• Kjell2

snabb hjälp tack!

Hur ser vårdnaden ut?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Har ni inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Vem som helst av er kan ta och behålla barnen.

Du bör direkt kontakta familjerätten för en träff och eventuellt komplettera med en yrkan till tingsrätten om ett fastställt schema och ett interimistisk beslut.

Om barnen far illa hos pappan kan du även gå via soc med en orosanmälan. 

• Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 20:45:07 följande:

Ok, jag kände inte till det där med interimistiskt beslut. Hur går jag tillväga/ hur lång tid tar det? Har du någon erfarenhet?

Mm, känns tyvärr ALLTFÖR mycket som vilda västern... 
    Från att stämningen kommer in till tingsrätten tar det kring fyra veckor för att få ett intermistiskt umgängesbeslut. Ni bör skaffa ombud för att få saker rätt. Senare kommer sen ett slutgiltigt beslut efter .utredning. möte med FR mm.
  • Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 20:49:25 följande:
    Jag kan säga att jag har anledning till oro, men jag har för dåligt med bevis. Det är för vaga saker för att kunna få enskild vårdnad.

Jag vill inte att barnen ska tappa kontakten med sin pappa. 

EV ges pga samarbetsproblem. Inte dålig omvårdnad. Fixa ett ombud så ni driver detta rätt.
  • Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 21:24:36 följande:

Ja, ombud ska jag fixa direkt i morgon bitti. Nu är det dags att få ordning på detta, trött på att barnen inte ska veta när de ska till pappa...

Och att barnens pappa ska få komma och gå som han vill...   
    Även med ett fastställt schema går det inte att tvinga pappan att ta barnet under sina tider. Fördelen med ett fastställt schema är bla att ni enkalre kan säga nej om pappan vill ha tider utanför schemat eller få hjälp om pappan vägarar lämna tillbaka.

• Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-25 23:26:53 följande:
    Familjerätten i vår kommun förklarade att de inte kunde hjälpa oss, att det enda jag hade kvar att göra för att få till en uppgörelse om hur umgänget och boendet skall lösas är via tingsrätt.

Så jag tvivlar på att vi hamnar där igen... 

Vad som ofta händer, och troligtvis kommer hända även er, är att vid första träffen på tingrätten kommer domaren skicka er till familjerätten med order att komma överrens. Med er kommer ni få ett tydligt budskap att om en part inte ärligt försöker kommer överrens eller ens dyka upp kommer det inte vara något positivt vid huvudförhandlingen.

I detta läge tar i alla fall en del surproppar sitt förnuft till fånga och inser att en överrenskommelse där man får hälften är bättre än ett domslut där man riskerar att förlora allt.
  • Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-29 21:20:53 följande:

Ok.... det låter ju iofs vettigt. OM det innebär att vi får till en skriftlig överenskommelse... För får vi inte det så fortsätter ju bara kaoset. Tyvärr går det inte att ha några muntliga överenskommelser med honom.

Ställ i så fall ett absolut krav på at umgängesavtalet skall fastställas av FR, dvs skrftligt och påskrivet. Då har det samma rättskraft som en tingsrättsdom och vid trassel kan ni i extremfall begära verkställighet..

Svar på tråden snabb hjälp tack!