• jajja

    Emma Green Tregaro, rätt eller fel?

    Emma Green Tregaro, har i protest mot Rysslands antigaylagen målat sina naglar i regnbågensfärger.
    Jag har skrivit mer i bloggen angående frågan www.frugnu.blogg.se
    Vad tycker du och tänker kring detta?


  • Svar på tråden Emma Green Tregaro, rätt eller fel?
  • jajja
    Mälaröbo skrev 2013-08-15 18:54:34 följande:

    Personligen tycker jag det är mycket sympatiskt med fredliga "protester" i världssammanhang!


    Ja, ett litet enkelt sätt att visa var man står. Fredligt och bra!
  • Förvånad svensk

    Jag tycker att Emma gjort helt fel i detta.
    I alla andra sammanhang har vi svenskar (med andra) tyckt att man INTE ska blanda ihop idrott och politik,
    oavsett det är en fotbollsmatch mellan två länder som har legat i krig eller om det gäller bojkott av ett evenemang.
    Vi kan inte stå upp och säga att det är löjligt ena gången och att idrott och politik inte hör ihop, medan vi står bakom Green-Tregaro den andra gången när hon genom idrotten drar in ett annat lands politik...
    PS.
    Kan meddela att jag tycker precis likadant som Green-Tregaro i frågan, men det hör inte till saken!

  • En till mamma
    jajja skrev 2013-08-15 18:45:38 följande:
    Emma Green Tregaro, har i protest mot Rysslands antigaylagen målat sina naglar i regnbågensfärger. Jag har skrivit mer i bloggen angående frågan www.frugnu.blogg.seVad tycker du och tänker kring detta?

    jag hade nog oxå gjort något liknande om jag hade varit där.
  • Zeldis
    Förvånad svensk skrev 2013-08-16 14:27:18 följande:
    Jag tycker att Emma gjort helt fel i detta.
    I alla andra sammanhang har vi svenskar (med andra) tyckt att man INTE ska blanda ihop idrott och politik,
    oavsett det är en fotbollsmatch mellan två länder som har legat i krig eller om det gäller bojkott av ett evenemang.
    Vi kan inte stå upp och säga att det är löjligt ena gången och att idrott och politik inte hör ihop, medan vi står bakom Green-Tregaro den andra gången när hon genom idrotten drar in ett annat lands politik...
    PS.
    Kan meddela att jag tycker precis likadant som Green-Tregaro i frågan, men det hör inte till saken!
    Håller med. Man kan hitta andra sätt att protestera på.
  • Engångspostaren

    Ehhh, jag tänker väl mest att man målar naglarna mest hur man vill. Om hon inte ställer sig upp och tar tillfället i akt att protestera muntligen eller liknande inför hela stadion så är väl några regnbågsfärgade naglar inget som rimligen borde provocera ens den mest lättprovocerade.

  • Cal XVI Gustf

    Hon får såklart göra som hon vill. Dock tycker jag det är lite konstigt att hon väljer att protestera just nu mot den förhållandevis milda antihomolagen i Ryssland samtidigt som hon var knäpptyst för ett par år sen när hon tävlade i Doha där man har betydligt strängare lagstiftning.

    Noterade också att Abeba Aregawi inte höll med Emma.

  • jumos
    Mälaröbo skrev 2013-08-15 18:54:34 följande:

    Personligen tycker jag det är mycket sympatiskt med fredliga "protester" i världssammanhang!


    Håller med!
  • JTA

    Noterar att kritiken mot homofoben Abeba Aregawi blivit ytterst mild. DN idag lägger skulden på idrottsförbundet, som inte förberett Abeba på vad hon borde svara (istället för att stå för sina åsikter?). Och dessutom synes DN ifrågasätta att man ifrågasätter kritik mot Abeba Aregawi:


    "Och varför är det alltid den som påstår sig förespråka allas lika rätt och allas lika värde som är för åsiktsreglering? Är den som inte håller med Emma homofob? Är den som inte håller med Abeba rasist?"


    www.dn.se/sport/esk-ledningens-sak-att-inte-emmas-naglar-ger-en-spricka/


     


    Media har bråda dagar när invandrares åsikter krockar med hbt.

  • Betty Boop
    jajja skrev 2013-08-17 12:03:24 följande:
    Fest hela dagen, blåbärsbaguette, kladdkaka med olika recept www.frugnu.blogg.se

    Vad har det med tråden at göra? Varför spammar du tråden??

    För övrigt tycker jag att Tregaro och alla andra får måla sina naglar som de vill!   
  • Cal XVI Gustf
    JTA skrev 2013-08-17 12:20:58 följande:
    Noterar att kritiken mot homofoben Abeba Aregawi blivit ytterst mild. DN idag lägger skulden på idrottsförbundet, som inte förberett Abeba på vad hon borde svara (istället för att stå för sina åsikter?).
    Bolt var bättre förberedd när nåt stolpskott till journalist på en svensk blaska frågade samma sak. Han sa att alla har rätt att föra fram sina åsikter men att han själv inte hade någon synpunkt på det utan bara var där för att tävla. Så borde Abeba också lärt sig att man ska säga Skrattande

    Sen har man haussat henne ordentligt sista tiden och jublat som aldrig för när hon tog guld. Då blir det lite konstigt om man direkt samma dag eller dagen efter plötsligt skulle framställa henne som skurk pga ett uttalande. Det spelar nog också in att hon pratar dålig svenska och ibland behöver använda sig av tolk när hon gör intervjuer. På grund av språkförbistringen kan man (inom media) inte känna sig helt säkra på att det hon säger faktiskt är exakt det hon tycker.
  • Cal XVI Gustf

    Jag tycker också att murvlarna inom svensk undermålig media borde koncentrerat sig på att fråga både Aregawi och Bolt om det idrottsliga istället för att ta upp en politisk markering som en annan idrottare gjort.

  • Engångspostaren
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-17 04:00:24 följande:
    Hon får såklart göra som hon vill. Dock tycker jag det är lite konstigt att hon väljer att protestera just nu mot den förhållandevis milda antihomolagen i Ryssland samtidigt som hon var knäpptyst för ett par år sen när hon tävlade i Doha där man har betydligt strängare lagstiftning.

    Noterade också att Abeba Aregawi inte höll med Emma.
  • jajja
    Betty Boop skrev 2013-08-17 13:45:41 följande:

    Vad har det med tråden at göra? Varför spammar du tråden??

    För övrigt tycker jag att Tregaro och alla andra får måla sina naglar som de vill!   
    För det första är det jag som

    Startat tråden för det andra kanske du kan förstå att det var ett misstag.... Jag ber så hemsk mycket om ursäkt för detta.
Svar på tråden Emma Green Tregaro, rätt eller fel?