• Anonym (Arbetslös)

AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(

Jag bor i Enköping och blev nyss arbetslös efter tre års studier inom beteendevetenskap. Sedan tidigare har jag arbetat mycket administrativt och aldrig varit arbetslös, men sedan i januari har jag sökt runt 50-60 jobb och knappt fått ett mail om att tjänsterna har blivit tillsatta.
    Jag skrev in mig hos AMS och blev hänvisad att söka jobb i exempelvis Göteborg och Luleå. Att min man har fast jobb på orten och att vi bor i hus och sedan ett år håller på med IVF (vi kan försörja barnet om det skulle lyckas) spelade ingen roll. Jag ska söka jobb och veckopendla, finns inga om och men gällandes det. 
    Jag ska även söka jobb som inte har någonting med min utbildning att göra. Att jag har satsat på att utbilda mig och valt ett brett yrke och inte vill att min utbildning ska bli gammal utan vill ut inom min bransch och jobba brydde de sig inte heller om. Jag ska söka jobb som är helt okvalificerade och som bara kräver gymnasieutbildning.

Jag förstår att arbetslösa måste söka jobb som innebär pendling, har sökt många jobb som ligger 2 timmar med lokaltrafik bort och är helt inställd på att det blir till att pendla. Men att jag ska behöva bo på en annan ort, när vi genomgår IVF och min man blir kvar i Enköping, hade jag inte räknat med. Hela mitt liv ska tydligen rivas upp och jag ska tas bort från alla jag känner, bort från mitt hem...det hade jag inte räknat med

Bespara mig gärna era moralpredikningar, för jag lovar er att även ni skulle bli ledsna och känna stress över att stå i samma situation som jag nu gör. Vill bara få skriva av mig och få vara ledsen och stressad över detta.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-16 10:47
    Jag tog alltså min examen i Juni. Tog examen på fredagen, började på ett sommarjobb på måndagen och jobbade där till i söndags (11/8) och skrev in mig på AMS i måndags (12/8).
    Sommarjobbet kändes irrelevant att skriva om då det inte blir annat än ett sommarjobb. Det var på en avdelning som är under avveckling och de kunde bara ta in personal under sommaren för att täcka upp semestrar.

• Svar på tråden AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(
  • Gogelina

Det är väl bara och söka jobben långt bort men skriva i ansökan att ni ska genomgå ivf inom snar framtid...

Skriv oxå att du är tvingad av af och söka jobbet, men vill ej flytta då maken redan har jobb på orten..

Då lär du aldrig få något jobb om du skriver en sån dålig ansökan..

• LFF

Jag förstår att det suger rejält men tyvärr är det så reglerna ser ut. De tar i princip ingen hänsyn alls till livssituation etc.

Har tyvärr ett svagt minne att man kan bli avstängd från a-kassa av AF om man skriver medvetet dåliga ansökningar. Är inte helt hundra på det dock.

Inom vilken radie från Enköping söker du jobb? Bara på hemmaplan eller även Västerås, Stockholm etc?

• Anonym (sök trots allt)

Sök jobben du blir anvisad. Om du mot förmodan skulle bli kallad till intervju för ett arbete du är överkvalificerad för (de flesta arbetsgivare vill ju ha någon som stannar ett tag, och inte slutar för ett mer kvalificerat jobb så fort ett dyker upp), så behöver du ju inte sticka under stol med att ditt liv ändå utgår från Enköping. Fråga t ex om möjligheter att anpassa arbetstider efter resor, att jobba på tåget/bussen osv. Då drar de nog öronen åt sig rätt fort, men du har ändå uppfyllt arbetsförmedlingens villkor. Du behöver ju inte heller lägga ner lika mycket energi för att skriva ett ansökningsbrev som sticker ut från mängden, utan kan använda ett mer generellt (det brukar också skina igenom). Regler i all ära, men det är ju inte så lätt att flytta till andra sidan landet när man har hus och familj och ens partner har ett fast jobb.

Trist för alla arbetsgivare bara att behöva läsa igenom alla brev från personer som egentligen inte vill ha jobbet men måste söka det.

Hoppas att du snart får ett bra jobb inom rimligt avstånd, och lycka till med IVF:en.

• kaffe

Om du inte kan tänka dej att flytta och inte får något kvalificerat jobb där du bor, hur tänker du då att du ska försörja dej?

• Anonym (?)

Om ni har råd att klara er på en lön så behöver du inte söka ersättning från a-kassan och behöver inte uppfylla deras krav.

• Anonym (Z)

Och ännu tuffare blir reglerna nu den 1/9 kommer det fram att du gör dåliga ansökningar eller hänvisar till att du ska söka så blir du av med några dagar. Jag hade en jobbkompis som i 15 månader fick lämna man och små barn i Skåne för att jobba här hos oss 80 mil i från, ja alltså om hon vill ha ersättning, sen fick hon jobb där i hemstaden. Ingen kan tvinga dig att söka i hela Sverige men gör du inte det så får du ingen ersättning och det är ett val du får göra

• Hemulen55

Lider verkligen med dig! Det är verkligen helt vansinnigt hur Af håller på nu för tiden. Har varit i samma sits, men har tack och lov haft en vettig handläggare som hela tiden sagt att hon inte kommer tvinga mig söka jobb för att bli av med mig, utan att det ska kännas bra och meningsfullt för annars blir det ändå inte bra på sikt och jag kommer må dåligt.
    Jag tycker du ska lägga allt krut på att försöka få ett jobb inom det du läst och på den ort ni bor. Har du kontaktat alla tänkbara arbetsgivare, även om de inte har någon tjänst ute? Finns någon möjlighet att rycka in som handledare eller liknande där du studerade? Finns möjlighet att få Af att bekosta praktik så du får in en fot någonstans och får visa vad du går för? Du har ingen kontakt kvar från tidigare anställningar som kan ge dig några tips och kanske lägga ett gott ord? Bara spånar, men du kanske redan tänkt på detta.
    Håller tumme för att du lyckas hitta ett jobb och att IVF-behandlingen går vägen! Glad

• NadiaMi

Sök jobben.
    För att ett företag på stort avstånd ska välja Just Dig över någon som finns närmare till hands krävs det att du har en rejäl specialkompetens, eller möjligen att väldigt väldigt få andra överhuvudtaget har sökt jobbet.
    Var inte för övertydlig i att du egentligen inte vill ha jobbet, men ansträng dig 'lite mindre', och varför inte notera att du vid eventuell anställning skulle behöva ha arbetstider som tillåter att du reser emellan t.ex. långhelger då din man har fast jobb i Enköping, där du för närvarande bor.

Tro mig, arbetsgivare VET redan att arbetssökande tvingas söka i princip alla jobb som kommer ut.
    Det är delvis därför rekryteringsfirmor får hantera och sortera ansökningarna och förmedla personal, så de ska slippa gå igenom dedär hundra (eller fler) ansökningarna för det jobb de annonserat ut.

• Kjell2

Varför söka jobb du inte vill ha? De kan inte tvinga dig att söka. Bara att låta bli och försöka på den lokala arbetmarknaden i stället.

• MikNis

Att man skulle söka jobb över hela landet har varit ett krav för att få a-kassa i några år.

Och man får a-kassa för att hitta ett lämpligt arbete inte för att hitta ett arbete som man är utbildad till.

Tycker faktiskt det är lustigt att att du hetsar upp dig över detta...

Man visar för arbetsförmedligen att man söker AKTIVT och att vara kräsen finns det inte utrymme för, kan man inte få jobb inom ens yrke får man ta det som erbjuds.

Svar på tråden AMS tvingar mig att söka jobb i Göteborg och Luleå när jag bor i Enköping. Man med fast jobb, IVF osv :-(