• BabyBayYeahYeah1987

    Ger kameraövervakning av hemmet - integritetskränkande eller ger ökat säkerhet och trygghet??

    Hej, jag jobbar som webdesigner och har gjort en design till sidan www.mipcam.se så vad tycker ni är den snygg och informativ? Vad känner man som privatperson? Signalerar sidan att det är lätt och enkelt och nästan trevligt med trådlös övervakningskamera utomhus av hemmet. Eller känns det skrämmande med övervakning? Man kan ju faktiskt använda övervakning som källa till säkerhet genom att avskräcka brott, att se hur det står till med mormor som vi ger exempel på i bildspelet, eller t.ex. kolla in hur det är med småbarnen som leker på gården, från jobbet via nätet, direkt från IP kameran.

    Vad tycker ni om loggan jag har designat är den snygg, ful? Några synpunkter? Vad ger den för känsla?



    .Diskutera gärna kamera övervakning i denna tråd! Är det bra väg att gå med mer övervakning i samhället! Eller integritetskränkande eller ger ökat säkerhet och trygghet?
     
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger kameraövervakning av hemmet - integritetskränkande eller ger ökat säkerhet och trygghet??
  • Faber

    Kameror har inte i privata hem att göra såvida det inte finns särskilda skäl och nej att vara småbarnsförälder platsar inte annat än om barnen på något vis inte är normala och behöver särskild tillsyn.

    Har du ditt företag hemma, t.ex. i undervåningen eller intilliggande byggnad kan det vara ok. I ett normalt hem, nej.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Aniiee

    Kommer omedelbart att tänka på Watch Dogs =)

    Är inte det här lite borderline reklam, btw... 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Faber
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 23:26:38 följande:
    Vill man ha kameror hemma så får man väl ha det?
    Jag har själv haft det vid några tidpunkter och förstår inte problemet.
    Han frågade ju om folks åsikt. Hade jag besökt dig och det inte klargjorts  att jag filmades hade du fått en fet smäll efteråt.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Omogen citron

    Jag skulle aldrig sätta min fot i ett hem där det fanns kameror som filmade. Det känns väldigt creepy. Visst alla får göra som de vill, men jag vill inte vara en del av det. Jag tycker redan nu att det är otäckt med dagens övervakningssamhälle, ska varje steg man tar hemma filmas också? Det är mycket problematiskt isåfall. Det här är absolut inget jag vill se i de flesta hem, eller i något hem för den delen.

  • BabyBayYeahYeah1987

    Jag tror att det kan vara bra om ens område har varit utsatt för inbrott att man sätter upp kameror.. För då är det faktiskt inte paranoia utan en försiktigthets åtgärd.. speciellet om man har många valuables.. Och fint hus med pool t.ex. signalerar att jag har råd och satsa på materiella ting.. 


  • BabyBayYeahYeah1987

    VAD TYCKER NI OM BILDSPELS BILDERNA ?  signalerar den lite trevligare bitar med övervakninskameror att man faktiskt kan ha lite med civilare använsningsområden av dom.. Jag har designat dom är det bra snygga/kul?!

    Många glömer att man t.ex. kan hålla koll på mormor eller andra roligare grejer med kameran.


    Den här bildsnutten la vi upp på websidan:


    . Eller sina egen tonårsbarns vilda hemma fester, man kan f.ö. sätta upp kameran utomhus och så skickar den video stream till en mobil.. Därav iphonen! ;)


Svar på tråden Ger kameraövervakning av hemmet - integritetskränkande eller ger ökat säkerhet och trygghet??