• Supertorsk

    Varför protesterar svenska idrottare mot Rysslands lagar?

    Under friidrotts-VM i Moskva idag, protesterade Emma Green Tregaro mot Rysslands homo-lagar genom att måla sina naglar i regnbågsfärger. Detta väckte irritation i värdlandet, som anser att besökande bör respektera landets lagar.

    Är det rätt att blanda politik och idrott? Varför protesterade inte Emma genom att stanna hemma istället?

     


    Den största fisken i en liten damm
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför protesterar svenska idrottare mot Rysslands lagar?
  • Omogen citron

    Det är självklart att vi ska protestera då mänskliga rättigheter inte följs.

  • Faber

    Idrotten skall inte blanda sig i politiken. Det leder oundvikligen till att båda sidor i en fråga vill använda idrottsgrenen eller en enskild idrottare som ett slagträ för sina egna syften.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • MartinaE
    Omogen citron skrev 2013-08-15 22:03:50 följande:
    Det är självklart att vi ska protestera då mänskliga rättigheter inte följs.
  • Supertorsk
    Omogen citron skrev 2013-08-15 22:03:50 följande:
    Det är självklart att vi ska protestera då mänskliga rättigheter inte följs.



    Borde alla svenska idrottare protestera i alla länder som inte följer alla mänskliga rättigheter (som inte alls är internationellt fastlagda)?

    Till exempel i USA, Indien, Kina ... ska jag räkna upp fler?

    Hur populära blir svenska idrottare då?
    Den största fisken i en liten damm
  • Grande Rock
    Supertorsk skrev 2013-08-15 22:22:42 följande:



    Borde alla svenska idrottare protestera i alla länder som inte följer alla mänskliga rättigheter (som inte alls är internationellt fastlagda)?

    Till exempel i USA, Indien, Kina ... ska jag räkna upp fler?

    Hur populära blir svenska idrottare då?
    nej, det ska vara upp till individen om hen vill göra sin röst hörd.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • elyse

    Jag tycker varken att det var rätt eller fel gjort. Fel forum kanske. Men hon har all rätt att tycka och visa sina åsikter som alla andra. Eller som i det här fallet, måla naglarna i vilka färger hon vill...

  • Pentagram

    Idrott och politik ÄR redan sammanblandat. Man får vara bra naiv om man tror att det inte dras politiska poänger på att det hålls internationella tävlingar i ett givet land. Givet omständigheterna tycker jag det är en bättre protest för en enskild deltagare att deltaga på ett event och där göra något som är ett uppenbart ställningstagande eftersom detta sätter fokus på frågan jämfört med att bara stanna hemma utan att någon märker det. Visst, om du är en en absolut toppstjärna utan vilkens närvara tävlingen i ifråga skulle framstå som meningslös så kanske ett avstående kan fungera, eller om det är ett helt land som väljer att bojkotta en tävling.

    Jag tillägger att jag personligen inte har någon som helst respekt för inhumana lagar.

  • fluu

    EN bojkott hade det blivit om jag fick bestämma,men en liten protest är ändå en protest.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Varför protesterar svenska idrottare mot Rysslands lagar?