Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

Jag håller inte med om detta. Båda mina hundar har mått bättre efter jag bytte från färskfoder till torrfoder. Inte för att det var fel på färskfodret i sig men den ena hunden vägrade i stort sett äta, fick vitaminbrist, efter behandling för detta och byte till ett torrfoder hon gillar blev hennes värden bättre. Den andre hunden fick problem med lederna, och veterinären rekommenderade specialfoder för detta. Hon blev snabbt bättre, såg det när jag skrev resultatet via en enkät, som jag sedan lämnade in och fick en säck av detta foder gratis, och dels så fick hon lättare att bajsa. 

• Fanny b
    Omogen citron skrev 2013-08-11 12:06:11 följande:
    Nu vet jag ingenting om hundar, men är inte hundar allätare som människor? Jag har fått för mig det eftersom så många jag känner serverar grönsaker och potatis till sina hundar. (De får äta människomat ibland.)

Katter har jag dock två stycken som får Hill's, och jag är ledsen att säga det, men jag litar mer på veterinären än på random person på internet. Har du någon källa på att veterinärer blir sponsrade av foderbolagen? Om de får pengar för att rekommendera ett visst foder är det isåfall olagligt.

Det stämmer att veterinärers utbildning i foder endast är en liten del av deras utbildning. Sedan är det så att foderföretag som  te x Hills får en viss sponsring, Så av denna anledning tycker jag inte man ska byta till  t e Hills bara för att veterinären säger det. Men om det är så ens hund/katt mår bra av HIls foder ska den givetvis får det. Det är samma sak i min unghunds fall, hon får Royal Canins rasfoder. En dyr säck och jag tror egentligen inte innehållet i den skiljer så mycket ifrån innehållet i övrig foder i RC, men min hund är väldigt kräsen och hon gillar detta foder, alltså får hon det.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 13:46:00 följande:
    Om djuren uppenbarligen visar dessa symptom och utvecklar dessa sjukdomar, så är det väl just ett tecken på att fodret är dåligt? 
    Ett fåtal djur klarar inte färskfoder eller barf, men undantag finns alltid. Alt. så har man gjort fel eller inte testat på rätt sätt eller rätt alternativ.
    Folk får ju göra som de vill, men jag tror djur mår bäst av att äta vad deras tarmsystem är utvecklat för; hästar och kor bör äta gräs, likaså kaniner, vi är allätare och vi bör äta färska bra råvaror och inte halvfabrikat osv, katter och illrar är rovdjur osv osv. Jag är bara oerhört tacksam att jag fått denna informationen och sett det flera gånger IRL. För mig är valet självklart. 

Djur utvecklar sjukdomar av torrfoder, det är något som händer nu, därför kan jag skriva precis som jag gjort. Jag skrev inte "Alla djur kommer bli sjuka av det". Det är skillnad. 

Ge fan i att märka ord, eller spela besserwisser, när du uppenbarligen saknar kunskap själv..  

Att hundar utvecklar mycket sjukdomar tror jag till en stor del beror att det finns omfattande forskning om just hund och andra djursjukdomar. För bara 80 år sedan fanns inte intresset eller ekonomin att t ex ta reda på varför ens hund hade klåda. Men i och med att intresset för djurens välmående ökat hos djurägarna då det är ekonomiskt möjligt för många djurägare att genom djurförsäkringar ta ens hund till veterinären när den har klåda eller är sjuk på andra sätt. På detta sätt upptäcks många hundsjukdomar. Jag vill själv se tydliga bevis på att det är just torrfoder som orsakar detta
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 12:43:42 följande:
    Det funkar självklart inte för alla hundar, det finns ju inga mirakelmedel. Dock beror det även på vilket foder man byter till och hur man gör det(finns många olika köttslag mm). 

Det stämmer att det till stor del är samma sak i påsarna.. 

Dels är det individuellt. Man kan laga till grönsaker och annat till hundar och de kan ta upp näring ur bär och grönsaker mm men som art så klassas både vargen och hunden som rovdjur och carnivor.
    Katter och illrar däremot är renodlade köttätare och ska inte ges vegetabilier.

Hittar inte min vanliga länk just nu(du kan ju dock läsa i länkarna mer, tex om hur vet.foder tillverkas...) men jag hittade detta; 
    www.veterinarypracticenews.com/vet-breaking-n...

För egen del var jag inte så intresserad av att testa annat färskfoder på min kräsna hund, för mig var det väsentliga att hon äntligen kom igång med att äta.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 15:16:34 följande:
    Jag ser ju just detta i mitt jobb varje dag. 
    Varför skulle jag inte kunna dela med mig av den bild jag har precis som andra? Det är väl upp till var och en vilken fakta de vill ta del utav, och läser man på forum bör man väl ha vett nog att ta saker med en nypa salt. Nu menar jag inte att det jag skriver är fel utan att det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning, och jag har även länkat vidare info för den som vill läsa. Eller är det för mycket begärt att tro att medlemmarna på FL kan tänka själva? 

De veterinärer jag diskuterat med har ju just inte så stor kunskap om foder - de är som sagt inte dietister eller näringsfysiologer.  Sedan tycker jag inte det är så att veterinärerna bara är intresserade av pengar utan de bryr sig ofta om djuren men det enda man rekommenderar är just vet. foder pga att de blivit lärda det - foderbolagen är ju däremot väldigt intresserade av pengar. Och ja, det funkar i många fall med vet.foder... Men hur naturligt är det att en katt äter majs? Känns det inte spontant lite konstigt? 

Jag tycker generellt är det konstigt att det finns foder för hundar med ledproblem samt att ens hund/katt bryter ett ben så kan få benen röntgat och i alla fall för hundar operera det. För det naturliga vore egentligen att hundar med ledproblem fick gå och ha ont tills de började halta för mycket och då avlivades. Samma sak om en hund bryter ett ben, det naturliga är inte att laga det, utan att avliva hunden. Men för mig som hundägare är jag glad över att det finns ett foder som passar min hund med ledproblem och att när min förra hund bröt sitt ben kunde benet opereras.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 15:27:58 följande:
    Nu är du bara löjlig, det hoppas jag väl att du inser..? 

Det tycker jag inte. För om man ska prata om att det är naturligt för hundar att äta kött så kan man också ta upp aspekten att det är naturligt att hundar som har ont i en led inte behandlas för det, för i naturen så finns ingen behandling för onda ben.  Så ur detta perspektiv ser jag inget fel med att ge torrfoder om ens hund mår bra av det.
  • Fanny b
    110903 skrev 2013-08-11 15:36:37 följande:
    Fast med den logiken så ska man heller inte behandla människor som inte överlevt utan behandling heller...

Jag svarade så då ts skrev att veterinärfoder ofta är effektiva men att det är konstigt att katter äter majs. Det vill säga, hundar och katter ska äta då det är naturligt för dem. Jag svarade då att med denna logik så kan man tycka att det är onaturligt att behandla och ge specialfoder för hundar med dåliga leder.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 15:21:04 följande:
    Jag tycker det enklaste är att kolla på hur djuren reagerar på fodret. En stor majoritet av de jag känner har upplevt en förbättring när de testat färskfoder och barf eller foder med mer kött, och ptja jag känner många som upplever samma sak.

Fast detta är för mig inget bevis på att färskfoder är bättre än torrfoder. Utan jag tror detta är individuellt. Jag har haft flera hundar som fungerade bra på färskfoder. Medans mina nuvarande hundar mår bättre av torrfoder.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 15:55:24 följande:
    Det är klart många faktorer spelar in - ras, miljö, hur man gör, vilket kött de får osv. Dock kvarstår ju att torrfoder är processat och jag tycker det rimliga är att både djur och människor mår bättre av att äta råvaror, och att äta efter hur tarmsystemet ser ut. 
    Vissa jag pratat med testar att ge en portion färskfoder och när hunden inte gillat det eller kanske spytt upp maten så tänker de "Nä de här va inge bra" och så tycker man att man provat färskfoder.. Det tycker jag liksom inte man kan säga att man har gjort då, när man bara provat en gång.

Jag håller med om att om man har testat en viss typ av färskfoder en gång och hunden inte svarat bra på det har man bara provat denna typ. Men många hundägare tror jag inte agerar på detta sätt. Utan när de testar ett foder så noterar de hur hunden reagerar på detta under en längre period, och om de inte är nöjda med hundens respons på fodret så byter de foder igen. Om de då testat färskfoder tror jag många väljer att testa torrfoder. För om  ens hund inte gillade kött/mådde dåligt av så finns risken att den inte kommer kunna klara av ett annan typ av kött. Generellt tar också färskfoder mycket plats i frysen/kylen och man hämtar den från en lastbil så kanske man inte vill testa denna typ för ifall denna typ inte fungerar på hunden  så har man en viss mängd färskfoder i frysen. Medan ens torrfodersäck inte tar mycket plats. Vissa hundfoder finns det också smakgaranti på, så om ens hund inte gillar fodret/mår dåligt av kan man lämna tillbaka fodret och få pengarna tillbaka.
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 17:59:38 följande:
    Fast jag tror (och om jag ser till jobbet) så är det väldigt väldigt många som endast testar en gång och nöjer sig med det. Dessutom är många skeptiska just pga att uppfödare, försäljare eller veterinär rekommenderat ett visst foder och man litar på dem. Det är mina erfarenheter. 
    Platsen handlar ju om bekvämlighet för oss.  

Jag håller med om att många väljer torrfoder just för att veterinärer och uppfödare rekommenderar. Jag ser inget problem med att uppfödare gör det, för om ger sina hundar och den valp man köper ett foder som de är nöjda med, oavsett om det är torrfoder eller färskfoder, tycker jag detta är logiskt. När veterinärer däremot rekommenderar foder till hundar som inte har något behov uta speciella foder tycker jag det är fel. Dels för att veterinärer gör detta av ekonomiska orsaker och dels för att rådgivningen kan bli felaktig.  Jag har haft en hund som var dålig på att äta och hade en dålig mage. Veterinären rekommenderade HIlls lamm och kyckling. Detta foder fungerade inte bra på min hund och jag gick en djuraffär. Där fanns ett biträde som var bra på foder, han utgick inte ifrån fodermärke utan såg direkt vilken typ av foder min hund behövde gällande näringsämnen.
  • Fanny b
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:04:24 följande:
    Illerthriller vill bara säga att jag är helt inne på din linje.

Det stämmer inte att våra tamhundar mår bättre av en kolhydratrik kost, hundar har inte amalys i rätt mängder i saliven, matsmältningssystemet är för kort för att kunna smälta spannmål och växter. Bukspottkörteln får jobba stenhårt för att försöka producera den amalys som behövs för att försöka smälta växter. 
    Hundarna och katterna bildar inte tillräckligt med enzymer när de äter torrfoder därav magproblem vid plötsligt byte från torrfoder till färskfoder.
    Det kan hända att några få individer har muterats till att klara kolhydrater på ett nästan ok sätt men långt ifrån alla. Den genetiska uppsättningen ändras inte på ett par hundra år. Torrfoder har funnits i ca 100 år och har kanske blivit bättre än de första torrfodren var men inte tillräckligt. 
    Jag vågar påstå att ALLA hundar och katter mår bättre av en artanpassad föda, det är vad de har ätit i årtusenden och anpassats till det. det och det är inte dyrt (om man jämför med ett bra torrfoder) Det finns otroligt mycket bra info på nätet.  

Har man djur som vägrar äta rå föda så kan man vänja in dem långsamt genom att först ge burkmat, så de vänjer sig med att äta våt mat, sen introducerar man gradvis rått eller lätt brynt kött. På det sättet får magen långsamt vänja sig. Hundar som gått på torrfoder länge kan få underliga och lite oroväckande problem i början eftersom kroppen avgiftas, den kan klia sig, få mer öronvax, extrem pälsfällning lös eller hård avföring men ge det ett par veckor så försvinner detta och du får ett djur som kommer att bli mer alert, blank i pälsen fina tänder och andedräkt.

Ben är viktigt att ge i en rå kost och de får under inga omständigheter vara tillagade utan ska vara råa och helst inga bärande ben. Ge tex nackkotor, revben, svansar, kycklingvingar, kalkonhalsar mm Glupska hundar kan man lära tugga benen genom att hålla benet när de tuggar. Om de sväljer en för stor bit så kräks de upp dem igen det är inte farligt.

Jag har gett min blandras och Malteser enbart rå föda( mest MUSH) i ungefär tre månader, ibland lite Ziwi Peak om jag inte har tid att tina mat.  Malteser tjejen var skeptisk och ville inte äta alls i början men nu står hon och hoppar i iver när maten serveras. Blandrasen som har känslig mage har inte varit lös i magen alls på mer än två månader. Innan åt de Brit Care och Acana som jag tycker är bra torrfoder men det slår ändå inte rått kött.

Nej allt är inte svart eller vitt och de flesta gör det bästa för sina djur men att få mer kunskap har ingen dött av :) Och jag tror illerthriller bara menar väl, man blir lätt euforisk när man lär sig saker som gynnar de man älskar. 

Min unghund fick fodax som valp, hos uppfödaren. Jag gav då mina hundar fodax så min tanke var att låta även min yngsta hund äta det. Problemet var att hon oftast vägrade äta detta, det gick inte heller att locka henne att äta det. Det slutade med att jag testade RC schäferfoder, som hon gillade.  Min andra hund gillade fodax men i samband med att hennes ledbesvär blev värre rekommenderade vetrinären mig ett medicinskt foder. När hon började äta det blev hennes leder bättre och hon hade lättare för att bajsa.

Med detta menar jag inte att torrfoder är bättre än färskfoder och BARF, utan att hundar är individer. Det finns alltså hundar som mår bättre av färskfoder/BARF än torrfoder och vice versa.
  • Fanny b
    Deandrasliv skrev 2014-05-22 11:11:55 följande:
    Jag har noterat vilken sandlådenivå det är på era diskussioner här... Ingen nämnd - ingen glömd

När det kommer till foder vågar (jag utan att varken vara påläst eller ha kunskap om olika näringsbehov) påstå att djur mår bäst av att äta vad deras magar är gjorda för att äta. En balanserad kost, utan tillsatt socker, eller andra tillsatser är vad djuren bör ha. Om jag släpper lös min hund för att jaga en hare och slita sönder den för att sedan avnjuta dess underbara kött och inälvor så tror jag att detta är bättre för hunden än en matskål av pressat, uttorkade animaliska (bi)produkter, spannmål och andra tillsatser som t.ex. socker. Jag tror också att om ni låter hunden välja mellan torrfoder, torrfoder i vatten, färskfoder och levade föda, så väljer de troligen det dom får jaga själva, jag vet att min hund skulle göra det.

Men, som många här påpekat (vilket jag tycker är irrelevant ämnet) så kan man jämföra torrfoder vs. färskfoder som Hitler jämförde judar, handikappade och andra med den rena rasen. (Hitler var ledare för Tyskland i andra världskriget och förespråkade Nazism om någon missat vem han var) Ja, om vi ska gå till ytterligheter så borde djur som bryter benen, djur med ledbesvär, djur med fel som inte är normalt avlivas precis som människor om man skall gå enligt "naturligt urval" Som tur är! har människan tagit fram medicin som gör att även dessa individer kan leva (människa och djur). Med det sagt: håll er till ämnet foder och lämna andra jämförselser utanför.

Vi människor bär ansvaret för att djuren får den mat som de mår bäst av. Har den problem med något välj ett foder som hjälper den, jag tror också att många av er som påstår att hunden inte "kan" äta annat än torrfoder helt enkelt gjort fel i övergången. Övergång från torrfoder till färskfoder kan ta upp till 1 år. För min tog det 6 månader att gå från matrester till VoH (omplacerad hund utan matvanor)

Jag ger mina djur färskfoder (hund) resp. blötfoder (katt) för i min värld är allt blötfoder bättre än torrfoder. Torrfoder sväller när det blötläggs, vad händer i djurens mage när torrt foder trillar ner? (det sväller troligtvis). Naturlig föda innehåller vatten, så bör även den mat vi ger dom göra. Visst dricker de vatten efteråt (i alla fall hundar) men frågan är om det är tillräckligt. Jag ger min hund torrfoder av högsta kvalité när vi reser (blötlagt och svällt) av bekvämlighet, men jag skulle inte ge det som dagligt intag. Jag tror inte att torrfoder är det bästa för våra djur, vi är inlärda med att det ska vara så... men jag tror inte att det är det bästa.

Upp till var och en, gör det som ni finner bäst men ta gärna en titt på innehållet, skulle ni ge motsvarande till era barn? vet.foder, tala med veterinären om det finns andra alternativ? klåda eller besvär, testa ett annat foder? Och för de som anser att bra foder är för dyrt: omplacera dina djur eller omprioritera dina utgifter. Det är ditt yttersta ansvar att djuren inte far illa in eller utvändigt!

Sköt om er och var sakliga i era inlägg så är det både trevligare och mer intressant att läsa dom =)
    Jag tycker man bör fokusera på att hundar är individer. Min ena hund tex, hon är uppfödd på fodax, så när fick henne fortsatte jag med det, hade det hemma då mina andra hundar åt det. Men hon gillade aldrig det. Hon matvägrade ofta som valp. Till sist testade jag  RC schäferfoder och det gick bra. Hon är fortfarande kräsen med mat, brukar oftast tex inte äta tidigt på morgonen. Jag har svårt att se att det skulle gå att vänja henne vid färskfoder igen. Min andra hund kan äta vad som helst men i samband med att hennes leder blev sämre fick hon ett veterinärfoder mot leder som är dietfoder. Frånsett att lederna är bättre så har hon lättare för att bajsa med detta foder, med fodax hade hon ofta lite svårt att göra det. Samtidigt har jag haft hundar som mått bättre av fodax än torrfoder.

Så av den anledningen tror jag på att ge det typ av foder ens egen hund trivs bäst med och mår bra av.
Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!