• illerthriller

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

Nu ska jag skriva lite om något som många redan vet men majoriteten ändå är helt omedveten om. 
    Det är ju så att de flesta idag ger torrfoder till sina hundar, katter och andra djur.  Veterinärer rekommenderar torrfodret, uppfödare rekommenderar torrfoder, djurbutiker rekommenderar torrfoder, så självklart tror djurägare att detta är bra mat för våra älskade djur. Men inget kunde vara mer fel! 

Faktum är att djuren snarare mår dåligt av att äta torrfoder -  torrfoder är inget som på något sätt är naturligt för dem. Fodertillverkare blandar ut billiga råvaror i fodret som spannmål istället för det rovdjur ska äta, nämligen kött - det är ju dyrare än spannmäl.
    Detta gör att hundar och katter utvecklar sjukdomar och andra åkommor, för de är inte gjorda föratt äta den sortens kost. Djuren utvecklar allergier, klåda, diabetes, fetma, minskad fertilitet, mag-tarm och hudproblem, artros, nedsatt immunförsvar, får tandsten och tandlossning, tappar päls med mera mer mera. 
    Detta gäller även fina dyra märken och veterinärfoder.

Fodertillverkarna mixar med innehållsförteckningen så att det ska se bra ut - hög proteinhalt säger egentligen ingenting då proteinet lika gärna kan komma från päls eller fjädrar. Maler man ner en känga och kollar näringsinnehållet så ser det också ut som ett bra foder för hundar.. 

"Men uppfödaren sa ju att det var bra och hon är kunnig" 
    Det är väldigt lätt att tro att tex royal canin är ett bra foder - det är ju dyrt, säckarna är väldigt fina och rent teoretiskt låter det väldigt bra. Börjar man dock luska lite i näringsinnehåll så inser man snart att detta "foder" mest består utav majs och spannmål - och resten av innehållsförteckningen är rätt svår att tyda. 
    Dessa fodertillverkade marknadsför sig hårt och skickar ut gratisprodukter, de har kundklubbar, tävlingar, och framförallt uppfödarkampanjer och de sponsrar lokalklubbar och veterinärer. 

Jämför man dock hur djuren mår så är det den som äter naturlig föda som i 9 fall av 10 mycket bättre. 

"Men min hund har ätit detta torrfoder i 10 år och jag har inte märkt något!" 
    Det behöver inte nödvändigtvis märkas på djuret att fodret är dåligt. Börjar man dock kolla på djurets blodvärden mm brukar det märkas där. Vi kan också äta skräpmat utan att det nödvändigtvis märks på oss.

"Men min hund/katt äter bara det här fodret! Hur kommer det sig om det är dåligt?" 
    Att djuren tycker det är gott beror på att tillverkarna sprayar "maten" med buljong som smakar väldigt gott. Barn äter också hellre godis än riktig mat - det betyder inte att godiset är nyttigare. Inte skulle du väl låta barnen äta godis istället för mat bara föratt de själva vill det? 

"Men min veterinär har rekommenderat det här fodret" 
    Veterinärer har ingen egentlig utbildning inom foder. Dessutom är de sponsrade utav foderbolagen(i regel hills eller royal canin) och det är ofta fodertillverkarna själva som håller i veterinärens foderutbildning. Det är även veterinären själv som säljer fodret - så inte är det väl så konstigt att veterinären rekommenderar det istället för en naturlig diet?
    Veterinärer är utbildade till att bota sjukdomar, de är inte näringsfysiologer eller dietister. 

Vidare finns inte heller några regler för vad fodertillverkare får skriva om sitt foder. Att det är nyttigt, naturligt, att fodret har en bra sammansättning och är en komplett kost för våra djur är helt lagligt att skriva - även om fodret helt saknar flera livsviktiga näringsämnen för djuret. S.k veterinärfoder innehåller även de till största del majs och spannmål "prescription diets" osv är bara påhitt från fodertillverkarna. Läs mer om vet. foder här: 
    www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

Så vad ska man ge sin hund eller katt?
    Jag ger barf men rekommenderar antingen färskfoder(helfoder där man inte behöver tillsätta något mer) eller BARF, BiologiskAnpassadRåFöda där man ger rått kött och själv blandar mat(mycket ben och kött). 
    Se länkar nedan för mer info. 

"Men är det inte farligt att äta rått kött för djur? Kan de inte få salmonella?" 
    Absolut inte. Det är ingen fara att ge råa ben till hundar och katter - det är vad de är gjorda föratt äta. Det är skillnad med tillagade ben - de splittras lättare. 
    Hundar och katter har också såpass sur magsyra att bakterierna inte klarar sig, dessutom är deras tarmsystem såpass kort att om det finns bakterier kvar så har de inte tillräckligt med tid föratt sprida sig i kroppen. 

Om man absolut inte orkar med färskfoder så skulle jag iaf rekommendera att byta till ett torrfoder med hög kötthalt och att ge mer burkmat. Det är iaf bättre än skit"fodret" som säljs idag i butik. Jag menar, inte ser man väl vargar och lejon springa runt på savannen och äta majs och tillagade köttrester? Inte heller äter de exakt samma sak år ut och år in, utan de varierar sin kost.
    Denna tillagade upphettade sörja är inget katter eller hundar bör äta, det är bara påhitt.

Det ryktas även om att fodertillverkare blandar i döda husdjur(från vet. stationer), roadkills och såna djur som inte godkännts till människoföda i fodren. Inte heller har djurfodertillverkare samma regler när det gäller att blanda i cancerframkallande ämnen och andra giftiga ämnen i fodret. Det är ganska skrämmande, eller hur? 
    www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Tänk också på att: 
    Hills ägs utav Colgate-Palmolive
    Pedigree, frolic och royal canin ägs av Mars 
    Iams/Eukanuba ägs av Procter&Gamble
    Purina Pro Plan ägs av Nestle

Jag tycker det är ett självklart val iaf - ge djuren en nyttig kost, som är naturlig för den och som de mår bra av! 

Läs mer här:  
    www.cutiepiepolly.se/2012/09/laga-egen-hundmat.html
    barf.ifokus.se/
    helahunden.wordpress.com/
    www.barfmycat.com/index.html
    katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
    www.healthy-k9.com/secure/vreport2.php
    www.sundhundmat.se/naturlig-kost/vetenskapen-bakom/
    kattensnaringslara.wordpress.com/

• Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!
  • Fanny b

Jag håller inte med om detta. Båda mina hundar har mått bättre efter jag bytte från färskfoder till torrfoder. Inte för att det var fel på färskfodret i sig men den ena hunden vägrade i stort sett äta, fick vitaminbrist, efter behandling för detta och byte till ett torrfoder hon gillar blev hennes värden bättre. Den andre hunden fick problem med lederna, och veterinären rekommenderade specialfoder för detta. Hon blev snabbt bättre, såg det när jag skrev resultatet via en enkät, som jag sedan lämnade in och fick en säck av detta foder gratis, och dels så fick hon lättare att bajsa. 

• Omogen citron

Nu vet jag ingenting om hundar, men är inte hundar allätare som människor? Jag har fått för mig det eftersom så många jag känner serverar grönsaker och potatis till sina hundar. (De får äta människomat ibland.)

Katter har jag dock två stycken som får Hill's, och jag är ledsen att säga det, men jag litar mer på veterinären än på random person på internet. Har du någon källa på att veterinärer blir sponsrade av foderbolagen? Om de får pengar för att rekommendera ett visst foder är det isåfall olagligt.

• Fanny b
    Omogen citron skrev 2013-08-11 12:06:11 följande:
    Nu vet jag ingenting om hundar, men är inte hundar allätare som människor? Jag har fått för mig det eftersom så många jag känner serverar grönsaker och potatis till sina hundar. (De får äta människomat ibland.)

Katter har jag dock två stycken som får Hill's, och jag är ledsen att säga det, men jag litar mer på veterinären än på random person på internet. Har du någon källa på att veterinärer blir sponsrade av foderbolagen? Om de får pengar för att rekommendera ett visst foder är det isåfall olagligt.

Det stämmer att veterinärers utbildning i foder endast är en liten del av deras utbildning. Sedan är det så att foderföretag som  te x Hills får en viss sponsring, Så av denna anledning tycker jag inte man ska byta till  t e Hills bara för att veterinären säger det. Men om det är så ens hund/katt mår bra av HIls foder ska den givetvis får det. Det är samma sak i min unghunds fall, hon får Royal Canins rasfoder. En dyr säck och jag tror egentligen inte innehållet i den skiljer så mycket ifrån innehållet i övrig foder i RC, men min hund är väldigt kräsen och hon gillar detta foder, alltså får hon det.
  • MrsKnapa

Hur vet du att du barf;ar rätt??
    Har du gått kurser om hur mycket av olika vitaminer vs kött/kyckling etc man ska ha i??
    För de är ju precis lika farligt o ge felaktiga doser...

• Omogen citron
    Fanny b skrev 2013-08-11 12:13:40 följande:
    Det stämmer att veterinärers utbildning i foder endast är en liten del av deras utbildning. Sedan är det så att foderföretag som  te x Hills får en viss sponsring, Så av denna anledning tycker jag inte man ska byta till  t e Hills bara för att veterinären säger det. Men om det är så ens hund/katt mår bra av HIls foder ska den givetvis får det. Det är samma sak i min unghunds fall, hon får Royal Canins rasfoder. En dyr säck och jag tror egentligen inte innehållet i den skiljer så mycket ifrån innehållet i övrig foder i RC, men min hund är väldigt kräsen och hon gillar detta foder, alltså får hon det.

Läser man innehållsförteckningen så skiljer det enormt i kötthalt på Hill's och Friskis (som exempel) Jag vet att veterinärer bara får en mycket kort utbildning i foder.

Jag vill ha en källa på att de blir sponsrade.
  • Whitetrash86

När jag ger min hund färskfoder så har hon diarré 24/7 och rasar i vikt.... så jag fortsätter hellre att ge henne torrfoder.

• illerthriller
    Fanny b skrev 2013-08-11 12:05:27 följande:
    Jag håller inte med om detta. Båda mina hundar har mått bättre efter jag bytte från färskfoder till torrfoder. Inte för att det var fel på färskfodret i sig men den ena hunden vägrade i stort sett äta, fick vitaminbrist, efter behandling för detta och byte till ett torrfoder hon gillar blev hennes värden bättre. Den andre hunden fick problem med lederna, och veterinären rekommenderade specialfoder för detta. Hon blev snabbt bättre, såg det när jag skrev resultatet via en enkät, som jag sedan lämnade in och fick en säck av detta foder gratis, och dels så fick hon lättare att bajsa. 
    Det funkar självklart inte för alla hundar, det finns ju inga mirakelmedel. Dock beror det även på vilket foder man byter till och hur man gör det(finns många olika köttslag mm). 
    Fanny b skrev 2013-08-11 12:13:40 följande:

Det stämmer att det till stor del är samma sak i påsarna.. 
    Omogen citron skrev 2013-08-11 12:06:11 följande:

Dels är det individuellt. Man kan laga till grönsaker och annat till hundar och de kan ta upp näring ur bär och grönsaker mm men som art så klassas både vargen och hunden som rovdjur och carnivor.
    Katter och illrar däremot är renodlade köttätare och ska inte ges vegetabilier.

Hittar inte min vanliga länk just nu(du kan ju dock läsa i länkarna mer, tex om hur vet.foder tillverkas...) men jag hittade detta; 
    www.veterinarypracticenews.com/vet-breaking-news/hills-pet-nutrition-pledges-1-million-to-avma.aspx

• Gweny

Det där är helt upp till individer inom hundar vilken typ av mat som fungerar bäst. Det har jag märkt genom åren. Sen finns det såklart bättre och sämre torrfoder. Men vet tex ett billigt "skit-torrfoder" det var det enda som funkade kanon åt min väninnas hund som var svprt allergisk och då även provat barf och färskfoder!

• illerthriller
    MrsKnapa skrev 2013-08-11 12:16:12 följande:
    Hur vet du att du barf;ar rätt??
    Har du gått kurser om hur mycket av olika vitaminer vs kött/kyckling etc man ska ha i??
    För de är ju precis lika farligt o ge felaktiga doser...
    Jag har kontakt med både veterinär och flera som är kunniga inom detta med barf. 

• PandaaN

Jag håller inte riktigt med dig ts. Jag köpte förut eukanuba royal canin fiskas blötfoder ect. Det tyckte min katter väldigt mycket om. Sen läste jag på torrfoder Orijien och var bara tvungen att köpa den. Mina katter äter ingenting annat än just Orijien. Det är mycket kött och proteiner och 0% spannmål eller annat konstigt som inte är kattens naturliga föda. Ena katten hade problem med magen och hade diarré men nu mår alla så mycket bättre. Piggare, lekfulla och har jättefin päls. Lite spannmål behöver faktiskt katter, då de äter bl.a. Möss och fåglar..

Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!