Inlägg från: SpinderellaTarantella |Visa alla inlägg
  • SpinderellaTarantella

Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?

Med barn 1 har vi haft stora problem med att få henne att somna, både dagtid och kvällstid. Det började kring 6 månaders ålder och pågår än idag när hon är 3, 5. Jag har tyvärr inga handfasta råd att ge, vi har provat allt men inget fungerar.

Det jag dock har lärt mig och som jag tänker på nu när barn nr 2 snart är 5 månader, är att inte fastna i ritualer som man inte vill köra med framåt. Alltså tänk långsiktigt. Vid 3-4 månader börjar det bli viktigt med rutiner, så skapa redan nu rutiner som håller och som du tycker är okej. I ren desperation är det lätt att ta den enkla vägen, men i långa loppet kanske det inte är så kul att t ex barnet alltid måste vaggas till sömns, vagnas, köras i bil etc.

Vi satt bredvid dotterns spjälsäng och typ "låtsassov" i två timmar varje kväll under ett års tid och när vi försökte bryta detta skrek hon tills hon spydde. Efter många om och men lyckades vi bryta det, men nu bråkar hon på andra sätt...

En annan sak jag tänker på nu med tvåan är att inte hålla på i det oändliga. Somnar han inte tar jag upp honom och tar en paus ett tag. Håller inte på i timtal denna gång.

Det är du som förälder som måste bestämma hur du vill att läggningen ska gå till och försöka styra barnet dit!

Jag kör uteslutande på vagnen dagtid och sängen kvällstid och har haft fasta rutiner på det sen han var ca tre månader. Det hoppas jag på att det håller framåt också....

Lycka till!

• SpinderellaTarantella

Från början när han var mini mini så somnade han ju med mig i min famn, men sedan typ tre månaders ålder somnar han ensam i sin säng.

Vi byter blöja, sätter på pyamas och matar (flaska) på nedervåningen och sedan går jag upp och lägger honom i hans säng. Vi finns hela tiden rummet, men utom synhåll och han somnar oftast inom 20 min. Ibland får man stoppa i honom nappen några gånger och om han protesterar och börjar "jobba upp sig" så brukar jag stå och stryka honom över kinden en stund till han lugnar sig. Är han lite för pigg eller har svårt att komma till ro så brukar jag hänga dit en mobil som han kan titta på en stund. Den tar jag dock bort när det är sovdags så att han inte "fastnar" i den.

Poängen är att jag vill att han ska somna ensam i sin säng utan så mycket hjälp så att vi inte fastnar i samma mönster som med syrran.

Han protesterade lite i början och vid något tillfälle har jag fått ta upp honom en stund (även om man bör undvika det) när han har varit otröstlig och inget annat funkat. Men då har jag lagt ner honom igen så han ändå somnat i sin säng när han lugnat sig.

Detta funkar som sagt bra för oss än länge och jag hoppas det består. På dagen har han inte så fasta sovtider än men han sover alltid i vagnen för att på så vis också skilja på dag-och nattsömn.

• SpinderellaTarantella
    Palma 81 skrev 2013-08-16 14:50:41 följande:
    Jag har samma problem som du har med min dotter. Vad jag än gör vill min lilla tjej inte somna utan skrik senaste 10 dar. Hon är 4 månader nu och har sovit utan problem i 5-6 timmar per natt innan. Men senaste tiden vaknar hon varje timme även på natten och det hjälper inte att jag vaggar eller lägger henne bredvid mig. På dagarna skriker hon sig till sömns. Hon vill inte att jag vaggar henne eller lägger ifrån henne så att hon somnar själv . Jag har sjungit för henne, spelat upp lugnande musik som hon tyckte om innan och försökt lägga henne lite tidigare. Ingenting jag gör hjälper. Känner mig som urusel mamma som inte kan trösta sitt barn! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu ligger hon och sover efter en timmas skrikande och hon snyftar i sömnen och jag mår jätte dåligt, gråter över detta och är riktigt deprimerad. vet inte vart mitt barn har tagit vägen och var är min moders instinkt??? Hon är inte mitt första barn heller.. Annars är hon glad och frisk liten tjej. Ni kloka mammor där ute finns det slut på det här?

Vad äter hon? Får hon i sig tillräckligt med mat?
  • SpinderellaTarantella

Jag tipsa om barnläkaren Berndt Eckerbergs metod och broschyrer som finns på www.eckerberg.se. Jag hade kontakt med honom under en period och hans metod funkar faktiskt, om man orkar vara ihärdig nog.

Om inte annat finns mycket bra fakta om barns sömn på hemsidan

Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?