visa0 skrev 2013-08-16 20:20:14 följande:
Igår upptäckte jag att han lugnade sig markant om vi satte oss framför TVn med monotomt ljud och en flaska med mat. Då slocknade han ovanligt fort. Idag har jag burit runt på honom HELA dagen, jag har städat och han har suttit i sele på magen och det har funkat så länge han inte vart övertrött. När han blivit trött och börjat gnälla har han fått mat och därmed också blivit tillräckligt trött för att kunna somna in även i selen :O Ikväll gick nattningen som brukar ta minst 1timma endast 15minuter! Vi bytte blöja, tvättade av honom med ljummet vatten på skötbordet (att bada gör honom mer uppspelt) och i samband med detta "pratade" vi och busade lite, sen så satte vi oss på sängkanten framför TVn med mat. Han höll på att slockna i famnen men just då tog maten slut och han började sprattla, men då visste jag ju att han var ordentligt trött och "lugn" så la ner honom i hans säng, puffa rumpan någon minut och sedan somna han! Jag vågar inte hoppas på något ännu, så här snabbt har det ju endast gått idag så kanske är en tillfällighet. Men vad tycker din bebis om tv? Hur reagerar hon på monotoma ljud? Vi har inte problem med att han vaknar oftare än vanligt på natten (*peppar peppar*), utan att han är extremt svårsövd. Han vaknar som vanligt varannan/var tredje timma för mat, men sedan somnar han om. Men jag har läst att White noise ljud kan hjälpa bebisar att sova längre, kanske värt att testa för er? Behöver ju inte ta dammsugaren som vi gör när det är som värst, utan finns ju typ ljudet av porlande bäckar eller vattenfall osv. Men man ska tydligen ha det på mycket högre volym än vad man tror, det ska tex vid skrik överrösta barnets egna skrik (om de skriker) men inte vara så högt att det blir obehagligt.
Min dotter har precis somnat och på kvällen brukar det fungera att ge henne mat så somnar hon om hon är trött. Men jag kan ju inte ge henne flaska varje gång hon vaknar på natten. Och hon vill inte heller ha det, jag har försökt vid 2-3 tiden. Det konstiga är att hon sover så fint nu men om exakt en halv timma kommer hon hon vakna, klaga i en halv timma och så gör hon varje timma. Ibland somnar hon om när hon får nappen och jag vaggar henne lite, ibland gråter hon jätte mycket. White noise har jag erfarenhet av sedan min son. På dagarna kunde han bara somna till tinande vatten i badrummet och vaggas. Har testat det med min dotter, fungerade 2 ggr. Idag gick inte ens det. Jag ska nog göra som du gör , ha henne i sele och bära hela tiden så ska vi se om hon blir tryggare. Värt ett försök. Jag bär på henne mycket nu också, hon vill alltid ha mig eller min man i närheten. Annars gråter hon. Men jag ska anstränga mig att göra det ännu mer. Hon kanske behöver det.