• Anonym (Stinky)

Menskoppen stinker!

Jag köpte en menskopp förra veckan då jag hört så mycket positivt om den. Första två dagarna gick finemang, lite svår att få ut kanske men inga större problem. Tömde den 3-4 ggr per dag (blöder dock rätt lite, så det blev aldrig mer än 5 ml per gång) och tvättade den med lite tvål och massor av ljummet vatten mellan gångerna. Det luktade ingenting.

Så på tredje dagen skulle vi köra bil genom landet och jag valde att låta menskoppen sitta i under hela resan (totalt 10 timmar). Sen på kvällen när jag skulle ta ut den- fy fan vad det stank! Det var det värsta jag varit med om! Det fanns inte mycket mens i koppen men det var tjockt och brunaktigt.

Nu får jag inte bort doften. Jag har testat koka koppen i vatten blandat med yes, sköljt den med massor av tvål osv men ingenting hjälpen, menskoppen stinker lika mycket ändå. Jag kan inte ha den i badrummet längre. Min sambo fick tvätta handfatet med wc-anka igår då doften spridit sig ner i avloppet.

Har n varit med om samma sak? Vad beror det på? Jag jag vara allergisk mot latex eller något sånt? Jag bytte till binda på natten och det luktade fortfarande lite unket på morgonen. Men nu luktar det precis som vanligt igen. 

• Svar på tråden Menskoppen stinker!
  • Anonym (Sissi)

Man ska nog inte ha den inne så länge. Man byter ju binda och tampong oftare än så. Det gäller menskoppen också.

• tinaaaaaa

Jag tror inte du är allergisk, det är bog bara för den suttit för länge den luktar så, Har du testat
    att koka den flera gånger och låta det koka länge? de säger ju 5min för att det ska bli riktigt men testa
    10 min, annars har du någon rengöring för sexleksaker? Det brukar jag rekommendera mina kunder (säljare på himmelriket) Vi säljer menskoppen, och vi har en rengöring som heter hygiene som är jätte bra, den funkar på min när den luktar illa. Jag brukar koka den lite längre och sedan ta hygiene på den.

• roffe

Oj, 10 timmar. Inte konstigt det luktade. Tamponger ska man ju ta ut mellan var 4-6:e timme. Bindor klarar jag inte pga jag tycker att det luktar hela tiden för man känner ju att det luktar mensblod från sig själv liksom, kanske för att man är medveten, men även för att mensblodet exponeras för luft.

Prova att ta ut den oftare. Det måste väl gå att få ett stopp någonstans på resan för toapaus? Själv klarar jag inte 10 timmar utan att tömma blåsan. :D 

• Anonym (hhh)

Koka längre (10 min) och låt torka ordentligt efteråt. Rengör också noga i de små hålen längs överkanten. Har råkat ut för samma sak och då rengör jag, kokar och låter torka ett dygn, sen är lukten borta.

• Anonym (Stinky)

Det är femmecup jag köpt. De gör ju rätt mycket reklam på sin hemsida att man bara behöver byta var 8-12:e timme, att den klarar 3 ggr kapaciteten av en tampong osv osv. Det är med andra ord skitsnack :) Man ska byta lika ofta som med en vanlig tampong om jag förstår er rätt? Då bör man inte ha den inne på natten heller?

Bindor kan jag ha på mig längre då jag blöder väldigt lite, utan problem en hel natt + sovmorgon, men det luktar inte alls så här illa. 

• Anonym (Stinky)
    tinaaaaaa skrev 2013-08-12 19:19:22 följande:
    Jag tror inte du är allergisk, det är bog bara för den suttit för länge den luktar så, Har du testat
    att koka den flera gånger och låta det koka länge? de säger ju 5min för att det ska bli riktigt men testa
    10 min, annars har du någon rengöring för sexleksaker? Det brukar jag rekommendera mina kunder (säljare på himmelriket) Vi säljer menskoppen, och vi har en rengöring som heter hygiene som är jätte bra, den funkar på min när den luktar illa. Jag brukar koka den lite längre och sedan ta hygiene på den.
    Tack för tips! Sån ska jag köpa!
  • Anonym (Stinky)
    roffe skrev 2013-08-12 19:20:57 följande:
    Oj, 10 timmar. Inte konstigt det luktade. Tamponger ska man ju ta ut mellan var 4-6:e timme. Bindor klarar jag inte pga jag tycker att det luktar hela tiden för man känner ju att det luktar mensblod från sig själv liksom, kanske för att man är medveten, men även för att mensblodet exponeras för luft.

Prova att ta ut den oftare. Det måste väl gå att få ett stopp någonstans på resan för toapaus? Själv klarar jag inte 10 timmar utan att tömma blåsan. :D 
    Hela poängen med menskoppen trodde jag var att man kunde ha i den länge så man slapp hålla på och tömma den på offentliga toaletter då de oftast inte är så fräscha. (+ att de är billiga och miljövänliga om man jämför med tamponger). Jag tycker de har missvisande information på sina hemsidor. 
  • roffe
    Anonym (Stinky) skrev 2013-08-12 19:25:03 följande:
    Det är femmecup jag köpt. De gör ju rätt mycket reklam på sin hemsida att man bara behöver byta var 8-12:e timme, att den klarar 3 ggr kapaciteten av en tampong osv osv. Det är med andra ord skitsnack :) Man ska byta lika ofta som med en vanlig tampong om jag förstår er rätt? Då bör man inte ha den inne på natten heller?

Bindor kan jag ha på mig längre då jag blöder väldigt lite, utan problem en hel natt + sovmorgon, men det luktar inte alls så här illa. 
    Jag använder tampong på natten, sätter in innan jag lägger mig och tar ut när jag går upp, efter 6-8 timmar. Det har funkat bra. Dock är det ju olika för alla.

Jag skulle nog testa det där rengöringsgrejset, det kan ju helt enkelt vara det som är problemet bara :) 
  • roffe
    Anonym (Stinky) skrev 2013-08-12 19:29:26 följande:
    Hela poängen med menskoppen trodde jag var att man kunde ha i den länge så man slapp hålla på och tömma den på offentliga toaletter då de oftast inte är så fräscha. (+ att de är billiga och miljövänliga om man jämför med tamponger). Jag tycker de har missvisande information på sina hemsidor. 
    Mm men det ska väl antagligen funka med 10 timmar om dom marknadsför att det gör det :)
  • Anonym (Stinky)

www.m-koppen.se/

Här skriver de samma sak. "Kan bäras upp till 12 timmar utan att tömmas". Bs!  Hur länge kan man egentligen ha den i innan det börjar lukta? 

Svar på tråden Menskoppen stinker!