Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Omplacerad katt

Härligt att läsa att ni och katten trivs så bra tillsammans!

Hur gammal är katten nu?

Det många inte förstår är att det tar tid att bygga upp en trygg och nära relation med en katt. Det krävs att man är lyhörd, respektfull och att man ger katten goda förutsättningar i form av aktivitet, miljö och förhållningssätt. Ni har, förmodligen till skillnad från tidigare ägare, förstått allt detta och det visar sig i att katten verkar trivas fantastiskt bra både med er och med sin tillvaro.

Självförtroendet och grundtryggheten ni byggt upp hos honom visar sig både i hur han söker social kontakt och i att han uppskattar att utforska omvärlden utomhus (och den stimulansen stärker honom bara ytterligare).

Well done!Glad

• Birmafröken
    Jesper f skrev 2013-08-16 21:10:28 följande:
    Han är 6,5 år nu. Enda "problemet" är att han "jojjar" i vikt, och vi lyckas tillsammans med vetrinär inte riktigt få kläm på varför. På sommaren äter han förvisso, men inte som på hösten/vintern. Då äter han mycket mer. Och han skulle behöva lägga på sig något kg nu efter sommaren. Finns det något "fett" berikande man kan ge katten? Tex någon slags olja eller liknande som man kan smyga in i blötmaten?

Att han minskar i vikt på sommaren beror antagligen på att han blir mer rastlös då, rör sig mer och "inte har tid" att äta lika mycket.

Vilken sorts mat äter han och hur ofta?

Tycker veterinären att katten är underviktig på sommaren?
  • Birmafröken

Ofta tycker man ju att katter "ska" vara lite tjocka, men en katts idealhull är egentligen att vara ganska smal. Har katten ingen päls kanske man tycker att det känns extra benigt om man inte är van vid nakenkatter.

• Birmafröken

Jag tror faktiskt inte att det är någon större fara med er katts vikt eftersom han har fri tillgång till mat och verkar äta med (vad jag tycker det verkar som) god aptit. Det är nog bara så hans kroppskonstitution ser ut, på samma sätt som ägare till rasen brittiskt korthår med normalhull ofta får höra av veterinärer att deras katter är överviktiga.

Att han går ner några hekto på sommaren beror med all sannolikhet på den ökade aktiviteten då, men att vara aktiv och röra på sig är ju bara bra även för en katts hälsa.

Sannolikheten för att er katt har mask tror jag är mycket liten eftersom det oftast kommer ifrån levande byten som katten själv eller dess mamma ätit. Avmaskningsmedel är också väldigt starka så jag skulle inte rekommendera att använda det bara "för säkerhets skull", särskilt inte om katten har känslig mage.

Vill man få bekräftat eller utesluta att katten har mask kan man dock skicka in ett avföringsprov för analys genom att köpa ett "Kolla Masken"-kit på Apoteket.

Svar på tråden Omplacerad katt