• Linda5

LCHF vi som kör strikt

Toppen. Jag har tappat 22kg sedan januari-12. Gubben min 20kg sedan augusti-12. För de kritiska släktingar som tror vi kommer att dö så går vi på regelbundna läkarkontroller. Dessa ha visat att vi gör helt rätt. Att gubben blev av med sin astma trodde vi väl inte innan men så är det nu. Vi mår kanon och ser det inte som en diet utan en livsstil. Återkommer när mer tid finns.

• Linda5

I buffetidningen som kom denna veckan hade dom recept på egensyrade grönsaker. Jag tänkte testa att göra egen surkål. Vitkål är favoriten här just nu. Smörstekt eller gräddkokt. baconfräst brysselkål är också smarrigt.

• Linda5

Varit på utbildning idag och hade glömt beställa annan mat. Pastasallad med bröd o lätta. Körde till willys och plockade ihop en egen sallad. Mycket av kött/skaldjur, några mozzarellakulor och lite avokado överst garnerade jag med lite sallad. Totalt 250g. Självklart :) hade jag min majonästub i väskan så efter det så vart jag mätt. Funkar ju faktiskt kanon med salladsbarerna om man behöver.

• Linda5

En tanke..... Många som säger sig äta lchf menar på att om dom lunchar ute så hoppar dom potatis/ris/pasta men äter sallad grönsaker o sås Jag räknade lite o 1dl sås (typ gräddsås) innehåller mellan 5-7 kh/dl. Inte konstigt att en del har svårt att gå ner då. Många bäckar små. Om man verkligen räknar så blir det massor av kh i nästan ingenting.

• Linda5
    Jimman skrev 2013-09-25 18:53:04 följande:
    Sås innehåller ju ofta vetemjöl så det ska man inte äta , egengjord sås funkar

Visst är det så. Men tyvärr är det många som tror att lchf bara är att ta bort bröd, ris, pasta. Ville belysa lite extra hur mycket kolisar det lilla ger, likadant med morötter som många tycker är helt ok. Vi är en grupp som träffas och pratar kring lchf och endel verkar inte förstå hur mycket dom verkligen stoppar i sig och ändå påstår sig vara strikta.
  • Linda5
    Jimman skrev 2013-09-25 20:31:32 följande:
    Det beror ju på vilken grad du äter efter oxå

Så är det ju, men om man säger sig vara strikt och skryter vitt och brett om hur duktig man är på lchf så förväntar jag mig att den personen håller något så när liberalt. Att köpa Rydbergs räksallad och stoppa i sig en burk och tro att det bara är majonäs o räkor så det ger inga kolhydrater när man kan vända på burken och läsa att den innehåller 3,5g kh/ 100g. Blev så frustrerad av diskussionen bara. Här på strikta sidan så tänkte jag man kunde ta upp lite fällor som det verkar vara endel som faller i.
Svar på tråden LCHF vi som kör strikt