• Anonym (Arbetslös)

AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(

Jag bor i Enköping och blev nyss arbetslös efter tre års studier inom beteendevetenskap. Sedan tidigare har jag arbetat mycket administrativt och aldrig varit arbetslös, men sedan i januari har jag sökt runt 50-60 jobb och knappt fått ett mail om att tjänsterna har blivit tillsatta.
    Jag skrev in mig hos AMS och blev hänvisad att söka jobb i exempelvis Göteborg och Luleå. Att min man har fast jobb på orten och att vi bor i hus och sedan ett år håller på med IVF (vi kan försörja barnet om det skulle lyckas) spelade ingen roll. Jag ska söka jobb och veckopendla, finns inga om och men gällandes det. 
    Jag ska även söka jobb som inte har någonting med min utbildning att göra. Att jag har satsat på att utbilda mig och valt ett brett yrke och inte vill att min utbildning ska bli gammal utan vill ut inom min bransch och jobba brydde de sig inte heller om. Jag ska söka jobb som är helt okvalificerade och som bara kräver gymnasieutbildning.

Jag förstår att arbetslösa måste söka jobb som innebär pendling, har sökt många jobb som ligger 2 timmar med lokaltrafik bort och är helt inställd på att det blir till att pendla. Men att jag ska behöva bo på en annan ort, när vi genomgår IVF och min man blir kvar i Enköping, hade jag inte räknat med. Hela mitt liv ska tydligen rivas upp och jag ska tas bort från alla jag känner, bort från mitt hem...det hade jag inte räknat med

Bespara mig gärna era moralpredikningar, för jag lovar er att även ni skulle bli ledsna och känna stress över att stå i samma situation som jag nu gör. Vill bara få skriva av mig och få vara ledsen och stressad över detta.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-16 10:47
    Jag tog alltså min examen i Juni. Tog examen på fredagen, började på ett sommarjobb på måndagen och jobbade där till i söndags (11/8) och skrev in mig på AMS i måndags (12/8).
    Sommarjobbet kändes irrelevant att skriva om då det inte blir annat än ett sommarjobb. Det var på en avdelning som är under avveckling och de kunde bara ta in personal under sommaren för att täcka upp semestrar.

• Svar på tråden AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(
  • Anonym (pendlare)

Är jobbet via ett bemanningsföretag? De vet att de inte kan anställa på deltid om någon lyfter a-kassa. Det är därför de skriver student eller pensionär. Passa dig för att ta deltid hos bemanningsföretag. Då ryker a-kassan.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (pendlare) skrev 2013-08-21 09:43:56 följande:
    Är jobbet via ett bemanningsföretag? De vet att de inte kan anställa på deltid om någon lyfter a-kassa. Det är därför de skriver student eller pensionär. Passa dig för att ta deltid hos bemanningsföretag. Då ryker a-kassan.

Ja det är via ett bemanningsföretag.
  • Anonym (Arbetslös)

Ok om jag måste söka jobb inom administration som inte har några krav alls så utbildning.. men att de inte ens kan skicka över jobb som dels är på heltid och dels inte riktar sig till studenter och pensionärer med lite tid över tycker jag är gräsligt.

• Anonym (luttrad)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-08-21 09:56:53 följande:
    Ok om jag måste söka jobb inom administration som inte har några krav alls så utbildning.. men att de inte ens kan skicka över jobb som dels är på heltid och dels inte riktar sig till studenter och pensionärer med lite tid över tycker jag är gräsligt.
    Jag vet hur du har det. Tyvärr.

När bemanningsföetagen kom försvann den tillfälliga arbetsförmedlingen där dufaktiskt kunde jobba på timmar genom arbetsförmedlingen. Nu sura över att ha blivit utkonkurrerade (?) förbjöd regeringen möjligheten att stämpla upp när du jobbar deltid genom bemanningsföretag. Motivering." bemanningsföretag ska inte utnyttja personal och måste erbjuda heltidsjobb". Jo tjena. Är företagen som bestämmer - inte bemanningsföretagen.

Resultat: bara krångligare att fixa jobb för dig som är arbetssökande.

Sedan 2006 infördes 75-dagarsregeln. Motivering: typiska kvinnoyrkesbranscher skulle inte utnyttja statliga pengar för att ha deltidsanställda. Erbjud heltid eller så får det vara. Du som personal har ditt eget val - stå på dig och kräv heltid eller jobba deltid.

Resultat: krångligare för arbetssökande för det finns inte så många heltidsjobb i realtiteten. 

Jag ser det som stört omöjligt att komma in på arbetsmarknaden från att ha varit arbetslös med dessa krav på heltid. Har du jobb deltid är det ananrs lättare att jobba timmar med annat. Det är däremot svårt att koordinera flera jobb med att ha barn då du blir inringd samma morgon och behov fårn olika arbetsgivare kan krocka.  

Du måste ofta ha F-skattesedel för att utföra timarbete som är administrativt. Du får inte ha enskild firma som arbetslös.  

Nu med de nya reglerna får vi sökande systematisera sökandet lite mer så att vi fortfarande hinner lägga tid och kvalitet på de ansökningar som kan ge jobb. De jobbsomarbetsförmedlingen skickar ut är inte de som bäst ger jobb . De har inte så bra koll på att du heslt måste söka samma dag annonsen är ute för att intervjuerna inte redan ska ha påbörjats när du kommer med din ansökan. Inte heller har de så bra koll på din bransch och vilka jobb du kan få som du själv har.

Jag är mest fascinerad över hur mycket pengar vi medborgare betalar för arbetsförmedlingen och nu de nya kontrollanterna på A-kassan. I och med att bemanningsföretagen kom så fyller arbetsförmedlingen ingen som helst funktion för arbetslösa. Jobbcoachningen har man redan sparat in på. Det har inte stått om det i media men detta har troligen bytts ut mot de 150 anställda kontrollanterna.

Vi arbetslösa ska fixa jobb till oss själva och därmed basta. Du arbetslösa i Östersund kan byta med mig i Stockholm. Sedan att arbetslösheten är ett resultat av den globala ekonomin och att företag måste spara pengar för att överleva och klara kvartalsrapporten det skiter regeringen i. Till och med vård och skola sparar in. Hur ska vi då kunna tro att de privata företagen ska byta strategi och anställa alla tusentals som har blivit uppsagda i lågkonjunkturen?

Alla strategier som kommer från regeringen syftar till att putta folk bort från samhällstryggheten. De bet inte hur de ska kunna lösa ett problem bara företagen kan lösa (förutom vård,skola och liknande). Dumt att privatisera så många statliga jobb som  möjligt....i det långa loppet resulterar det bara i färre jobb pga konkurrens och besparingar. 

När du provat allt får du kanske rådet att starta eget? När företaget inte klarar sig ekonomiskt så beräknas din nya A-kassa helt ochhåller på din inkomst därifrån uppdelat på årets tolv månader. Billigare för staten...

• Anonym (Trött djävul)

Jag har läst hela tråden och tycker du är så problemfokuserad att jag blir trött! Jobbar själv på AF så jag antar att jag är en obildad djävul.

Så varför jag blir trött på dig - jag har 5 års högskolestudier bakom mig, beteendevetenskap och arbetade efter examen med okvalificerde arbeten- tills jag fick mer kvalificerat arbete. jag har arbetat inom admin tidigare, båda dessa branscher är sjukt tuffa. Jag arbetar på orten och min man veckopendlar, 50 mil enkel resa, detta gjorde även jag tidigare. Det är inte lätt, men en möjlighet! Företagen betalar/de resor och boende samt traktamente.

Jag kan inte förstå att Ivf är ett hinder. Du vill inte arbeta inom äldrevården (som du har erfarenhet inom) och vill inte heller söka i hela landet. Jag förstår att äldrevården är tuff och att du inte trivdes men som tillfälligt arbete? Varför inte?

Du har fått som du vill, men sluta se problem och se möjligheter, ta tillfälliga jobb och våga testa något nytt, t ex norrland

Jag har hört alla ursäkter och har empati för att livet kommer emellan, men jag är också anställd för att se till att reglerna följs. Ni som skickar ansökningar som är oseriösa eller går på intervjuer till jobb ni inte vill ha - det är NI som slösar med arbetsgivarnas tid...

• Anonym (luttrad)

...sedan är det mycket lättre att komma in i arbetslivet utifrån att studera och dessutom jobba deltid genom bemanningsföretag. När du inte kan studera mer pga att du inte längre kan få CSN blir det svårare.

Jag undrar hur regeringen har tänkt att vi medelålders som blir uppsagda pga den ekonomiska krisen ska få nytt arbete? Det finns faktiskt inte arbete så att det räcker. Ska vi svenskar pressas att lämna familjen och dra till Norge (tex) när övriga världen (t ex rätt många greker arbetskraftsinvandrar faktiskt - har själv arbetat med dem)  ommer hit för att söka lyckan. 

Den globala ekonomin verkar inte leda till så många fördelar annat än för företagsledningen...       

• Anonym (luttrad)
    Anonym (Trött djävul) skrev 2013-08-21 10:34:30 följande:
    Jag har läst hela tråden och tycker du är så problemfokuserad att jag blir trött! Jobbar själv på AF så jag antar att jag är en obildad djävul.

Så varför jag blir trött på dig - jag har 5 års högskolestudier bakom mig, beteendevetenskap och arbetade efter examen med okvalificerde arbeten- tills jag fick mer kvalificerat arbete. jag har arbetat inom admin tidigare, båda dessa branscher är sjukt tuffa. Jag arbetar på orten och min man veckopendlar, 50 mil enkel resa, detta gjorde även jag tidigare. Det är inte lätt, men en möjlighet! Företagen betalar/de resor och boende samt traktamente.

Jag kan inte förstå att Ivf är ett hinder. Du vill inte arbeta inom äldrevården (som du har erfarenhet inom) och vill inte heller söka i hela landet. Jag förstår att äldrevården är tuff och att du inte trivdes men som tillfälligt arbete? Varför inte?

Du har fått som du vill, men sluta se problem och se möjligheter, ta tillfälliga jobb och våga testa något nytt, t ex norrland

Jag har hört alla ursäkter och har empati för att livet kommer emellan, men jag är också anställd för att se till att reglerna följs. Ni som skickar ansökningar som är oseriösa eller går på intervjuer till jobb ni inte vill ha - det är NI som slösar med arbetsgivarnas tid...
    DU slösar med arbetsgivarens tid för "hen" har inget som helst problem att hitta personal helt och hållet utan din hjälp.  Faktiskt. Du kostar skattepengar fr att utföra ett arbete som inte alls behövs i dagens Sverige. Rekryterarna på bemanningsföretagen gör ett bättre jobb.
  • Anonym (luttrad)

Men du hjälper ju faktiskt till att ge bemanningsföretagen jobb km jag på . Företagen måste anlite dem just för att de varken hinner eller orkar läsa igenom alla hundratals ansökningar som kommer in till  respektive tjänst. Men inte heller bemanningsföretagen klarar sig ekonomiskt på det i dessa tider utan behövde fylla på med att jobba som jobbcoach för AF. Nu har ni slutat anlita dem för det men företagen får säkert en massa fler ansökningar av helt över- eller underkvalificerad personal nu när folk måste söka fler jobb än vad det finns utlyst som passar den personliga profilen.

På dagen marknad har du svårt att få ett jobb där du inte passar perfekt in på profilen. Förskola och övriga skolor kräver lärarlegitimation. Så var det inte innan. Vården kräver undersköterskeutbildning - ja även på vikariat faktiskt. har själv arbetat i många år på en sorts arbete vilket gör det svårt för mig att övertyga arbetsgivare om att jag passar för något annat då jag inte kan utbilda mig mer. Men FAS3 säkerställer att jag kommer att erbjuda gratis arbetskraft (=bidragspengar för att sitta stilla framför en dator och inte göra något alls). Dessa pengar hade säkert kunna användas bättre till vård och skola. 

Kan inte någon journalist snälla räkna ut statistik för vad AF:såtgärder kostar i pengar jämfört med resultat i faktiskt ARBETE och inte utbyte av bidragspengar?  Jag vet, det kan vara svårt att vaska fram de intressanta siffrona men statliga myndigheter är skyldiga att lämna ut dem .     

• MikNis
    Anonym (pendlare) skrev 2013-08-21 09:43:56 följande:
    Man har ändrat tolkningen,  det är ingen skillnad på att jobba deltid hos ett bemanningsföretag,
    När det handlar om rätten till a-kassa.

Prata med a-kassan för ett fullständigt svar. 
  • Anonym (Lider med dig)

Tycker reglerna på att behöva söka i hela landet är förjävliga, särskilt om man har sambo som har en fast tjänst. Ska genast säga upp min akassa, finns inte en chans i helvete att jag flyttar ifrån mina barn ( och mitt älskade hem) om jag blir arbetslös.

• MikNis
    Anonym (Trött djävul) skrev 2013-08-21 10:34:30 följande:

I normalfallet är det långsökt att förvänta sig att företaget betalar ens pendelkostnad och evt dubbelbosättning.
    Det gör man skatteavdrag för.

• Anonym (pendlare)
    MikNis skrev 2013-08-21 10:48:22 följande:
    Man har ändrat tolkningen,  det är ingen skillnad på att jobba deltid hos ett bemanningsföretag,

Aha det visste jag inte! Jag höll på att råka illa ut för ett par år sedan, men det löste sig. Bra att de har ändrat reglerna. Ett steg i rätt riktning
  • Anonym (luttrad)
    MikNis skrev 2013-08-21 10:48:22 följande:

Du får väl även här stämpla upp i 75 dagar? Det som rör till det på kontorsarbete är att de har så många klämdagar du inte får betalt för och därför måste fylla i arbetslös på dem...
  • Anonym (--)
    MikNis skrev 2013-08-21 10:53:09 följande:
    I normalfallet är det långsökt att förvänta sig att företaget betalar ens pendelkostnad och evt dubbelbosättning.
    Det gör man skatteavdrag för.

Jag har säkert fel, men som jag har fattat det så betalar företaget resor och boende inom tjänsten, och att pendla ingår ju inte i tjänsten? Varför skulle de betala pendelkostnaderna? Det är ju ett val man själv har gjort, man måste ju inte jobba där liksom. Låter himla konstigt, fast har nån från AF sagt det så visst, då stämmer det väl för de har ju aldrig någonsin fel och de vet allt om allt! :P
  • Anonym (Arbetslös)

Så vissa i denna tråd menar att alla människor är identiska och ska behandlas exakt lika?

Varför går det folk på socialbidrag med dessa regler? Om ALLA ska flytta, lämna sin familj och vänner för ett jobb, så hur kan någon gå arbetslös och hur kan någon gå på socialbidrag.,

• Anonym (Tips!)

Hej,

Jag vill bara tipsa om ett fantastiskt seminarium som jag gick på i våras och som jag nu ser går igen. Det är den bästa investering jag gjort. Jag är akademiker och jag trodde verkligen att jag hade ett bra CV - men hittade tusen saker att förbättra efter seminariet. Dessutom gick jag därifrån och kände mig upplyft, inte nedtryckt i skorna... 

Strax efter fick jag t o m en tjänst som jag verkligen, verkligen ville ha men aldrig trodde att jag kunde få...  

http://www.grensmans.se/utbildning/sondagsseminarium-fixa-dromjobbet

http://www.grensmans.se/utbildning/kvallsseminarium-fixa-dromjobbet

• Anonym (luttrad)

Inte alla som kan gå på det pga avstånd. Tipsa här om vad du lärde dig?

• Helly
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-08-21 12:56:48 följande:
    Så vissa i denna tråd menar att alla människor är identiska och ska behandlas exakt lika?

Varför går det folk på socialbidrag med dessa regler? Om ALLA ska flytta, lämna sin familj och vänner för ett jobb, så hur kan någon gå arbetslös och hur kan någon gå på socialbidrag.,
    Tro det eller ej, men de flesta som går på soc gör det temporärt under en eller några få månader, på grund av att de inte är berättigade till a-kassa. De som blir kvar länge på soc har ofta någonting annat i sin problembild.

När jag sist var arbetslös blev jag hänvisad att söka ett okvalificerat jobb i Malmö, och jag bodde då i Nyköping. Men vet ni vad? Det är faktiskt viktigare att jag försörjer mig själv än att jag får bo precis där jag vill bo just precis nu. Jag ordnade ett jobb lokalt innan det blev aktuellt med intervju i Malmö, men visst fick det fart på mig att behöva möta verkligheten med att jag kanske skulle behöva flytta till Skåne för att få jobb.
  • Lindsey Egot NO1
    Helly skrev 2013-09-02 10:57:27 följande:
    Tro det eller ej, men de flesta som går på soc gör det temporärt under en eller några få månader, på grund av att de inte är berättigade till a-kassa. De som blir kvar länge på soc har ofta någonting annat i sin problembild.

När jag sist var arbetslös blev jag hänvisad att söka ett okvalificerat jobb i Malmö, och jag bodde då i Nyköping. Men vet ni vad? Det är faktiskt viktigare att jag försörjer mig själv än att jag får bo precis där jag vill bo just precis nu. Jag ordnade ett jobb lokalt innan det blev aktuellt med intervju i Malmö, men visst fick det fart på mig att behöva möta verkligheten med att jag kanske skulle behöva flytta till Skåne för att få jobb.
    Det finns stor risk att man kommer vantrivas och får en psykisk ohälsa pga tvång att ta arbete långt ifrån sin egna familj (make/maka och barn) och då blir man sjukskriven så i det långa loppet är det bättre att låta människa fritt välja var den vill jobba (närområdet) än att tvingas jobba långt hemifrån.

Men visst staten ville få bort de långtidsarbetslösa och de sjuka men har inte lyckats alls. Fler blir sjuka pga psykisk ohälsa och t.o.m barn blir sjuka i psykisk ohälsa.
  • fd rekryterare

Jag tror att risken är liten att du ens blir kallad på intervju i tex Luleå så vida du inte besitter någon spetskompetens.  Har jobbat med rekrytering i några år och fick ansökningar från hela landet och det var ofta ganska tydligt att de som skrev var hänvisade att söka från AF.... Det var bara en jag kallade på intervju vid ett tillfälle, för han hade sin flickvän i staden jag jobbade i.

Svar på tråden AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(