Inlägg från: aftereight |Visa alla inlägg
  • aftereight

Pojkar mindre värda än flickor?

RöttÄrSött skrev 2013-08-14 08:28:41 följande:
    Det kom en studie förmåga månader sedan där man sett (de senaste två deccenierna) att svenska par med två pojkar var mer benägna att skaffa ett tredje barn än de med två flickor. Det är knappast bara att man ska ha båda könen eller en ny grej...

Vi fick höra redan under graviditeten att vi fick "försöka igen" och "ni kommer skaffa en till" för att få en tjej.
    En tanke bara: Kan det vara så att pojkar generellt är enklare att uppfostra, och att man därför känner efter två pojkar att "Det här går ju hur bra som helst, vi skaffar en till", medans man är helt slut efter två flickor? :P Jag vet inte, jag har bara ett barn, en son på 6 månader och han är världens lugnaste, nöjdaste bebis.
  • aftereight

TS Om någon frågar om ni ska försöka igen, svara "Varför ska vi försöka igen när det blev perfekt på en gång?" eller nåt i den stilen. 

• aftereight
    gbgumman skrev 2013-08-14 17:04:27 följande:
    Jag tror att många har önskan om hur barnkonstellation ska se ut. Sedan tror man att alla tycker lika.

Min önskan såg ut så här.

1 jag ville ha en flicka

2 jag ville inte ha två flickor hellre två pojkar då.

3 jag ville max ha två barn, men även ett var ok.

Varför jag känner så här har jag bara aningar om, något exakt svar finns nog inte. Men inte beror det på att jag tror någon är lättare. Båda mina är lättare och svårare än den andra. Individer med andra ord.

Skulle dock aldrig säga att någon har fått fel bara för att deras familj inte såg ut som den jag drömde om.

Ok, fast mitt inlägg var svar på att det skulle vara vanligare att skaffa ett tredje när man fått två pojkar. Då är det inte för att man "tror" att det är lättare eftersom man isf vet om man tyckt det vart lätt eller svårt. Om man har två "svåra" barn kanske man inte är så sugen på ett tredje. Inte säkert att dom planerat från början hur många dom ska ha.
Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?