Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
Om detta sker i samband med att han är jätteintresserad av att upptäcka världen kan jag tänka mig att han får många nya intryck som är skrämmande och förvirrande som han inte riktigt ännu kan förstå och bearbeta. Att somna är ju att förlora kontrollen och är man inte riktigt trygg blir det ju obehagligt! Så jag tror det är en fas han går igenom.
Jag tror att din son behöver extra mycket trygghet, kärlek och uppmärksamhet just nu. Se till att han blir stimulerad på dagarna (inte minst fysiskt!) men inte överstimulerad och se till att ni har lugnt innnan han ska sova så att han får en chans att varva ner. Utan TV och massa intryck. Lägg honom gärna i din egen säng och ligg och mys, läs, gosa och prata lugnt om hur fin han är och förklara enkelt vad som hänt under dagen för att hjälpa honom att landa och slappna av.
Jag tror i alla fall att han behöver mycket närhet och trygghet nu för att få hjälp att lugna det kaos som uppstår när alla intryck som är spännande på dagen men skrämmande på kvällen börjar snurra runt. Och somna/sov gärna bredvid honom om det går.
Lycka till!