dåliga värden. Kanske kan få det i framtiden. Men det finns väl inte för jordnötter? Utan pälsdjur osv
  • Anonym (allergisk)
    Rocktrollet skrev 2013-08-10 17:55:46 följande:

Låter jobbigt.

Men jag tycker ändå du borde ha handskar på dig. På vintern kommer man ju undan med det. Eller öppnar med armbågen. Att ta direkt med händerna verkar ju urdumt.

På vintern har jag handskar. Men människor kan ju ha tagit i allt, inte bara handtag. Lite måsta man chansa, om man ska kunna leva...
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:58:32 följande:
    men hur gör du när du ska träna då?

Jag brukar oftast jogga ute, det går bra. Annars tränar jag kampsport i en stor sal med bra ventilation så det går också bra bara jag tar min medicin. Astman mår bättre om man håller igång kroppen :)
  • Anonym (allergisk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 17:54:28 följande:
    det finns nog för det mesta, det tar ju inte bort allergin, men lindrar den.

Det finns inte för jordnötter i Sverige i dagsläget då det är för riskabelt. Men utomlands forskas det i ämnet. Håller tummarna för framtiden!
  • Anonym (allergisk)
    Lilje skrev 2013-08-10 19:40:49 följande:
    Jag är nyfiken på hur du tänker där, rent praktisk.  Ska man bannlysa parfym, alla pälsdjur, nötter. jordnötter, citrusfrukt, damm,hö, träd och gräs?  Och cigarettrök, lösemedel, (då kan du ju glömma att måla huset, till exempel, vad om en granne är allergisk och får besvär?)  Geting vill jag också gärna utrota, då dom är farliga för mig.  Annars får vi bannlysa socker, blommor, och allt annat som lockar dom till sig, där det finns folk.

Eller r et bara vissa allergier du bryr dig om?  Vilka ska vi ta hänsyn till, och vilka är mindre viktiga?

Rent praktiskt finns det inte så mycket att göra. Men som allergiker så möts man ofta av en dålig attityd, av människor som hånar problemen. Det vi bör göra är att upplysa och informera. Att människor faktiskt vet hur man skall reagera om grannen på bussen får en allergisk reaktion. Vet du t.ex hur man ger någon annan en adrenalinspruta? Bra isf!
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan