• novaaaa

Emmaljunga Super Viking

Gah! Blir galen i barnvagnsdjungeln... Vilken vagn ska man välja? Har alltid velat ha en Emmaljunga, och blev nu sugna på 2014 modellerna...

Vill ju så gärna känna på den och se hur den känns... Liten kommer först i december men vill ju så gärna ha så mycket som möjligt klart i tid ;)

Någon med tips och råd?

• Svar på tråden Emmaljunga Super Viking
  • novaaaa

Tror vi betala 8600:- men då tog vi en white letherette suffla till liggdelen och en blå till sittdelen utöver... Dom kostar väl 550:- resp 400:- tror jag.. :)

• Ezereht

Aa okej :) att edge duo s modellen som vi tänkte köpa först kan vara så mycket dyrare... Hade först tänk vit läder på sitt och liggdel 2014 modell. Den kostar ju 10 000:-

• novaaaa

Mm ville oxå ha vit läder först på vagnen vi tänkte, men ångrade oss när vi båda faktiskt blev så glada i vikingen :) väldans dyrt dock :/ :P

• Barnvagnstokig

Är vanliga edge chassi som är 67 cm här kommer info om duo s chassi från emmaljungas hemsida.

DUO S CHROME 
    DUO S CHASSI 
    DUO S BLACK CHASSI 
    DUO S WHITE CHASSI
    DUO S CRYPTONITE CHASSI

Vårt nya exklusiva Duo Combi chassi med svängbara hjul. Levereras med sportiga och punkteringsfria 310/230 mm lättviktshjul i alu-look. Sittdelen är vändbar och styret är ställbart i höjdled. Rymlig varukorg i textil. Väger enbart 14,1 kg med korg.
    Vikt chassi: 7,3 kg Vikt hjul: 1,2 kg Vikt sittdel: 6,1 kg Vikt liggdel: 5,6 kg Yttermått ihopfälld: 93x57x56 cm (inkl hjul, längd x bredd x höjd)

• Kakan87
    novaaaa skrev 2013-10-15 18:37:11 följande:
    Super Nitro och Super Viking har väl typ samma chassi om jag inte är helt fel ute?... Ville ha super Viking först då jag oxå velat ang däcken, men vågade inte chansa på att hinna få den om det var lång leveranstid :/

Men när vi kände på Viningen kändes den perfekt! :) får hoppas bara att den passar till hundpromenaderna och eventuella snöstormar bara ;)

Huvudsaken är att Liten trivs och är varm under vintern

Hej! Nu har det gått ett tag sen du skrev inlägget.. Hur gick det med vagnen? Vilka är för och nackdelarna?:) jag har gått och blivit kär i vikingen, men det finns inte så mkt att läsa om den..
  • novaaaa

vi älskar vagnen!! Nu har det dock inte snöat så mycket häri vinter så just den biten kan jag inte uttala mig om... ;)

Men den väldigt smidig och lättkörd! Ett litet minus är kanske om man ska ut och köra i skogen så är den inte jätte bra, men sålänge det inte är allt för guppiga vägar så är den perfekt :)

• Kakan87
    novaaaa skrev 2014-01-21 02:45:35 följande:

vi älskar vagnen!! Nu har det dock inte snöat så mycket häri vinter så just den biten kan jag inte uttala mig om... ;)

Men den väldigt smidig och lättkörd! Ett litet minus är kanske om man ska ut och köra i skogen så är den inte jätte bra, men sålänge det inte är allt för guppiga vägar så är den perfekt :)

Vad roligt!:) Det står mellan vikingen och Kronan City för oss som det ser ut nu iaf.. När du skriver köra i skogen, menar du grusväg eller mer riktig skogsstig? Har du använt sittdelen? Tror du att det går in en normalstor 1,5åring (eller helst en normslstor 2,5åring) plus fårskinn och åkpåse eller liknande? Vikingen är ju väldigt lång, men inte så bred.. Många frågor här:) väldigt tacksam för dina synpunkter:)
  • Kakan87
    Kakan87 skrev 2014-01-21 09:41:44 följande:
    Vad roligt!:) Det står mellan vikingen och Kronan City för oss som det ser ut nu iaf.. När du skriver köra i skogen, menar du grusväg eller mer riktig skogsstig? Har du använt sittdelen? Tror du att det går in en normalstor 1,5åring (eller helst en normslstor 2,5åring) plus fårskinn och åkpåse eller liknande? Vikingen är ju väldigt lång, men inte så bred.. Många frågor här:) väldigt tacksam för dina synpunkter:)
    Läste precis att ni fick lillisen nyss, (grattis:D), så ni har ju förmodligen inte provat sittdelen.. Men kanske några åsikter om den iaf??:)
  • novaaaa

Haha tack :) som sagt så har jag inte hunnit testa sittdelen då han bara är 4 veckor ;)

Grusväg funkar bra, och även hyfsat i skog men det är kanske inte lika bra stötdämpning som på andra vagnar... Guppar mycket... Men lilleman gillar det ;)

Lite snö har vi här och än sålänge så ha det inte varit några problem med det heller :D jag är helnöjd!

Dock kan jag väl hålla med om storleken på sittdelen, man vill ju inte att det ska bli trångt för snabbt och många har tydligen haft åsikter om att den ska vara liten... Men det verkar vara så olika när man kollar på bilder :O

• Mammau14

Varning för Emmaljunga Super Viking. Vi har sådan och bygeln på sittdelen låser inte fast. Barnens land hävdar att Emmaljunga känner till felet och haft problem med fler men återkallar inte vagnarna. Innan köpet läste vi på och gick på Emmaljunga enkom pga säkerhet. Ett beslut som vi ångrar. Litar inte alls på vagnen.

• modesty82

Vill ha en Emmaljunga super Nitro, suveränt med extra stora svängbara framhjul!

• Kakan87
    Mammau14 skrev 2014-01-21 15:23:03 följande:

Varning för Emmaljunga Super Viking. Vi har sådan och bygeln på sittdelen låser inte fast. Barnens land hävdar att Emmaljunga känner till felet och haft problem med fler men återkallar inte vagnarna. Innan köpet läste vi på och gick på Emmaljunga enkom pga säkerhet. Ett beslut som vi ångrar. Litar inte alls på vagnen.

Tack för att få höra en annan sida med.. Tänkte väl att det måste finnas fler nackdelar än den något smala sittdelen.
  • Kakan87
    modesty82 skrev 2014-01-22 01:44:06 följande:

Vill ha en Emmaljunga super Nitro, suveränt med extra stora svängbara framhjul!

Försökte googla bilder och kolla på Emmaljungas sida.. Det verkar ju vara samma chassi som på Super Viking ?
  • honeydew
    Kakan87 skrev 2014-01-22 07:41:04 följande:
    Försökte googla bilder och kolla på Emmaljungas sida.. Det verkar ju vara samma chassi som på Super Viking ?

Ja det är samma chassi till super nitro, super Viking och duo edge s (heter den så? Står still i huvudet...). Bara sittdelarna som skiljer dem åt, vilket man nu föredrar
  • Hannahej

I helgen var vi och provkörde Emmaljunga super viking och nu lutar det åt att vi kommer att beställa en sådan. Någon som har några erfarenheter av denna vagn att dela med sig av?

Svar på tråden Emmaljunga Super Viking