Inlägg från: Babymama |Visa alla inlägg
  • Babymama

Bugaboo Buffalo

Vi har haft en Buffalo i en månad nu, och hade tidigare Brio Go. Jag är så nöjd med Buffalon, upplever den inte som svajig. När jag går ute i skogen och marken lutar kan jag dock ibland tycka att det känns lite som om vagnen skulle kunna välta om jag inte höll emot, men det kände jag med vår Brio Go också och där var sittdelen ändå 15 cm lägre. Tycker Buffalon är mycket lätt att svänga, stor och djup varukorg, hög och bra sittdel, lätt att fälla ihop (inte i en del förvisso). Jag går mycket i både terräng och city och tycker att den är en perfekt kombo. Men, om man bara är i stadsmiljö kanske man vill ha en lite nättare vagn möjligen? Fördelen med storleken tycker jag nog är att den känns mer robust i jämförelse med Cameleon ex. Köpte i Sverige men var på väg att köpa från Moeders Mooiste i Holland. Verkar toppen tycker jag.

• Babymama

Glömde säga att suffletten är helt fantastisk, extremt skyddande och går att fälla upp åt enbart höger eller vänster beroende på var solen är. Lite svårt att förklara, men grymt bra. Rekommenderar verkligen Buffalon m.a.o.

• Babymama

Lemondrop: Jag har ingen erfarenhet av just Emmaljungans liggdelar, men om jag jämför Buffalons liggdel med min gamla Brio Go så är Buffalon mysigare tycker jag. Mjukare material och fina, lena tyger. Liggdelen är rymlig tycker jag också, lika stor som Brio Go (vars liggdel dottern sov dag i fram till 8 månader). Suffletten kan fällas nästan helt ner över liggdelen också, så sova-bra-faktorn är hög tycker jag :) En väldig fördel är också att liggdelen kan bli helt platt om man packar ihop den. Bra om man ska resa med den. Liten08: hoppas du blir nöjd om du köper Buffalon. Jag är så nöjd :) Kan säga att inte bara liggdelen är bra, utan även sittdelen! Den är så högt placerad så barnet kommer upp i riktigt bra höjd. Man ser varandra jättebra och det är skönt för ryggen att slippa böja sig så mycket för att få ur/i bebben. Selen är också kanon, med fempunktsfäste, känns tryggt! Angående färg på vagnen så är black/black snyggt tycker jag :) Med lite röda detaljer på åkpåsen känns det säkert roligt! Och om du ångrar dig kan du ju alltid köpa ny sufflett sen ;) Min vagn är sand/svart. Är så enormt nöjd med färgen! Har lite svårigheter att bestämma färg på åkpåse inför hösten bara...kungsblå? Rosa? Dagens I-landsproblem!

• Babymama

Ah! Liten08! Då får jag genast googla Elodies åkpåsar :) Kommer nog inte göra valet enklare för min del ;) Och håller verkligen med dig om att vagnen är som en väska/jacka. Jag gillar när det matchar, men samtidigt måste ju funktionen vara bra! Lycka till med vagnen, du får uppdatera när du kört den ett tag ????????

• Babymama

Hoppsan! Det ska inte vara tusen frågetecken i mitt sista inlägg, la till smiley via telefonen. :)

Och Liten08, det var så lite så, kul att kunna hjälpa till!

• Babymama

Oj Liten08! Förstår att det känns jobbigt idag då! Men du, den ena graviditeten är inte den andra lik säger man ju- så det är säkert extremt osannolikt att samma sak händer igen :) Jag minns också att jag var supernojig just i de veckorna av någon anledning. Min mamma födde mig i vecka 31 så trodde att det skulle "gå i arv". Bebban föddes i 39+1 så hade inte behövt tänka på det.

Och du, om du köper vagn eller inte påverkar inte din graviditet- även om jag förstår precis hur du känner! Var likadan :) Vi köpte vår första vagn av ett par som förklarade försäljningen med att "det blev ingen bebis". Då kändes det plötsligt inte så bra att köpa vagnen längre. Men nu är dottern 9 månader så jag får försöka lugna ner mig lite i fortsättningen tror jag ;)

Vad roligt med en decemberbebis för dig! Då hinner du piggna till och få in rutiner innan våren kommer, och så går vintern snabbt :)

• Babymama

Liten08: ursäkta sent svar :) Äntligen har jag hunnit till affären och kolla åkpåse! Tittade på Elodies online men i verkligheten var de mycket finare! Bättre än buggans egen som jag hade bestämt mig för innan! Typiskt ;) Men, det blir nog faktiskt inte ens Elodie för jag fick upp ögon för en Bozz åkpåse med fårskinn som verkade så varm och hållbar! Så troligen beställs den idag! Ni som undrar om Buffalon är trögstyrd så är svaret (enligt mig) ja om man jämför med Cameleon, men nej om man jämför med Brio Go som jag hade innan. Jag har kört en kompis Cam, och visst är den lätt att svänga, men den känns också mycket mer "ranglig" än Buffalon. Jag tycker själv att den är en dröm att styra, eftersom jag jämför med vår gamla Brio Go, och jag kör ofta Buffalon med en hand bara utan problem. Så, det beror lite på vad man jämför med. Vill man ha en super-cityvagn som går in överallt och är perfekt att shoppa med, så är kanske inte Buffalon ultimat, men den är inte katastrof heller. Jag tycker att den är en bra vagn om man både vill gå på stan ibland, och i skogen ibland :)

• Babymama

Liten08: hahaha! Ja, om det är en fisk där inne så lär ni väl bli förvånade! Och tänkt personalen på förlossningen, snacka om historia för dem att berätta sen ;)

Ang åkpåseriet så hade jag inte heller köpt ny till vintern om jag skulle använda liggdelen, där räcker ju fårskinn, overall och filt i olika kombinationer perfekt! Men nu när bebban är lite större så måste det nog bli åkpåse så att hon inte fryser. Supersvårt det där för hon går inte än, så man funderar ju hit och dit på vilken typ av overall/skor mm som blir bäst till vintern...

• Babymama
    Otåligast skrev 2013-08-28 15:38:30 följande:
    tvetalan: Jag köpte Maxi-Cosi Pebble som jag bara hört gott om. Smidigare knäppning än den äldre modellen Cabriofix, vilket känns viktigt när man har med en minibebis att göra.

Babymama: Blir såååååå glad att höra om dina erfarenheter kring styrningen. Jag jämförde även med Stokke Crusi som jag gillar pga att bebisen hamnar högt men tyckte faktiskt inte att den verkade smidigare än Buffalon. Cam är ju i en klass för sig inomhus och på platta vägar men jag har en känsla av att en promenad runt kvarteret där vi bor i vinter nog kommer att kännas betydligt enklare med Buffalon än med Camen... 

Hoppas att du blir nöjd Otåligast :) Jag har kört Buffalon på stranden nu i sommar och det är så himla bra med tvåhjulsläget! Folk kollar lite men det får man väl bjuda på :) Det ser säkert skumt ut att köra vagnen på två hjul bara, men i sand är det så bra! Tror att samma sak kommer att gälla över snövallar och annat elände i vinter! Hjulen är riktigt bra och fastnar aldrig som mindre hjul gör, extra skönt också att inte behöva tänka på lufttrycket i dem! :)
  • Babymama

Ansof: en kompis till mig har gamla Cam:en och hon vill byta till Buffalon efter att ha kört min vagn. Hon tyckte framförallt att den kändes stadigare och att suffletten var bättre.

• Babymama
    Mallas skrev 2013-08-29 21:35:33 följande:
    Vilken bra tråd! Jag är också sugen på en Buffalo just för att den verkar gå att köra med i terräng. Vad tycker nu som har den? Är den ok att köra med på grusvägen och större stigar? Är den någon som har koll på om den får plats i bagaget på en mindre bil?

Hej Mallas! Jag tycker den är superbra på stigar och grusvägar. Går mycket på grusvägar hos svärföräldrarna och det är som på asfalt tycker jag! Hela sommaren har vi gått på strandängar nere i Skåne (grus, sten, ko-stig, gräs och stora hål blandat) och där har jag varit glad för de stora hjulen och stabiliteten. Min gamla Brio Go var rätt stökig att köra på samma vägar. Inte alls samma komfort. Jag gillar också att Buffalon är helt tyst när man går med den, eftersom hjulen är fyllda med skum, man kan njuta av tystnaden på ett sätt som man inte kan med vanliga, "hårda" däck. Om man nu har turen att ha en bebis som inte skriker såklart, men den bristen på tystnad kan man ju inte skylla på vagnen ;)

Vi har en liten Audi A2 och Buffalons chassi går utan problem in i bagaget (med plats över såklart) men ligg/sittdelen måste vi ha i baksätet. Vi har iofs bara försökt packa vagnen i bagaget på lilla bilen en gång för vi har en större bil också, så det är möjligt att det skulle gå, men den är inte jätteliten ihopfälld tyvärr!
  • Babymama
    Liten08 skrev 2013-08-29 21:02:11 följande:
    Babymama, hur gammal är hon? Ja, jag hoppas liksom inte på en fisk ;) hahaha... Just nu ser jag barnkläder och babyprylar överallt - mitt ha begär har tagit över totalt och jag är allt annat är rationell ;)

Hahaha, jag känner igen mig! Jag är helt vild fortfarande, och nu är lillan nio månader. Det är ett enda surfande på diverse sajter för barnprylar..suck! Dock har jag upptäck att begagnat-marknaden för barnkläder är grym på ebay. Köper i princip oanvända bonpoint och caramel baby-kläder från franska ebay för minst halva priset (ofta ännu mindre!). Har för mycket tid över som mammaledig, dottern måste sluta sova så mycket på dagarna ;)
  • Babymama

Tvetalan: jo, om man lossar tyget från själva "ramen" kan man platta ihop liggdelen helt, och iofs kan man göra det när tyget är fäst i ramen också, men det blir alltid en bit av ramen som inte går att fälla ihop, mig veterligen. Alltså den delen som fäster ramen i chassit. Jag kan ha missat något sätt att fälla ihop dock :)

• Babymama
    ansof skrev 2013-08-30 19:49:48 följande:
    Hur menar du att suffletten kändes bättre än cam.ens? Va skiljer mer än hjulen? (Dum fråga kanske men i stora drag ha ha)

Cam:ens sufflett går inte att fälla ner lika mycket som Buffalons, så Buffalons skyddar bättre mot solen. Buffalons sitt och liggdel är placerad högre än Cam, sittdelen är lite större och klarar 23 kg (17 kg för Cam tror jag). Buffalons handtag tål mer tyngd än Cam (tyngre skötväska ok alltså), varukorgen är lättare att komma åt eftersom ligg/sittdel sitter högre upp på vagnen. Cam är lättare och mer lättstyrd.

Finns säkert massor av fler skillnader som jag inte vet om :)
  • Babymama
    angelmama skrev 2013-09-06 17:59:52 följande:
    Linneaphan: nu har vi fått allt o vi e supernöjda vagnen kom på 2 dagar från holland:) detta e den bästa vagnen ja sett:)) värt o vänta:)

Åh vad kul angelmama :D Jag har haft vår sen i juli och är fortfarande SÅ himla nöjd! Gick igenom en kohage med den igår, efter att det hade regnat och varenda ko i grannskapet hade stompat igenom hagen och haft disco också (som det såg ut!) och vagnen klarade det galant! Vilken färg blev det?
  • Babymama

Minns inte vem det var som undrade om Buffeln går in i liten bils bagageutrymme men idag körde jag vår Audi A2 och det var inga problem alls att få in sittdel och chassi i bagaget :) Fanns t.o.m plats över till annat!

Svar på tråden Bugaboo Buffalo