• visa0

Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?

Jag har en liten grabb på 3 månader (14,5 vecka) som absolut inte vill sova! Han har alltid vart något svårsövd, men inte alls på den här nivån. Tidigare kunde han somna i famnen efter att ha bråkat ett par minuter, men nu är det totalt omöjligt. 

Känns som vi prövat allt för att få honom att sova varken, vagn, vagga, ligga själv, ligga på mage, sätta på White noise ljud, klassisk musik eller sitta och skumpa på pilatesboll fungerar. Ibland fungerar det att åka bil, om han är extremt trött -men inte gnällig, ibland fungerar det att gå ut med honom i sele, men oftast är det ren utmattning som tillslut tar knäcken på honom. 

Såhär är det från morgon till kväll (ej på natten *peppar peppar*), jag ser ju att han är trött och tar honom precis då han börjar gnugga ögon eller gäspa för att sova. Oftast "gosar" han in sig och blundar, men så fort han slappnar av så sprattlar han till och börjar veva och vifta. Det är precis som att han verkligen inte vill sova, fastän han är jättetrött. När vi är ute och går i selen måste han vara vänd utåt, annars blir han hysterisk... Han vill se ALLT och ögonen är stora som tefat. Jag har även testat att skriva ner när det börjar synas att han är trött för att hinna "ta honom" innan övertröttheten kickar in, men utan resultat.

Problematiken började för ca. 1 vecka sedan, i samband med vaccinationen. Vet inte om det finns något egentligt samband eller om det bara är slumpen. Man har ju läst diverse berättelser om "vaccinskador" och kan inte låta bli att oroas.

Jag tänker att det kanske är den 4e utvecklingsfasen? Vet att det kanske är lite "tidigt" för den att starta när han endast var 13,5vecka... Men jag upplever att han alltid vart lite tidigare med att lära sig nya saker. Jag har ju visserligen ingen jättekoll på hur andra bebisar i hans ålder är men när jag läser "att växa och upptäcka världen" så ligger han oftast något före i de moment de kan vid en viss ålder. 

Ni med liknande erfarenheter, har ni något tips? Vad har fungerat för er? Är detta bara en fas? När brukar det isf ge med sig? Kan det bero på vaccinationen?

Jag ammar inte, så kan inte amma honom till sömns heller och ge ersättning för att lugna honom fungerar inte och att försöka mata honom proppmät går inte heller. Han äter bara pyttelite åtgången och tvärvägrar sedan att ens öppna munnen för nappflaskan.           

• Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
  • Aileen Allannah

Visst kan det vara vaccinationen som spökar lite, han kanske har haft ont och haft lite feber efteråt? Men kring tre månaders ålder är väldigt många barn lite "trassliga", med både mat och sömn. Mina yngsta har också sprattlat sig vakna, men jag lindade en filt runt överkroppen vid läggningen, det hindrade sprattlet, och så snart bebisen somnat tog jag bort den igen. Men det kräver förstås att man har uppsikt över bebisen hela tiden den är lindad.

Kanske kan vara värt att prova, om det är just det som väcker honom?

• Liten till

Jag hade bärsele och takida på lagom högt och stod och gungade framför tv:n. Funkade alltid! (Nej men nästan)Tror att låtar med bas är sövande. Men det är min egen teori ;)

Lycka till!

• Pnillan
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 20:42:55 följande:

Visst kan det vara vaccinationen som spökar lite, han kanske har haft ont och haft lite feber efteråt? Men kring tre månaders ålder är väldigt många barn lite "trassliga", med både mat och sömn. Mina yngsta har också sprattlat sig vakna, men jag lindade en filt runt överkroppen vid läggningen, det hindrade sprattlet, och så snart bebisen somnat tog jag bort den igen. Men det kräver förstås att man har uppsikt över bebisen hela tiden den är lindad.

• visa0
    Liten till skrev 2013-08-14 20:46:43 följande:
    Jag hade bärsele och takida på lagom högt och stod och gungade framför tv:n. Funkade alltid! (Nej men nästan)Tror att låtar med bas är sövande. Men det är min egen teori ;)
    Lycka till!

Ja, tvn gillar han ju... har prövat sitta på pilatesboll och guppa framför tvn men det har inte dugit. Men för testa med bärselen också och sätta på lite takida haha ;D
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 20:42:55 följande:

Nej han har inte haft någon feber, ont är ju svårt att veta. Men han skrek non-stop i 3-4timmar på kvällen när han fått vaccinationen och ingenting hjälpte, så det är inte helt omöjligt. Han har också vart extra kinkig generellt efter vaccinationen, men det är ju så svårt att veta. Har prövat ge honom Alvedon, men inte märkt någon nämnvärd skillnad :( 

Prövade att linda honom igår och då blev han helt hysterisk, tårarna sprutade. Men man kanske ska linda innan de blir jättejätte trötta? För det var han ju igår.   

• sisss1234

Bärsele och hårfön :) downloada appen the wonder weeks så kan du se om han har en utvecklingsfas!

• Alexi

Men vad händer om ni bara låter honom vara vaken? Skippar alla ansträngningar att få honom att sova? Han bara får vara med er som han vill? Skriker han då eller vad händer?

• Litenåfin

Jag är med lite nyfiken på vad som händer om ni bara låter honom vara... Somnar han aldrig? Är det ni som vill att hans sovmönster ska vara på ett visst sätt?

• Natulcien
    Litenåfin skrev 2013-08-14 21:27:09 följande:
    Jag är med lite nyfiken på vad som händer om ni bara låter honom vara... Somnar han aldrig? Är det ni som vill att hans sovmönster ska vara på ett visst sätt?
    Jag fick samma tanke när jag läste TS...
  • visa0
    Alexi skrev 2013-08-14 21:08:16 följande:
    Men vad händer om ni bara låter honom vara vaken? Skippar alla ansträngningar att få honom att sova? Han bara får vara med er som han vill? Skriker han då eller vad händer?

Han skriker, vi har försökt att låta honom vara vaken med oss och bara bära runt på honom så att han är hyffsat nöjd. Men efter någon timma så är han så trött att han blir helt otröstlig och då spelar det ingen roll vad vi gör, det som hjälper då är att sova om än så bara 30min eller mindre.
    Litenåfin skrev 2013-08-14 21:27:09 följande:
    Hade det bara vart att hans sovmönster gällande tider han sov på vart lite obekväma hade inte gjort så mycket, jag är ju hemma och dessutom är vi ju två som kan dela på ansvaret. Men nu är han ju trött och skriker/gråter av trötthet. Men det är ju klart han somnar tillslut, när han är helt slutkörd och har skrikigt sig blå i ett par timmar. 

Det är inte så att han är trött, men nöjd. Utan han är trött och väldigt missnöjd.

Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?