• LitenR

Hjälp med markerande/innekissande katter

För att göra en lång historia kort så har jag haft två kastrerade hankatter som bott hemma hos min mamma några år.
    Nu för 1½ månad sen köpte vi hennes hus och flyttade dit. Jag, min sambo, våran son, våra två hundar och en tredje kastrerad honkatt. Och så fick ju mina två katter sen tidigare bo kvar i huset med oss.

Efter en vecka märkte vi att någon av dem börjat markera inne på våra möbler och vår sons leksaker. Alltså misstänkte vi någon av hankatterna, tänkte att det säkert lugnar sig efter några veckor när dom vant sig med omställningen.

Men det har inte slutat. Och jag blir snart GALEN!!

Vad ska man göra?

Mestadels har det just varit bara "markeringar" alltså kattpiss "strittor" lite här och där.
    Men två gånger har någon av dem kissat i sonens sittsäck.
    Har tagit ena katten på "bar gärning" när han kissade mot en av fyttlådorna.
    Men den katten hade inte varit inne nu när jag upptäckte kisset i sonens säck.
    Alltså går båda två och gör ifrån sig tydligen.

Jag vill ju ogärna avliva dem. Men vem vill ha katter som kissar inne?!

Bör tilläggas att alla djuren kommer överens och verkar i alla fall avslappnade tillsammans.

Någon som har några råd att ge?

• Svar på tråden Hjälp med markerande/innekissande katter
  • Birmafröken

Oj, vilken omställning för katterna att plötsligt få sitt revir invaderat av två nya människor, ett barn, två hundar och en fämmande katt!

Några frågor:

1. Har katterna någonsin urinmarkerat eller kissat fel innan ni flyttade in?

2. På vilket sätt märker du att "alla djuren kommer överens och verkar avslappnade tillsammans"?

3. Hur förhåller sig katterna till din son och hur gammal är han? Hur ser den kontakten ut?

4. Hur ser din och din sambos kontakt med katterna ut?

5. Är katterna ute- eller innekatter? När är de ute ifall de är det?

6. Hur ser den befintliga lådsituationen ut?
    * Antal lådor
    * Placering av lådor
    * Typ av lådor (öppna, med huv, med lucka?)
    * Typ av sand (märke och sort?)
    * Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

7. Vad gjorde du när du tog den urinmarkerande katten på bar gärning?

• LitenR

1. Ja någon av katterna har vid något tillfälle markerat på en byrå som stått mitt flickrum. Märkte det då vi flyttade in och började flytta om möblerna.

2. Utåt sett; stryker sig katterna mot hundarna, dom kommer inspringande utifrån fast hundarna står i dörren. Den "nya" katten och de två andra rör sig inne utan att fräsa åt varandra, äter tillsammans, sover - inte nära tillsammans men en bit ifrån varandra. Vad dom sen skickat för "signaler" åt varandra är ju omöjligt att veta..

3. Min son är 13 månader, två av katterna är rätt intresserade av honom, låter honom klappa osv, tyvärr kan han va rätt hårdhänt mellan varven men dom låter honom hållas. Den tredje katten, en av de äldre, är lite mer reserverad, kommer nog fram för att snusa och "hälsa" men blir det för livat eller hårdhänt går han undan.

4. Det är väl jag som sköter om dem, ger mat, borstar, tar bort tovor/fästningar. Klappar och har i famnen. Sambon gosar med dem ibland.

5. Dom får vara ute dagtid om dom vill, vilket dom oftast är nu när det är sommar och fint väder, till vintern håller dom sig mer inne. Kommer oftast in till natten, men ibland håller dom sig borta så får får dom vara ute. Bor på landet med mycket skog runt om.

6. Det finns två lådor.
    En öppen låda som de två katterna som bodde här redan alltid haft. Och sen "nya" kattens låda som den haft helatiden, en variant med huv. Lådorna står i olika rum.
    Sanden är av sån modell som klumpar sig och blir som lera.

Försöker kolla varje dag om något behöver tas bort och byter sand en gång i veckan. Är dom mycket ute på dagen så gör dom inte mycket inne i låda.

7. Spontant så utbrast jag nog bara "men vad gör du" sen fick den gå ut.

• LitenR

Däremot så har vi ju alla, förutom den "nya" katten vistats massor hos min mamma före vi köpte huset och flyttade dit. Sovit över flera dagar ofta, en del av våra grejer har funnits där hela tiden.

Var ju beredd på att det inte skulle gå smärtfritt men trodde inte det skulle bli såhär :(

• Birmafröken

Hm, ja...hur gamla är katterna?

En sak jag glömde att ta upp är att det förstås kan ligga medicinska orsaker bakom felkissande, och det bör alltid uteslutas som första åtgärd genom ett veterinärbesök där t..ex. urinprov tas. Problem i urinvägarna brukar visa sig genom att katten kissar (eller försöker kissa) ofta och oftast bara småskvättar åt gången, ofta provar den många olika underlag och gärna mjuka sådana.

När det gäller strilande (urinsprayande på vertikala ytor i noshöjd) är det oftast en markering som riktar sig till andra katter, så eftersom det faktiskt tillkommit en ny katt på reviret tror jag att det till stor del kan ha med den kattens närvaro att göra., även om allt annat nytt i katternas tillvaro också kan utlösa ett behov av att stärka och markera närvaro som en trygghetsåtgärd för den strilande katten själv.

Jag tycker att du ska försöka ha lite mer förståelse för hur påfrestande situationen faktiskt är för katterna och vara tacksam över att det ändå verkar ha gått så smidigt till det yttre som det faktiskt har gjort efter så kort tid.

Eftersom katters oro handlar om otrygghet, konkurrens och utsatthet gäller det att försöka öka tryggheten och minska konkurrensen i kattens revir utifrån en katts synsätt:

Öka tryggheten i kärnreviret (alltså inomhus) genom att utöka möjligheterna till fredade platser och flyktvägar på höjden. En katt som kan övervaka sitt revir uppifrån har möjlighet att observera och vänja sig vid det som oroar den samtidigt som den känner sig trygg, oåtkomlig och fredad.

Utöka alla övriga resurser som har betydelse i en katts inomhustillvaro för att minska känslan av konkurrens mellan katterna. Resurser är också klösställen (som även är viktiga för att doftmarkera reviret), gömställen, matplatser, mat (för att undvika känslor av konkurrens bör katterna helst ha fri tillgång till mat), social kontakt med ägaren, och sist (men absolut inte minst) tillgången till bekväma och rena toalådor.

Lådsituationen är otroligt viktig när man har med felkissande katter att göra. Lådorna måste vara tillräckligt många, och vad som är tillräckligt många märker man bara genom att utöka antalet. Placeringen är oerhört viktig, och då får man utgå ifrån att det är katten som måste få bestämma var rätt placering är och det märker man också genom att prova sig fram. Lådorna bör oftast vara stora och öppna och innehållet lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand (t.ex. Extreme Classic, EverClean eller Pussi Kompakt). Att lådorna rensas dagligen (flera gånger per dag om de används så ofta) är också extremt viktigt.

För att tillföra en känsla av välbefinnande och harmoni kan man köpa syntetiska doftferomoner som verkar lugnande på katter. Den sort som har mest verkan är en Feliway-adapter som man sätter i ett eluttag.

Se även till att alla katterna håller sig inomhus nattetid för att ge dem gemensamma vanor och rutiner som innefattar varandras närvaro. Finns det en kattlucka som katterna (och andra katter) kan ta sig in och ut igenom bör denna tas bort.

• Majsan70

Många katter är oerhört känsliga för förändringar och vad jag kan utläsa är det mycket på en gång nu?Har ni provat med fler lådor, annan sand, fler matställen och har ni provat Feliway?
    Varför byts sanden en gång per vecka? Med rätt sorts sand av rätt märke och med tillräckligt mycket o lådan behövs det sällan bytas sand om man håller efter varje dag.

Jag har själv en hona som protestkissar så fort en förändring sker härhemma. Tex. om nån annan sover i sängarna eller om vi reser bort osv osv.

• Vitamin

Jag tror dels på fler lådor utspridda i huset. Jag har två katter som går ut och in som de behagar, men har tre lådor, en på varje våningsplan. Dessa nyttjas främst vintertid. Har märkt att ingen av katterna går på lådan om den andra är i närheten, trots att man ser att de behöver. Då bär jag ut den andra katten ur rummet. Dock spraymarkerar de ju inte pga att de behöver gå på låda. Tror mer på att de helt enkelt fått tillvaron uppochnervänd, vilket inte behöver betyda att de ogillar det. Det kan vara så att förändringen har framkallat ett behov av att befästa nyordningen med urinmarkeringar, och det tar sin lilla tid att återställa ordningen. Enligt katterna. Och du envisas ju ned att sabotera deras försök genom att ta bort markeringarna... Även grannskapets katter påverkas av nyinflyttade artfränder. Kan vara så att nya katter börjat röra sig i närheten av huset, vilket också kan leda till att ens egna katter börjar markera. Det är otroligt frustrerande med skvättande katter. (Men de skvätter INTE för att jävlas med människor, om nu någon trodde det...)

• nemo1

Köp Feliway och plugga in. Boka tid för veterinärbesök med urinprov och ev ultraljud av blåsan. Någon av dem kan om inte uvi, eller kristaller ha idiopatisk cystit.

• LitenR

Tack för era svar!

Problem med urinvägarna tror jag inte det är. Då det nästan endast förekommer "spray markering" och "bara" två gånger som det varit "sittandekissning" och stor mängd och det då i sonens sittsäck.

Det är svårt att va tacksam över att det ändå löpt rätt bra när man får hela huset sprayat med urin. Hade hellre tagit lite kattslagsmål istället för detta. Det gör mig otroligt ledsen att få sonens leksaker och grejer nerkissade och man ska gå och fundera om man missat torka bort nåt som sonen sen får på sig. Äckligt!!

Feliway ska vi testa, beställde hem häromdagen.

Ingen kattlucka finns utan dom kommer till trappa när dom vill in.

• LitenR

En del av deras markeringar har jag låtit bli att torka bort, som ex i källartrappan för att se om dom låter bli att markera där men det fortsätter ändå

Svar på tråden Hjälp med markerande/innekissande katter