• AstridIsabella

Pojkar mindre värda än flickor?

Hej alla familjelivare! Jag vill mest bara skriva av mig och få veta om fler har liknande erfarenheter. För drygt två och halvt år sedan fick jag mitt första barn, en underbar liten pojke. Han har nu vuxit upp till en sprallig pratkvarn som förgyller mitt liv varje dag. För tre månader sedan fick jag mitt andra barn, en liten kille till. Den mysigaste lilla krabat man kan tänka sig. Jag blev störtförälskad i honom från allra första stund. Jag är lycklig, så lycklig och tacksam över att få vara mamma till de här två härliga grabbarna. Men så är det dessa kommentarer... Först min egen mamma som sa att hon hoppas att jag och min man får en tjej nästa gång. Jag frågade vad hon menade med nästa gång och fick till svar att vi självklart måste försöka igen. För inte hade vi väl gett upp hoppet om att få en tjej? Sedan var det min mans faster som inte ens gratulerade oss, utan slängde en blick min nyfödde och sedan sa "Vad tråkigt att det inte blev en flicka." Det är också flera vänner och bekanta som frågat mig om jag blev besviken över att det inte var en tjej "den här gången heller". Jag blir både arg och ledsen. Jag har inte önskat ett specifikt kön under någon av graviditeterna. Jag har önskat mig friska barn, och det är vad jag har fått. Hur skulle jag inte kunna vara nöjd med att ha fått två vackra, friska pojkar? Mina barn är det bästa jag har och jag har aldrig, inte ens för en sekund, önskat att de varit av motsatta könet. Om jag och min man skulle bestämma oss för att bli gravida igen, så skulle det inte vara för att försöka få en flicka. Det skulle vara för att få ett barn till och det barnet skulle bli oändligt älskat, oavsett kön. Finns det fler som blivit utsatta för sådana här okänsliga, och absurda, kommentarer och frågor? Vad svarar ni? Ge mig gärna tips för nästa gång vill jag verkligen få personen som spottar ur sig grodan att skämmas. Rejält! Hälsningar, lycklig mamma till två perfekta prinsar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:33
    Ursäkta kompakt text. Mina raderat försvann sv någon märklig anledning då jag postade tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 00:34
    Radbryt*

• Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?
  • Lindsey Egot the only one

Folk har ingen hyfs längre. Jag hade slutat prata med idioterna.

• Omogen citron

Det handlar inte om att flickor är mer värda utan att man "måste" få en av varje. Hade du haft två flickor hade alla tjatat om en pojke.

• Dragonball

Jag är också extremt nöjd med mina två pojkar. Nu är jag en sådan där "hemsk" som helst ville ha två pojkar. Hade inte hatat att få flickor direkt heller såklart. Hade älskat dem oavsett. Jag vet inte riktigt vad du bör svara. Jag har svarat "Jag har alltid helst vara velat ha pojkar så jag är nöjd" när folk kommer med liknande kommentarer, men det är ju fel det också. Då kommer det en fäljdfråga "Vad är fel på flickor då?" fast de uppenbarligen var de som började med att insinuera att det är fel på två pojkar...

Det är ganska dumma kommentarer så det kan man kanske också svara, att man tycker det är dumt att prata så. barn är barn och man älskar dem ju lika mycket oavsett kön. 

• Stin

Vet inte om det är en generationsgrej, för när min mamma fick min storasyster sa farfar nåt i stil med att "det gör ingenting, nästa blir säkert en kille!". Mamma fick tre flickor till efter det :)

• MalinEddie

Jag fick en flicka först och fick höra från bekanta "vilken tur, då spelar det ju ingen roll vad nästa blir"..
    Min familj eller våra nära vänner har dock aldrig fokuserat på vilket kön, bara ytliga bekanta.
    Vårt andra barn var en pojke och nu tjatar ingen.

Avskyr CIO-metoder.
  • BymBym

Jag har två tjejer och har aldrig fått kommentarer om att försöka få en tredje och att det då helst ska bli en kille. Så jag tror det är skillnad. Varför vet jag inte och vad spelar det för roll vilket kön det blir? TS fortsätt vara nöjd över dina killar

• Twinisar

Jag väntar en pojke och en flicka just nu och får alltid höra " ja men vilken tur, då behöver du inte skaffa flera barn"

Hahaha jaha ? Så då är jag "färdig" nu eller ?

Nej jag tror oxå det handlar om, inte att det är fel pp grabbar utan att du förväntas få en av varje minst.. Har dock ingen bra kommentar för dig att ge, det suger :/

• MeNoLike

Jag har tre pojkar och väldigt nöjd med dem men upplever att omgivningen/arbetskamrater/bekanta/ytliga "tycker synd om mig"
    Är nu gravid igen och alla nära och icke nära som säger något hoppas att jag får en tjej. Mig kvittar det.
    Min önskan innan jag fick barn var att jag ville ha en son, tror för att jag gärna velat ha en storebror jämt :p

• Flickan och kråkan

Vi har tre pojkar . Och fler barn blir det inte. Upplever också att folk tycker lite synd om oss som inte har någon flicka. Inte för att det är fel med pojkar utan just det där med att man "ska" ha en av varje.

• supersötasilversara

Otroligt klumpigt att kläcka ur sig något sådant. Folk har inte vett att tänka FÖRST och prata sen. Skriv till DNs vett- och ettikettexpery Magdalena Ribbing, hon brukar ge tips på suveräna svarsrepliker åt sådana kommentarer. Det är ju underbart att man får friska barn, det är det som är viktigt, oavsett kön, de är ju ens barn. Men jag vill tillägga (ska försöka att inte vara lika kumpiga som din familj och bekant + att jag säkert får flera påhopp), att det jag tror de menar är att det är roligt att ha en (flera) av varje för att de är olika kön och visst, oavsett kön har de ju olika personligheter, men det (ytliga saker javisst) är roligt att handla tjejkläder och fina klänningar, barbies och annat. Nu generaliserar jag men i alla fall av mkna barns klass- och förskolekompisar så leker pojkar oftare med typiska pojkleksaker och flickorna med flickleksaker (MEN såklart också allt däremellan). Kvinnor och män är olika och får man en dotter kan man relatera till varandra för dottern kommer att genomgå samma utveckling som en själv. Sen åt andra hållet så är det ju underbart som kvinna att få uppleva en sons utveckling eftersom det är något man inte genomgått. Det är ju likadan med våra vänner som har tre flickor, den mamman och pappan kommer ju inte få uppleva en sons utveckling och jag vet att de är supernöjda och lyckliga över sina tjejer men jockså att de hoppats på att få en son (utan att för den skull vara besvikna och ledsna).

Svar på tråden Pojkar mindre värda än flickor?