• Anonym (Stinky)

Menskoppen stinker!

Jag köpte en menskopp förra veckan då jag hört så mycket positivt om den. Första två dagarna gick finemang, lite svår att få ut kanske men inga större problem. Tömde den 3-4 ggr per dag (blöder dock rätt lite, så det blev aldrig mer än 5 ml per gång) och tvättade den med lite tvål och massor av ljummet vatten mellan gångerna. Det luktade ingenting.

Så på tredje dagen skulle vi köra bil genom landet och jag valde att låta menskoppen sitta i under hela resan (totalt 10 timmar). Sen på kvällen när jag skulle ta ut den- fy fan vad det stank! Det var det värsta jag varit med om! Det fanns inte mycket mens i koppen men det var tjockt och brunaktigt.

Nu får jag inte bort doften. Jag har testat koka koppen i vatten blandat med yes, sköljt den med massor av tvål osv men ingenting hjälpen, menskoppen stinker lika mycket ändå. Jag kan inte ha den i badrummet längre. Min sambo fick tvätta handfatet med wc-anka igår då doften spridit sig ner i avloppet.

Har n varit med om samma sak? Vad beror det på? Jag jag vara allergisk mot latex eller något sånt? Jag bytte till binda på natten och det luktade fortfarande lite unket på morgonen. Men nu luktar det precis som vanligt igen. 

• Svar på tråden Menskoppen stinker!
  • IsDimma

Jag tömmer min menskopp bara morgon och kväll så jag tror inte att det är problemet. Min har aldrig luktat så.

• keron

Oj, jag har en divacup sen några år tillbaka och tömmer den morgon och kväll bara (såvida jag inte blöder extra mycket nån gång ibland) men har aldrig nånsin varit med om att koppen eller jag luktat illa. Skumt...
    Testa koka den längre?

• Anonym (Stinky)
    IsDimma skrev 2013-08-12 19:34:20 följande:
    Jag tömmer min menskopp bara morgon och kväll så jag tror inte att det är problemet. Min har aldrig luktat så.
    Nej, det luktade ingenting de första dagarna. Sen kom det helt plötsligt, dock i samband med att blödningen avtagit rejält. Idag när jag kört med binda har det inte luktat konstigt alls..jag undrar om menskoppen på något sett kan ha reagerat med mensvätskorna? Om jag har ätit något konstigt? Vissa tröjor kan ju ibland lukta illa beroende på material, undrar om det inte är samma princip här.
  • Anonym (Knepigt)
    Anonym (Sissi) skrev 2013-08-12 19:17:48 följande:
    Man ska nog inte ha den inne så länge. Man byter ju binda och tampong oftare än så. Det gäller menskoppen också.
    roffe skrev 2013-08-12 19:20:57 följande:
    Oj, 10 timmar. Inte konstigt det luktade. Tamponger ska man ju ta ut mellan var 4-6:e timme. Bindor klarar jag inte pga jag tycker att det luktar hela tiden för man känner ju att det luktar mensblod från sig själv liksom, kanske för att man är medveten, men även för att mensblodet exponeras för luft.

Prova att ta ut den oftare. Det måste väl gå att få ett stopp någonstans på resan för toapaus? Själv klarar jag inte 10 timmar utan att tömma blåsan. :D 

Själva grejen med en menskopp är ju just att man inte behöver tömma den lika ofta som man byter tamponger och bindor! Det ska inte spela nån roll.

Jag brukar tömma min kopp morgon och kväll och då har den alltså suttit inne i ca 12 timmar och har aldrig nånsin luktat illa även om blodet varit koagulerat. Jätteskumt!
  • riboflavin

Bättre handhygien kanske behövs?
    Samma sak har hänt mig någon gång, då i samband med resor där det har saknats tvål och varmt vatten och man har fått lita på kallvatten och desinfektionsservett/handsprit. När jag tänker efter så har jag inte alls råkat ut för det här sen jag började jobba på lab och blev helt anal kring desinfektionsrutiner.

Det är inte alltid en vanlig handtvätt förslår om man har lite skit under naglarna eller liknande. 

Låt torka ordentligt mellan två kokningar så lär lukten försvinna. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Stinky)
    riboflavin skrev 2013-08-12 19:43:41 följande:
    Bättre handhygien kanske behövs?
    Samma sak har hänt mig någon gång, då i samband med resor där det har saknats tvål och varmt vatten och man har fått lita på kallvatten och desinfektionsservett/handsprit. När jag tänker efter så har jag inte alls råkat ut för det här sen jag började jobba på lab och blev helt anal kring desinfektionsrutiner.

Det är inte alltid en vanlig handtvätt förslår om man har lite skit under naglarna eller liknande. 

Låt torka ordentligt mellan två kokningar så lär lukten försvinna. 
    Så egentligen borde man sprita händerna ordentligt innan man sätter dit koppen, inte bara tvätta med vatten och tvål?

Jag ska prova koka koppen ett par gånger till och se om stanken försvinner. En märklig stank f.ö. Jag har aldrig känt något liknande. Inte alls som "ruttet kött" som en bortglömd tampong i soptunnan ibland kan göra. Konstigt..
  • JazzKermit

Har använt min kopp i ca 4 år och har aldrig vart med om att den luktar illa oavsett hur länge jag haft den inne. Klart att man kan ha den på natten. Har du kontaktat återförsäljaren? Vad säger de? Det låter ju som att den har tagit åt sig lukten på något sätt som den eg. inte kan göra. Reklamera den!

• riboflavin
    Anonym (Stinky) skrev 2013-08-12 19:53:33 följande:
    Så egentligen borde man sprita händerna ordentligt innan man sätter dit koppen, inte bara tvätta med vatten och tvål?

Jag ska prova koka koppen ett par gånger till och se om stanken försvinner. En märklig stank f.ö. Jag har aldrig känt något liknande. Inte alls som "ruttet kött" som en bortglömd tampong i soptunnan ibland kan göra. Konstigt..
    Jag tror det beror på att det kommit bakterier på koppen redan innan man förde in den som får chansen att tillväxa. Noggrann hygien med både kopp och händer är A och O, och ja, jag tror inte att en vanlig handtvätt räcker alla gånger. Jag kör stenhårt på mycket noggran mekanisk tvätt med efterföljande spritning.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Samma)

Jag tycker också att den brukar lukta illa efter de typ två första dagarna. Jag struntar dock i det och så kokar jag den alltid minst 15 minuter när mensen är över. 

• lördagsgodis

Jag kokar min kopp när mensen börjar och när den är över, där emellan så sköljer jag bara ur den med varmvatten. Jag tömmer min 3-4 gånger per dag då jag blöder rätt mycket men på natten så kan det gå upp mot 9-10 timmar och den luktar inte. Är noga med handtvätt men spritar inte. Tycker du ska reklamera som nämnts ovan.

• lördagsgodis

Jag kokar min i maskindiskmedel kan ju nämnas för då släpper nästan alla missfärgningar, har haft min i 3 år nu.

• Anonym (Uäck!)

Inte svar på frågan, men jag kom att tänka på en bekant och dennas kompis som lånade varandras menskoppar (el om det ny var den ena som lånade ut till den andra). Fy vad snuskigt, även om man kokat den aldrig så väl. Varit i någonannans slida liksom.

• zeraff

Jag har en Femmecup som har suttit inne i 12 timmar, ingen lukt har fastnat i den.
    Var köpte du koppen? Kontakta dem och hör vad de tycker om det.

• Anonym (Stinky)

Nu har jag mejlat återförsäljaren. Vi får se vad de svarar.

• Heranell

Har du kopparspiral? Då kan menskoppen lukta illa. Jag brukade lägga min i en kopp med ättika efter att jag kokat den för att få bort lukten. Nu har jag tagit ut spiralen och menskoppen luktar inte illa längre...

• Anonym (Stinky)
    Heranell skrev 2013-08-12 22:14:28 följande:
    Har du kopparspiral? Då kan menskoppen lukta illa. Jag brukade lägga min i en kopp med ättika efter att jag kokat den för att få bort lukten. Nu har jag tagit ut spiralen och menskoppen luktar inte illa längre...
    Nix, jag tog ut min spiral för flera år sedan. Har inga p-medel öht. Nu försöker vi bli med barn :)
  • Kinya

Jag har visserligen bara använt min menskopp i en mens än så länge. Men jag har tömt den morgon och kväll och då också rengjort med Lunettes egen rengöring för menskoppar. Jag har varit noggrann med handtvätt och sånt också. Sen har jag kokat den när mensen tog slut. Jag har inte upplevt någon lukt alls.

Kan det ha kommit in luft?

• Mallino

Alltså jag fattar inte jag heller, min menskopp luktar som sur ost, mögelost, ruttet kött eller nåt. Fy vad äckligt det är! Har haft min i flera år och helt plötslig så luktar den så jävla illa. Jag fick bort lukten sist jag hade mens men nu är lukten/stanken tillbaka igen. Vad fasiken är det för fel?! Kan det vara en infektion i slidan? Har varit på men dom hittar intåget fel. Panik!!! Någon som har ett bra svar?

• Vanja

Upp till 12 tummar ska man kunna ha menskoppen utan problem, beroende på hur mycket man blöder såklart! Jag fick samma problem med min trots nogrann tvätt efter varje tömning, den luktade Apa!! Jag försökte allt jag kunde komma på, kokade den flera vändor minns jag, men utan resultat. Vad jag gjorde då var att låta bli den. Jag använde tamponger istället och lät menskoppen ligga undanstoppad men luftigt, och efter en månad lr va de var så var den äntligen luktfri. Bikarbonat ska vara mirakel på allt vad dåliga lukter heter men det hjälpte inte alls på min...

Svar på tråden Menskoppen stinker!