• villis

Halt hund efter vila, tips?

Vår corgi tik på 6 år började halta lite förra onsdagen när hon legat och sovit ett tag, torsdagen var hon inte halt alls så jag utgick ifrån att det bara varit nåt tillfälligt.

Men nu till det jobbiga, vi åkte till stugan över helgen och från fredag eftermiddag till söndag kväll haltade hon rejält och vägrade låta mig ta i hennes ben.
    jag bokade tid hos veterinären i måndags och när vi dyker upp där är hon såklart hältfri, han böjde och kände men hon reagerade inget alls.

Vi fick åka hem utan något gjort då han inte kunde se något problem, på kvällen haltar hon igen när hon vilat på soffan.

Igår var hon haltfri, men idag har hon vilat en längre tid i soffan och haltar nu rejält igen.

Jag ska självklart ringa vet imorgon igen men nu vill jag ha förslag på vad det kan vara och om någon varit med om liknande. Veterinären trodde knappt på mig då jag sa att hälftan kom och gick såhär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-13 22:17
    oops, menar såklart att hon varit haltfri idag inte igår (fram tills ikväll vill säga)

• Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?
  • Dexter dot com
    villis skrev 2013-08-14 19:10:14 följande:
    tack för alla svar!
    Har fått en tid nu på fredag för hältutredning typ, jag hoppas just nu att dom hittar vad felet är, mår så dåligt av att se min glada hund ha ont och vara ledsen, och jag kan inte hjälpa henne.
    hoppas verkligen dom hittar vad felet är.
    Ifall de är artros, hur pass påverkar det hur länge hunden lever?
    jag förstår att den ju inte kanske blir lika gammal som en frisk men är det väldigt påtaglig skillnad?
    Vill absolut råda dig att ta borrelia/anaplasmaprov och vänta på provsvaren innan du påbörjar en dyr hältutredning med allt vad det innebär. Det är så tråkigt att ha kastat pengarna i sjön om det visar sig att hunden har fästingburen sjukdom vilket går på ett par dagar att få reda på.
  • villis

tack för tipset om borrelia! Har läst på en del och det låter ju onekligen ganska likt, hon är ju slöare än vanligt och inte alls lika pigg. om det nu beror på sjukdom eller smärta i benet återstår att se.

ska ta upp det med veterinären :)

• Fanny b
    villis skrev 2013-08-13 22:58:15 följande:
    Jag hoppa ju att det har en annan förklaring men jag är nog rädd att ni har rätt.

På era artros hundar, kom det helt plötsligt lr märktes det av tidigare?

Jag får tvinga till mig en röntgen då och se hur landet ligger. Tyvärr är hon en väldigt låg och lång hund (welsh corgi) hund så allt innebär hoppande, bara låga trappsteg lrk anter är en mur för henne :/

hon sover i sängen och har täcke på vintern så där är det ju lugnt, får helt enkelt kika upp det.

Jag har en hund med artros och när hon fått ont så har det kommit snabbt.  Om det är artros hon har finns det ramper till bilar, så när hunden ska åka bil måste den inte hoppa in i bilen.  För artroshundar kan också friskvård i form av t ex simning eller water treadmil, där hunden är i en tank fylld med vatten och springer på löpband bra,
  • villis

ja jag läste på om träning osv, tyvärr har vi ingen möjlighet till vattenträning där vi bor :( bara på sommaren i sjön då, så de är riktigt surt. men ja, vi ser väl om dom kommer fram till något på fredag :)

• Akua
    villis skrev 2013-08-14 23:37:17 följande:
    ja jag läste på om träning osv, tyvärr har vi ingen möjlighet till vattenträning där vi bor :( bara på sommaren i sjön då, så de är riktigt surt. men ja, vi ser väl om dom kommer fram till något på fredag :)

Har ni varit hos veterinären idag? Vad sas? Fick du någon hjälp?
  • villis

Vi var hos veterinären idag och han gjorde böjprov och kände igenom henne, han trodde på att det var en inflammation typ av överbelastning lr skada som gjorde att hon blev stel.

Så hon är satt på vila och antiinflammatoriskt och smärtstillande nu framöver. Blir det ingen förbättring ska hon in och röntgas och ta borrelia prover, han tyckte det var onödigt att ta borrelia prov då vi bor så pass långt norr och det är tydligen knappt några fästingar här.

Han sa att om det vore artros så skulle hon reagera även när hon rörde på sig och att det inte bara skulle vara precis efter att hon vilat utan även vid belastning?

han kunde inte känna att musklerna lr lederna var svullna eller stramade så vi får väl testa och se. känns dock inte helt bra :/

• Akua
    villis skrev 2013-08-16 23:06:35 följande:
    Vi var hos veterinären idag och han gjorde böjprov och kände igenom henne, han trodde på att det var en inflammation typ av överbelastning lr skada som gjorde att hon blev stel.

Så hon är satt på vila och antiinflammatoriskt och smärtstillande nu framöver. Blir det ingen förbättring ska hon in och röntgas och ta borrelia prover, han tyckte det var onödigt att ta borrelia prov då vi bor så pass långt norr och det är tydligen knappt några fästingar här.

Han sa att om det vore artros så skulle hon reagera även när hon rörde på sig och att det inte bara skulle vara precis efter att hon vilat utan även vid belastning?

han kunde inte känna att musklerna lr lederna var svullna eller stramade så vi får väl testa och se. känns dock inte helt bra :/

Helt och hållet lögn att hunden skulle behöva reagera även vid belastning.

Min hund som har mycket artros...när jag började misstänka det så tyckte jag att hon ibland såg lite halt ut efter hon vilat och någon gång var det någon annan som påpekade att hon såg lite halt ut  men jag har aldrig sett henne påverkad när hon är uppe och rör på sig annat än att hon blir tröt efteråt om hon har tok-rejsat länge eller ibland lite stel när hon vilat.

Hoppas det ordnar sig för er!!

var det samma veterinär som tidigare?        
  • villis

Ja av de jag läst på om artros verkar det inte heller stämma med det han sa, men jag hoppas ju att det är en inflammation lr skada på nån mjukdel, det vore ju mkt bättre, men det kändes lite konstigt ändå.

Det var en annan veterinär nu, han böjde och kände mkt mer noggrant än den förra och lyssnade och diskuterade med mig om artros och borrelia, men han tyckte att hon var för ung för att börja visa artros redan nu (6år) så vi testar väl det här och håller tummarna!

annars åker jag in igen och då får dom köra hela kittet med röntgen och prover!

• MeAngeleyes

Prova att böja själv hemma, många hundar är lömska och visar inte smärta för vetten. Hemma i trygg miljö kan det vara en annan sak!
    Min ena hund har en handleddskada och reagerar med hälta efter vila, ren och fin i lederna, reagerade inte hos vet men hemma!
    Tänkte att hon kan ju ha vrickat sig när ni var i fjällen och det kan ju sitta i länge! Men hon ska absolut röntgas för att kolla hur lederna ser ut tycker jag!

• villis

jag har känt och böjt henne hemma, brukar böja våra hästar själv så jag tycker jag borde få en reaktion, men hon är inte svullen eller öm nånstans där jag kommer åt iaf :/

ja jag ville röntga men han ville vänta, så jag avvaktar väl ett tag och testar medicinen så ser vi :)

Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?