• Anonym (Early bird?)

Lära sig bli en morgonmänniska?

Jag har aldrig varit morgonpigg. Som bebis sov jag till sju och i småbarnsåren var jag aldrig vaken för barnTV kl 8 (vi hade förstås inte kabel-TV, men hade vi haft det så...).

Jag ser helst att dagen börjar kl 9, men nu har jag fått ett jobb där jag behöver gå upp 05.45 (om jag ska duscha, fixa håret och klä mig - glöm frukost!). Går det att lära sig vara morgonpigg? Har ni några knep?

• Svar på tråden Lära sig bli en morgonmänniska?
  • Fiamedbarn
    Fiamedbarn skrev 2013-08-13 22:01:43 följande:
    Den spännande och naturliga fortsättningen på tråden är hur man somnar i tid! Det är där mitt främsta problem sitter. Nu borde jag sova till exempel, för lilleman somnade 19.00 vilket betyder att han kommer att vara pigg runt halv fem imorgon...om vi inte har en förskräcklig tur.

Men hur klubbar man sig själv? 
    Främsta problem för att komma upp tidigt menar jag...det har jag kämpat med i alla år utan att komma in i fungerande rutiner. Trägen....trälar på.... 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Nu har alla kloka morgonmänniskor lagt sig!! Bara jag kvar

Ett tips för att bli trött på kvällen är att ha gulfärgade glasögon om man ska se TV eller titta på datorn eftersom det blåa ljus som sänds ut från dessa apparater är blått och uppiggande därför att det påminner om dagsljus... 

• andraadvent

Jag ogillar egentligen inrutade vardagsrutiner men vardagsmorgonar kan detta vara din räddning. Eftersom morgonbestyren går på autopilot om man vet vilka kläder man ska ha tex. behöver man inte vara jättepigg just när man går upp. Gör sånt som inte kräver så mycket vakenhet först. Börja med tandborstning, det gör inget om man är lite halvslö när man borstar tänderna. Blaska sedan ansiktet med iskallt vatten! Gör gärna morgonbestyren i samma ordning varje morgon, då behövs mindre tankeverksamhet samt att det går snabbare.
    Sätt på TV och märk att världen redan har vaknat. 

Men främst, om du tar bussen så märker du att det ofta är samma personer på morgonbussen. Nästan samma gäng varje morgon. Tänk då på att även de måste gå upp tidigt. Det är inte synd om dig! Självömkan är annars morgonhatarens största fiende *så synd om mig som måste gå upp innan klockan sex, snyft*         
    När du väl märker att världen faktiskt är igång känns inte kl 6 särskilt tidigt längre. Då blir kl 5 tidigt men 6 är "normal" tid.  

Vill även inflika att en halvtimme znooseing är fenomenalt för då är man mycket piggare. Rekommenderar starkt 2 väckarklockor, en för znooseing och en som är "NU- MÅSTE- DU -GÅ -UPP-ANNARS-BLIR-DU-FÖRSENAD" - väckarklocka.           

• sär skriven
    andraadvent skrev 2013-08-13 22:07:11 följande:

Jag ogillar egentligen inrutade vardagsrutiner men vardagsmorgonar kan detta vara din räddning. Eftersom morgonbestyren går på autopilot om man vet vilka kläder man ska ha tex. behöver man inte vara jättepigg just när man går upp. Gör sånt som inte kräver så mycket vakenhet först. Börja med tandborstning, det gör inget om man är lite halvslö när man borstar tänderna. Blaska sedan ansiktet med iskallt vatten! Gör gärna morgonbestyren i samma ordning varje morgon, då behövs mindre tankeverksamhet samt att det går snabbare.
    Sätt på TV och märk att världen redan har vaknat. 

Men främst, om du tar bussen så märker du att det ofta är samma personer på morgonbussen. Nästan samma gäng varje morgon. Tänk då på att även de måste gå upp tidigt. Det är inte synd om dig! Självömkan är annars morgonhatarens största fiende *så synd om mig som måste gå upp innan klockan sex, snyft*         
    När du väl märker att världen faktiskt är igång känns inte kl 6 särskilt tidigt längre. Då blir kl 5 tidigt men 6 är "normal" tid.  

Vill även inflika att en halvtimme znooseing är fenomenalt för då är man mycket piggare. Rekommenderar starkt 2 väckarklockor, en för znooseing och en som är "NU- MÅSTE- DU -GÅ -UPP-ANNARS-BLIR-DU-FÖRSENAD" - väckarklocka.           

Jag brukar tänka som du. Att jag i alla fall inte är ENSAM. Springer runt och tittar ut genom fönstren för att bekräfta att det inte BARA är mig det är synd om.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Nyfiken gul
    Fiamedbarn skrev 2013-08-13 22:01:43 följande:
    Den spännande och naturliga fortsättningen på tråden är hur man somnar i tid! Det är där mitt främsta problem sitter. Nu borde jag sova till exempel, för lilleman somnade 19.00 vilket betyder att han kommer att vara pigg runt halv fem imorgon...om vi inte har en förskräcklig tur.

Men hur klubbar man sig själv? 
    Det enda jag kan komma på så här som jag själv fått jobba med är att lära sig känna igen kroppens signaler på att den är trött och då inte motarbeta det. 
    Hjärnan behöver slappna av och varva ner - inte utmanas och aktiveras.

Man sätter sig inte och fikar kl 22 på kvällen med 3 avsnitt CSI på dvd-box... det säger sig självt att man inte somnar. ...

jag har även hittat en stopp-knapp , dvs efter ett visst klockslag gör jag inga hushållssysslor alls.  Det jag inte hunnit med fram till dess får jag helt enkelt lämna.  Efter det klockslaget (21)  så varvar jag ner och gör det jag behöver göra för att kunna känna mig trött. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fiamedbarn
    Nyfiken gul skrev 2013-08-13 22:17:10 följande:
    Det enda jag kan komma på så här som jag själv fått jobba med är att lära sig känna igen kroppens signaler på att den är trött och då inte motarbeta det. 
    Hjärnan behöver slappna av och varva ner - inte utmanas och aktiveras.

Man sätter sig inte och fikar kl 22 på kvällen med 3 avsnitt CSI på dvd-box... det säger sig självt att man inte somnar. ...

jag har även hittat en stopp-knapp , dvs efter ett visst klockslag gör jag inga hushållssysslor alls.  Det jag inte hunnit med fram till dess får jag helt enkelt lämna.  Efter det klockslaget (21)  så varvar jag ner och gör det jag behöver göra för att kunna känna mig trött. 
    Bra tips Varken jag eller sambon har hittat någon stoppknapp så det kommer nog ta ett tag att leta reda på den

Här är min nya tråd om hur man kan försöka lägga sig tidigt på kvällen också! Det är en gåta jag gärna vill lösa inom en snar framtid. 

Det finns så många kloka morgonfåglar här så jag hoppas att någon också kan ge min tråd lite trötta tips! 

Nu känner jag att jag borde sovit för en halvtimme sen och jag bara varvar upp....stressar för att jag inte lagt mig och gör fler saker för att hinna innan det blir ännu senare...såna motvallsmonster jag kämpar mot inom mig jämt!! 
  • andraadvent
    sär skriven skrev 2013-08-13 22:11:04 följande:
    Jag brukar tänka som du. Att jag i alla fall inte är ENSAM. Springer runt och tittar ut genom fönstren för att bekräfta att det inte BARA är mig det är synd om.
    Jo det hjälper en hel del :)           
  • Anonym (Early bird?)
    arianne03 skrev 2013-08-13 21:40:28 följande:
    Du kan duscha på kvällen så spar du tid

på vintern brukar det bli så. Dock är håret omöjligt fixa om det tvättats på kvällen.
  • Anonym (Rufs)
    Anonym (Early bird?) skrev 2013-08-14 07:05:18 följande:
    på vintern brukar det bli så. Dock är håret omöjligt fixa om det tvättats på kvällen.

Nej då, det går. Mitt hår kan se ut som fan själv när av vaknar, men en sprayflaska med vatten, en hårborste och plattång fixar grejen. :)
  • arianne03

Testa att spraya det våta håret med typ leave-in spraybalsam innan du går och lägger dig.

• MsM84

Det viktigaste för mig är att se till att lägga mig i tid så jag har fått sova mina timmar när jag ska gå upp. Är kroppen utvilad är det mycket lättare att gå upp. Gärna sluta med dator & tv en timme innan det är sovdags, duscha och göra mig ordning för sängen och sen ligga i sängen och läsa lite eller prata och mysa med sambon. 

På morgonen är wake up light bra för att hjälpa en vakna, och rutiner. Jag behöver sitta i lugn och ro på morgonen och dricka kaffe så det prioriterar jag och går upp lite tidigare för att få piggna till utan stress. 

• Nyfiken gul
    Anonym (Early bird?) skrev 2013-08-14 07:05:18 följande:

har du nån särskild frisyr eller långt hår så du tycker det blir omöjligt?

jag har hår till midjan och duschar nästan alltid på kvällarna då jag har ett skitigt jobb.  Mitt långa hår reder jag bara ut med fingrarna efter dusch, snurrar ihop det till en knut och fäster med ett hårband/snodd. På morgonen tar jag bort snodden och håret ramlar ner, fortfarande lite fuktigt. Borstar försiktigt ut det och formar min frisyr. Tar 5 min och jag slipper krångel o tovor.

rekommenderar balsamspray till extremt frizzigt hår.  Finns även balsam du använder i torrt hår som hjälp .  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nenne666

Jag va inte heller en morgonmänniska förr och jag hatar att stressa på morgonen. Så mitt knep att komma över det va att gå upp en timma innan jag behöver gå upp. Starta kaffet och göra mig klar fram tills jag egentligen skulle gå upp. Då har jag blivit pigg plus att jag hade nån timma att ta det lugnt. Det funkar för mig och jag gör så fortfarande. Jag har lärt mig att älska morgonen.

• Majken03

Har du provat den där appen som är en väckarklocka o registrerar din sömn och väcker dig när du sover som lättast? Har flera kompisar som är supernöjd med den och upplever att den funkar.

• Anonym (O)
    Majken03 skrev 2013-08-14 09:43:47 följande:
    Sleep cycle heter den.

Älskar den! Den är verkligen jättebra, dessutom snälla väckningssignaler.
  • Anonym (O)
    sär skriven skrev 2013-08-13 22:11:04 följande:
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.

Haha, brukade titta ut genom mitt fönster vid 6-tiden när jag bodde i ett lite mer socialt utsatt område och konstatera att det var bara två eller tre lgh i huset mittemot som var uppe samtidigt som mig (i ett jättehus, åtta våningar, tre uppgångar, sex lgh på varje plan). Det kändes deprimerande att vara den enda som jobbade. I kontrast var alltid nästan alla lgh upplysta sent på nätterna när jag gick upp på toa.
  • Anonym (Early bird?)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-14 07:27:02 följande:
    har du nån särskild frisyr eller långt hår så du tycker det blir omöjligt?
    Slät page som bara är slät om den rä våt vid stylingen.
  • Anonym (Early bird?)
    Nenne666 skrev 2013-08-14 07:31:47 följande:
    Jag va inte heller en morgonmänniska förr och jag hatar att stressa på morgonen. Så mitt knep att komma över det va att gå upp en timma innan jag behöver gå upp. Starta kaffet och göra mig klar fram tills jag egentligen skulle gå upp. Då har jag blivit pigg plus att jag hade nån timma att ta det lugnt. Det funkar för mig och jag gör så fortfarande. Jag har lärt mig att älska morgonen.
    Tror inte 04.45 är ett klockslag jag vill bekanta mig med ;)
Svar på tråden Lära sig bli en morgonmänniska?