AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(
Jag bor i Enköping och blev nyss arbetslös efter tre års studier inom beteendevetenskap. Sedan tidigare har jag arbetat mycket administrativt och aldrig varit arbetslös, men sedan i januari har jag sökt runt 50-60 jobb och knappt fått ett mail om att tjänsterna har blivit tillsatta.
Jag skrev in mig hos AMS och blev hänvisad att söka jobb i exempelvis Göteborg och Luleå. Att min man har fast jobb på orten och att vi bor i hus och sedan ett år håller på med IVF (vi kan försörja barnet om det skulle lyckas) spelade ingen roll. Jag ska söka jobb och veckopendla, finns inga om och men gällandes det.
Jag ska även söka jobb som inte har någonting med min utbildning att göra. Att jag har satsat på att utbilda mig och valt ett brett yrke och inte vill att min utbildning ska bli gammal utan vill ut inom min bransch och jobba brydde de sig inte heller om. Jag ska söka jobb som är helt okvalificerade och som bara kräver gymnasieutbildning.
Jag förstår att arbetslösa måste söka jobb som innebär pendling, har sökt många jobb som ligger 2 timmar med lokaltrafik bort och är helt inställd på att det blir till att pendla. Men att jag ska behöva bo på en annan ort, när vi genomgår IVF och min man blir kvar i Enköping, hade jag inte räknat med. Hela mitt liv ska tydligen rivas upp och jag ska tas bort från alla jag känner, bort från mitt hem...det hade jag inte räknat med
Bespara mig gärna era moralpredikningar, för jag lovar er att även ni skulle bli ledsna och känna stress över att stå i samma situation som jag nu gör. Vill bara få skriva av mig och få vara ledsen och stressad över detta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-16 10:47
Jag tog alltså min examen i Juni. Tog examen på fredagen, började på ett sommarjobb på måndagen och jobbade där till i söndags (11/8) och skrev in mig på AMS i måndags (12/8).
Sommarjobbet kändes irrelevant att skriva om då det inte blir annat än ett sommarjobb. Det var på en avdelning som är under avveckling och de kunde bara ta in personal under sommaren för att täcka upp semestrar.