Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
Jag har en liten grabb på 3 månader (14,5 vecka) som absolut inte vill sova! Han har alltid vart något svårsövd, men inte alls på den här nivån. Tidigare kunde han somna i famnen efter att ha bråkat ett par minuter, men nu är det totalt omöjligt.
Känns som vi prövat allt för att få honom att sova varken, vagn, vagga, ligga själv, ligga på mage, sätta på White noise ljud, klassisk musik eller sitta och skumpa på pilatesboll fungerar. Ibland fungerar det att åka bil, om han är extremt trött -men inte gnällig, ibland fungerar det att gå ut med honom i sele, men oftast är det ren utmattning som tillslut tar knäcken på honom.
Såhär är det från morgon till kväll (ej på natten *peppar peppar*), jag ser ju att han är trött och tar honom precis då han börjar gnugga ögon eller gäspa för att sova. Oftast "gosar" han in sig och blundar, men så fort han slappnar av så sprattlar han till och börjar veva och vifta. Det är precis som att han verkligen inte vill sova, fastän han är jättetrött. När vi är ute och går i selen måste han vara vänd utåt, annars blir han hysterisk... Han vill se ALLT och ögonen är stora som tefat. Jag har även testat att skriva ner när det börjar synas att han är trött för att hinna "ta honom" innan övertröttheten kickar in, men utan resultat.
Problematiken började för ca. 1 vecka sedan, i samband med vaccinationen. Vet inte om det finns något egentligt samband eller om det bara är slumpen. Man har ju läst diverse berättelser om "vaccinskador" och kan inte låta bli att oroas.
Jag tänker att det kanske är den 4e utvecklingsfasen? Vet att det kanske är lite "tidigt" för den att starta när han endast var 13,5vecka... Men jag upplever att han alltid vart lite tidigare med att lära sig nya saker. Jag har ju visserligen ingen jättekoll på hur andra bebisar i hans ålder är men när jag läser "att växa och upptäcka världen" så ligger han oftast något före i de moment de kan vid en viss ålder.
Ni med liknande erfarenheter, har ni något tips? Vad har fungerat för er? Är detta bara en fas? När brukar det isf ge med sig? Kan det bero på vaccinationen?
Jag ammar inte, så kan inte amma honom till sömns heller och ge ersättning för att lugna honom fungerar inte och att försöka mata honom proppmät går inte heller. Han äter bara pyttelite åtgången och tvärvägrar sedan att ens öppna munnen för nappflaskan.