Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
Med barn 1 har vi haft stora problem med att få henne att somna, både dagtid och kvällstid. Det började kring 6 månaders ålder och pågår än idag när hon är 3, 5. Jag har tyvärr inga handfasta råd att ge, vi har provat allt men inget fungerar.
Det jag dock har lärt mig och som jag tänker på nu när barn nr 2 snart är 5 månader, är att inte fastna i ritualer som man inte vill köra med framåt. Alltså tänk långsiktigt. Vid 3-4 månader börjar det bli viktigt med rutiner, så skapa redan nu rutiner som håller och som du tycker är okej. I ren desperation är det lätt att ta den enkla vägen, men i långa loppet kanske det inte är så kul att t ex barnet alltid måste vaggas till sömns, vagnas, köras i bil etc.
Vi satt bredvid dotterns spjälsäng och typ "låtsassov" i två timmar varje kväll under ett års tid och när vi försökte bryta detta skrek hon tills hon spydde. Efter många om och men lyckades vi bryta det, men nu bråkar hon på andra sätt...
En annan sak jag tänker på nu med tvåan är att inte hålla på i det oändliga. Somnar han inte tar jag upp honom och tar en paus ett tag. Håller inte på i timtal denna gång.
Det är du som förälder som måste bestämma hur du vill att läggningen ska gå till och försöka styra barnet dit!
Jag kör uteslutande på vagnen dagtid och sängen kvällstid och har haft fasta rutiner på det sen han var ca tre månader. Det hoppas jag på att det håller framåt också....
Lycka till!