Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:04:24 följande:
Illerthriller vill bara säga att jag är helt inne på din linje.
Det stämmer inte att våra tamhundar mår bättre av en kolhydratrik kost, hundar har inte amalys i rätt mängder i saliven, matsmältningssystemet är för kort för att kunna smälta spannmål och växter. Bukspottkörteln får jobba stenhårt för att försöka producera den amalys som behövs för att försöka smälta växter.
Hundarna och katterna bildar inte tillräckligt med enzymer när de äter torrfoder därav magproblem vid plötsligt byte från torrfoder till färskfoder.
Det kan hända att några få individer har muterats till att klara kolhydrater på ett nästan ok sätt men långt ifrån alla. Den genetiska uppsättningen ändras inte på ett par hundra år. Torrfoder har funnits i ca 100 år och har kanske blivit bättre än de första torrfodren var men inte tillräckligt.
Jag vågar påstå att ALLA hundar och katter mår bättre av en artanpassad föda, det är vad de har ätit i årtusenden och anpassats till det. det och det är inte dyrt (om man jämför med ett bra torrfoder) Det finns otroligt mycket bra info på nätet.
Har man djur som vägrar äta rå föda så kan man vänja in dem långsamt genom att först ge burkmat, så de vänjer sig med att äta våt mat, sen introducerar man gradvis rått eller lätt brynt kött. På det sättet får magen långsamt vänja sig. Hundar som gått på torrfoder länge kan få underliga och lite oroväckande problem i början eftersom kroppen avgiftas, den kan klia sig, få mer öronvax, extrem pälsfällning lös eller hård avföring men ge det ett par veckor så försvinner detta och du får ett djur som kommer att bli mer alert, blank i pälsen fina tänder och andedräkt.
Ben är viktigt att ge i en rå kost och de får under inga omständigheter vara tillagade utan ska vara råa och helst inga bärande ben. Ge tex nackkotor, revben, svansar, kycklingvingar, kalkonhalsar mm Glupska hundar kan man lära tugga benen genom att hålla benet när de tuggar. Om de sväljer en för stor bit så kräks de upp dem igen det är inte farligt.
Jag har gett min blandras och Malteser enbart rå föda( mest MUSH) i ungefär tre månader, ibland lite Ziwi Peak om jag inte har tid att tina mat. Malteser tjejen var skeptisk och ville inte äta alls i början men nu står hon och hoppar i iver när maten serveras. Blandrasen som har känslig mage har inte varit lös i magen alls på mer än två månader. Innan åt de Brit Care och Acana som jag tycker är bra torrfoder men det slår ändå inte rått kött.
Nej allt är inte svart eller vitt och de flesta gör det bästa för sina djur men att få mer kunskap har ingen dött av :) Och jag tror illerthriller bara menar väl, man blir lätt euforisk när man lär sig saker som gynnar de man älskar.
Min unghund fick fodax som valp, hos uppfödaren. Jag gav då mina hundar fodax så min tanke var att låta även min yngsta hund äta det. Problemet var att hon oftast vägrade äta detta, det gick inte heller att locka henne att äta det. Det slutade med att jag testade RC schäferfoder, som hon gillade. Min andra hund gillade fodax men i samband med att hennes ledbesvär blev värre rekommenderade vetrinären mig ett medicinskt foder. När hon började äta det blev hennes leder bättre och hon hade lättare för att bajsa.
Med detta menar jag inte att torrfoder är bättre än färskfoder och BARF, utan att hundar är individer. Det finns alltså hundar som mår bättre av färskfoder/BARF än torrfoder och vice versa.