• Anonym (Less)

    Hur söker man nytt jobb/berätta för chefen?

    Jag är så less på mitt jobb och behöver söka mig vidare men vet inte riktigt hur jag ska göra med arbetsplatsen jag är på nu.

    Ska jag berätta till chefen att jag har tänkt söka nytt jobb? Bor på en mindre ort så det kan ta 6+månader innan jag eventuellt får ett jobb.

    Känns som att jag vill vara ärlig men jag vet att han inte kommer att bli glad, att jag skulle få göra en hel del skitgöra och att kollegorna skulle ta avstånd från mig. Om jag kanske blir kvar 1 år så känns det som att jag kommer att må hemskt dåligt av att arbeta med dem då.

    Om jag inte säger något innan jag hittar ett jobb så skulle jag må bäst, men min chef skulle bli väldigt besviken.

    Jag har varit där i så många år att alla tar mig för given, men jag är också dumsnäll som alltid hoppar in och hjälper andra på tex min semester.

    Hur gör jag med referenser? Det här är mitt första jobb och min chef kommer som sagt att bli arg om jag säger upp mig så jag vet inte om han skulle bli en bra referens (tills han lugnat ner sig)

    Tips och råd mottages gärna

  • Svar på tråden Hur söker man nytt jobb/berätta för chefen?
  • SpanskaFlugan

    Du bör inte berätta för chefen att du söker nytt jobb. Och du har ingen som helst skyldighet att berätta heller. Chefen har tid att ersätta dig under din uppsägningstid. Referenser brukar arbetsgivare bara be om sist i rekryteringsprocessen, skriv inte dem i din CV. Skriv bara "referens fås begäran". De som intervjuar dig kommer inte begära att du lämnar nuvarande chef som referens. Eftersom det är ditt första jobb kanske du har exempelvis en lärare eller liknande som kan vara referens? En referens handlar egentligen mest om att den nya arbetsgivaren vet att du är pålitlig, kommer i tid och så vidare, inte att du kan jobbet. Så om du under intervjuer berättar att ditt nuvarande jobb är ditt första jobb kommer de förstå att du inte har några tidigare jobbreferenser. Alla börjar ju någonstans. :)

  • Anonym (J)

    Nej du behöver inte berätta för din chef att du söker nytt jobb. Antar att du kanske har uppsägningstid när du väl säger upp dig, 1-3 månader men du behöver inte berätta det nu! 

  • Anonym (Hmm)

    Jag har sökt jobb ett antal gånger när jag redan haft ett. Aldrig att jag berättat för chefen. Jag har hållit det hemligt för alla fram tills att anställningskontraktet är påskrivet.

  • SpanskaFlugan
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-16 09:53:17 följande:
    Jag har sökt jobb ett antal gånger när jag redan haft ett. Aldrig att jag berättat för chefen. Jag har hållit det hemligt för alla fram tills att anställningskontraktet är påskrivet.

    Exakt, samma här. Chefen får reda på det när allt är klart med nya jobbet. TS, berätta INTE när du ska på intervju. Chefen behöver inte veta innan du skrivit på för nya jobbet.
  • Anonym (nej)

    Nej, man berättar inte sånt för sin chef. Det gör man när man har skrivit anställningsavtal. Då berättar du för din chef och dessutom gör du en skriftlig uppsägning. Det skall finnas papper på det. Ta gärna kopior och ge till personalchef eller liknande. Ta också reda på INNAN du skriver anställningsavtal hur lång uppsägningstid du har.

Svar på tråden Hur söker man nytt jobb/berätta för chefen?