• Anonym (Early bird?)

Lära sig bli en morgonmänniska?

Jag har aldrig varit morgonpigg. Som bebis sov jag till sju och i småbarnsåren var jag aldrig vaken för barnTV kl 8 (vi hade förstås inte kabel-TV, men hade vi haft det så...).

Jag ser helst att dagen börjar kl 9, men nu har jag fått ett jobb där jag behöver gå upp 05.45 (om jag ska duscha, fixa håret och klä mig - glöm frukost!). Går det att lära sig vara morgonpigg? Har ni några knep?

• Svar på tråden Lära sig bli en morgonmänniska?
  • Anonym (ida)

Köp en "wake-up light". www.google.se/.&fp=36c52e1e410c810d&psj=1&q=wake+up+light

Jag brukar bli deprimerad och tycka att det är fruktansvärt att gå upp tidigt, så jag köpte en sån lampa. Den gör så att jag varje dag vaknar på egen hand innan klockan ringer. Det gör att jag inte blir deprimerad och det känns inte jobbigt att gå upp eftersom jag inte behöver vakna med ett ryck. Det är välinvesterade pengar!

• Fiamedbarn

Motionera under dagen, lägg dig i tid efter nedvarvning, tvätta håret kvällen innan och förbered frukost och allt du ska ha med dig, gå upp max en timme innan du ska iväg, inte tidigare! Gå upp direkt, spela glad favoritmusik och prioritera frukost och morgontoalett (dvs nr2) - inte nödvändigtvis att göra dig snygg. Det kan du göra på tåget eller på toaletten på jobbet när du kommer fram. Sov så länge du kan men gå upp så du hinner ta det lugnt för att hinna äta helt enkelt. Det är skönt att ha magen och tarmen i ordning när man börjar dagen

Man kan också börja dagen med en halv koffeintablett innan man går ur sängen. Är du astmatiker funkar också bricanyl. Du kan ha en väckarklocka med fågelkvitter och ett ljus som stegras. Du kan också testa att vakna rätt i din sömncykel med hjälp av en app på telefonen.

Lycka till! 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • sär skriven
    Anonym (ida) skrev 2013-08-13 21:44:23 följande:
    Köp en "wake-up light". www.google.se/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=36c52e1e410c810d&psj=1&q=wak e+up+light

Jag brukar bli deprimerad och tycka att det är fruktansvärt att gå upp tidigt, så jag köpte en sån lampa. Den gör så att jag varje dag vaknar på egen hand innan klockan ringer. Det gör att jag inte blir deprimerad och det känns inte jobbigt att gå upp eftersom jag inte behöver vakna med ett ryck. Det är välinvesterade pengar!
    Jamen så hette den ju! Och du tycker den är bra?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (tvärtom)

Jag tror inte det går att göra om sig till morgonmänniska, men man kan nog hitta rutiner som gör att det blir någorlunda uthärdligt.

Själv är jag morgonmänniska och har väl aldrig mått så dåligt som när jag inte började jobba förrän 8:30. Det var som att två timmar av dagen bara försvann, och eftermiddagarna var nästan outhärdliga. Men hade jag haft de arbetstiderna en längre tid så hade jag nog sett till att börja träna eller något på morgonen så att den tiden inte blivit bortkastad.

• Punkster

Från att hela mitt liv varit extremt morgontrött (under en period hade jag en red bull stående bredvid sängen som jag drack på morgonen för att alls kunna ta mig ut i köket och brygga kaffe.) har jag blivit morgonmänniska det senaste halvåret. Det kommer sig också av att jag fick ett jobb där det krävdes att jag går upp tidigt, ca 5.30. Jag la om mina morgonrutiner (duscha kvällen innan, inte läsa tidningen, äta frukost på jobbet) och var konsekvent med att gå upp tidigt varje dag. Nu behöver jag inte ens dricka kaffe för att piggna till på morgonen, och vaknar av mig själv runt 8-9 på helgerna, när jag förut kunde sova till lunch. Så det går, om man vill och ger sig själv rätt förutsättningar.

• Tygtiiger

Om jag får sova ostört så sover jag helst mellan 01 och 08, ungefär. Men efter två barn har jag lärt mig att gå upp klockan sex Dessutom pendlar jag till jobbet och måste helt enkelt masa mig ur sängen vid sex för att komma till jobbet i tid. 

Underlätta morgnarna. Snooza inte!! Upp, bara upp, och in i duschen. Ta fram kläder kvällen innan för man är inte beslutskompetent på morgonen. Om du går förbi något fik eller liknande på väg till jobbet så köp en kaffe eller liknande de morgnar det känns extra tungt. Att köpa frukosten på vägen är dyrt men det känns iallafall för mig som en liten belöning vissa morgnar.

Det tar ett tag att vänja sig! Passa inte på att sova ut på helgen utan gå upp vid åtta då också, annars får du ett elände att vända tillbaka dygnet! 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Nyfiken gul

Mitt bästa tips som med 3 barn är ofrivillig morgonmänniska (och jag har lärt mig att tycka om tidiga mornar)  är att strukturera upp dina saker du ska göra på kvällen och morgonen. Rutiner, rutiner rutiner. 

Ladda kaffebryggaren på kvällen - bara trycka igång eller kör timer på morgonen

Lägg fram kläder på kvällen innan så du inte står o måste panikvälja kläder kl 6 på morgonen

Ät ALLTID frukost - PUNKT!  Det hjälper mot morgontrötthet och du slipper känna att timmarna släpar fram till lunch.   Frukost måste du prioritera -   du kan försöka ha drickyogurt hemma så du bara kan svepa i dig. Ät en frukt. Bre mackor på kvällen .  Ät något enkelt. Bara du äter.  

om valet på morgonen står mellan frukost o dusch så skulle jag  utan tvekan äta frukost.  Duscha på kvällen istället innan du lägger dig.   Måste du duscha för att vakna skulle jag lära mig att snabbduscha på max 5 min. Man måste faktiskt inte lägga hårinpackning och raka ben kl 5 på morgonen.   Skölj ur håret, tvåla in kroppen - klart"!    Klä på dig och ät frukost. Iväg.  

Du kan komprimera tiden på morgonen om du tänker till lite och därmed få chans att sova lite längre och få en bättre morgon. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ayyla
    Anonym (ida) skrev 2013-08-13 21:44:23 följande:
    Köp en "wake-up light". www.google.se/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=36c52e1e410c810d&psj=1&q=wak e+up+light

Jag vill så himla gärna ha en sådan! Tyvärr går inte jag och min kille upp samtidigt, han vill alltså inte ha en soluppgång 05.30 när han ska upp runt 9.. Det är nästan så jag funderar på separata sovrum ibland just för jag tror att detta skulle kunna hjälpa mig enormt på vintern. Jag har inga andra råd TS, är precis som du, sov till kl 9 om mornarna som bebis, känns inte som att jag är gjord för detta liv. Tyvärr är det dessa arbetstider som gäller för mitt yrke också, och det gillar jag så jag vill inte byta jobb bara för detta..
  • Nyfiken gul

Det viktigaste tycker jag är att du tänker igenom din morgon ordentligt och inte yrar upp kl 5 och inte vet vad du ska göra och så går klockan och du blir sen istället.

Tänk efter före helt enkelt och förbered dig på ett par jobbiga mornar innan du hittat rätt sorts rutiner.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fiamedbarn

Den spännande och naturliga fortsättningen på tråden är hur man somnar i tid! Det är där mitt främsta problem sitter. Nu borde jag sova till exempel, för lilleman somnade 19.00 vilket betyder att han kommer att vara pigg runt halv fem imorgon...om vi inte har en förskräcklig tur.

Men hur klubbar man sig själv? 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden Lära sig bli en morgonmänniska?