• villis

Halt hund efter vila, tips?

Vår corgi tik på 6 år började halta lite förra onsdagen när hon legat och sovit ett tag, torsdagen var hon inte halt alls så jag utgick ifrån att det bara varit nåt tillfälligt.

Men nu till det jobbiga, vi åkte till stugan över helgen och från fredag eftermiddag till söndag kväll haltade hon rejält och vägrade låta mig ta i hennes ben.
    jag bokade tid hos veterinären i måndags och när vi dyker upp där är hon såklart hältfri, han böjde och kände men hon reagerade inget alls.

Vi fick åka hem utan något gjort då han inte kunde se något problem, på kvällen haltar hon igen när hon vilat på soffan.

Igår var hon haltfri, men idag har hon vilat en längre tid i soffan och haltar nu rejält igen.

Jag ska självklart ringa vet imorgon igen men nu vill jag ha förslag på vad det kan vara och om någon varit med om liknande. Veterinären trodde knappt på mig då jag sa att hälftan kom och gick såhär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-13 22:17
    oops, menar såklart att hon varit haltfri idag inte igår (fram tills ikväll vill säga)

• Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?
  • Akua

Jag tycker det låter som en klockren artros!!!!
    Såklart kan det vara annat också, hehe, men av det du berättar...

Min hund fick diagnotiserat artros för nästan ett år sedan. Och just med artros är det ju klassiskt att de haltar efter vila men sen kan vara "bra". 

Jag kan tänka mig at hon sprang omkring när ni åkte ut till stuga och det kan också förklara hältan. 

Ta upp frågeställningen "artros??" hos veterinären. Märkligt om denna inte kollade det eller nämnde det när ni var där sist.

Kan väl vara lite knepigt att upptäcka kanske om det är tidigt. Röntgen eller endast genom att enbart sträcka och böja i lederna som veterinären gjorde på min hund borde dock räcka för en bra veterinär.           

• villis

ja jag är också rädd för att det ska vara det, men jag tycker det är konstigt att hon inte reagerade alls på böjprovet?

jag ska ringa igen imorgon och hoppas på en ny tid i veckan så dom får röntga henne helt enkelt.

jag ville att han skulle ta blodprov och röntga men veterinären tyckte det var onödigt.

Finns det nåt mer som kan vara? inflamamtion i lederna pga överbelastning?

Hon har aldrig tidigare varit halt, men vi var uppe i fjällen för ca 1½ vecka sedan då hon ansträngde sig rejält och blev helt knäckt, tänkt om vi överbelastat något och fått en inflammation? hur kan dom se de?

mååånga frågor ;)

• ModestyB

Det låter tyvärr som artros. Tipsen jag har är att gå över till ett specialfoder för sund ledhälsa-eller komplettera det foder ni ger nu med glucosamin.
    Hunden ska hållas i så god kondition som bara är möjligt och hållas välmusklad året om. Använd täcke kyliga dagar och låt hunden sova på en varm fäll (om den nu inte redan sover i sängen). Lyft upp och ner, undvik hopp.
    När diagnos är ställd, genom röntgen, kolla om försäkringen täcker kostnader för rehab. Det är väldigt bra att låta hunden simma-mycket och länge. 

• Pinglans

Låter som artros...
    Jag har en amstaff på 8 år med artros, det går att medicinera och hon märker inte av det speciellt mycket idag.
    Hoppas det löser sig!

• villis

Jag hoppa ju att det har en annan förklaring men jag är nog rädd att ni har rätt.

På era artros hundar, kom det helt plötsligt lr märktes det av tidigare?

Jag får tvinga till mig en röntgen då och se hur landet ligger. Tyvärr är hon en väldigt låg och lång hund (welsh corgi) hund så allt innebär hoppande, bara låga trappsteg lrk anter är en mur för henne :/

hon sover i sängen och har täcke på vintern så där är det ju lugnt, får helt enkelt kika upp det.

• Akua
    villis skrev 2013-08-13 22:49:05 följande:
    ja jag är också rädd för att det ska vara det, men jag tycker det är konstigt att hon inte reagerade alls på böjprovet?

jag ska ringa igen imorgon och hoppas på en ny tid i veckan så dom får röntga henne helt enkelt.

jag ville att han skulle ta blodprov och röntga men veterinären tyckte det var onödigt.

Finns det nåt mer som kan vara? inflamamtion i lederna pga överbelastning?

Hon har aldrig tidigare varit halt, men vi var uppe i fjällen för ca 1½ vecka sedan då hon ansträngde sig rejält och blev helt knäckt, tänkt om vi överbelastat något och fått en inflammation? hur kan dom se de?

mååånga frågor ;)

Alltså min hund har ganska mycket artros och i alla leder i hennes fyra ben. Men ser knappt att hunden reagerar när veterinären böjer och sträcker i hennes ben. Men veterinären känner ju att det stramar och han hunden håller emot och så.

Röntgen är ibland inte nödvändig för just artros. En hund som har mycket ont, hennes röntgen skulle kunna visa INGET ALLS. Medan en hund som knappt har ont så syns det. Röntgen är alltså inte tillförligt när det gäller just artros.

Hoppas de hittar vad felet är!     
  • Dexter dot com

Se till att ta prov på bollrelia/anaplasma eftersom det ger oförklarliga hältor, smärta i muskler och leder.

• ModestyB
    Akua skrev 2013-08-14 00:47:05 följande:

Alltså min hund har ganska mycket artros och i alla leder i hennes fyra ben. Men ser knappt att hunden reagerar när veterinären böjer och sträcker i hennes ben. Men veterinären känner ju att det stramar och han hunden håller emot och så.

Röntgen är ibland inte nödvändig för just artros. En hund som har mycket ont, hennes röntgen skulle kunna visa INGET ALLS. Medan en hund som knappt har ont så syns det. Röntgen är alltså inte tillförligt när det gäller just artros.

Hoppas de hittar vad felet är!     
    Min hund har E-höfter och artros. Hon har full rörlighet i alla leder, är smärtfri och är i otroligt bra form. Det är enbart röntgen som avslöjar att hon har pålagringar osv, så jag tänkte att det är säkrast att röntga... När vår hund drabbades av akut smärta i ryggen för en tid sedan blev vi såå oroliga och ledsna, vi var säkra på att höfterna ballat ur-men det var "bara" spondylos, som nu har "läkt", vilket röntgen visade. Veterinären var helt chockad över hennes röntgenbilder, för hennes fysik avslöjar inget om hur hennes leder faktiskt ser ut, den här hunden är bara tre år, så vi hoppas att ett aktivt liv med massor av förebyggande muskelarbete ska hålla henne fräsch.

Just ja, borrelia, supertips!! 

• villis

tack för alla svar!
    Har fått en tid nu på fredag för hältutredning typ, jag hoppas just nu att dom hittar vad felet är, mår så dåligt av att se min glada hund ha ont och vara ledsen, och jag kan inte hjälpa henne.
    hoppas verkligen dom hittar vad felet är.
    Ifall de är artros, hur pass påverkar det hur länge hunden lever?
    jag förstår att den ju inte kanske blir lika gammal som en frisk men är det väldigt påtaglig skillnad?

• Akua
    villis skrev 2013-08-14 19:10:14 följande:
    tack för alla svar!
    Har fått en tid nu på fredag för hältutredning typ, jag hoppas just nu att dom hittar vad felet är, mår så dåligt av att se min glada hund ha ont och vara ledsen, och jag kan inte hjälpa henne.
    hoppas verkligen dom hittar vad felet är.
    Ifall de är artros, hur pass påverkar det hur länge hunden lever?
    jag förstår att den ju inte kanske blir lika gammal som en frisk men är det väldigt påtaglig skillnad?

Det är säkert olika från hund till hund hur mycket artrosen påverkar livkvaliteten och livslängden. Som en ovan här har skrivit så syntes det mycket artros på röntgen men hunden reagerade inte mycket. Men det kan vara tärt om också osv.
    Min hund är nu 10 år och hon påverkas mer och mer av artrosen. Det har spridit sig upp till ryggen nu också och hon har ont där med. När hon böjer sig ned, sträcker fram framtassarna (typ som lek-ställning) sprakar och knakar det i ryggen :S
    Hon käkar smärtstillande och antiinflammatoriskt varje dag och har ett speciellt och dyrt foder för artros.
    Men hon kommer nog leva bara 1-2 år till enligt veterinären. Sen är det inte riktigt rätt att ha kvar henne för hon kommer ju bara få mer och mer ont och det mest humana är då att ta bort henne :(
    Men min hunds mamma som är 2 år äldre har inte alls nå artros och pigg som bara den.

Som sagt, är nog väldigt olika.

Hoppas ni får nå svar!         
Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?